زمان : 09 Esfand 1389 - 15:20
شناسه : 30944
بازدید : 2295
مصاحبه رئيس‌جمهورباموسسه انتشاراتى سال تجارت مصاحبه رئيس‌جمهورباموسسه انتشاراتى سال تجارت

رئيس‌جمهور:

رفتار ناعادلانه با ایران به ضرر اروپایی‌هاست

احمدی نژاد گفت: امروز بسیاری از ملت های جهان و دولت های آنها از مواضع انسان دوستانه و عادلانه ایران حمایت می کنند و خود را حامی ملت ایران می دانند

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در مقابل همه زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کند، رفتار ناعادلانه اروپا در قبال کشورمان را به ضرر منافع ملت‌های اروپایی ارزیابی کرد.

به گزارش یزدفردا به نقل ازبرنا، سازمان سرمایه گذاری و موسسه انتشاراتی "سال تجارت" ( TBY ) برای نخستین بار در جهان اقدام به انتشار گزارش بین المللی "اقتصاد ایران 2011 " کرده است؛این گزارش در بیش از 120 کشور جهان منتشر شده است.

احمدی نژاد در این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که ابعاد پویا و پایدار جایگاه ایران در نظم متغیر سیاسی و اقتصادی جهان چگونه ارزیابی می کند، گفت: در طول قرن های پیشین به ویژه قرن گذشته به دلیل تجاوز، جنگ، تهاجم و زیاده خواهی ظالمان، حرکت مردمی با برخی موانع روبرو شد؛ هر چند شالوده فرهنگی و هوشمندی ملت ما از طریق تلاش و فعالیت سخت مردم خردمند خود خالص و دست نخورده باقی ماند و ایران را به سال 1357 رساند.

وی افزود: به رغم اینکه ایران با زیاده خواهی های بین المللی، هشت سال جنگ تحمیلی، تهدید و تحریم های غیرقانونی روبرو بوده است، ملت ایران با افتخار پرچم استقلال، شرافت و پیشرفت را به اهتزاز در آورده و شجاعانه مقابل همه تهاجمات و ناملایمات مقاومت کرده و همه موانع پیش روی خود را برطرف کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران به دنبال صلح، عدالت و شرافت و پیشرفت همه ملت هاست، اظهار داشت: ملت ایران به همه انسان ها احترام می گذارد و منادی عشق، محبت و دوستی است. خوشبختانه ایران روابط دوستانه و برادرانه با همه ملت ها و دولت ها دارد و همواره به توسعه روابط برمبنای عدالت، احترام دو جانبه، دوستی و برادری تاکید دارد و در عین حال قاطعانه علیه سلطه بین المللی ایستادگی می کند و با اشغالگری و تهاجم مقابله می کند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از ملت های جهان و دولت های آنها از مواضع انسان دوستانه و عادلانه ایران حمایت می کنند و خود را حامی ملت ایران می دانند. این موضوع فرصت مناسبی را برای هموار کردن مسیر پیشرفت همه ملت های دنیا از طریق همکاری و اقدامات عملی فراهم کرده است.

رئیس جمهور درباره توسعه پیوند ایران با کشورهای اقتصادی آسیا و اهمیت آن برای اقتصاد ایران گفت: پیشرفت هر یک از ما به معنای توسعه سایر کشورهاست و اگر آسیبی به هریک از ما وارد شود، سایرین نیز لطمه می بینند. نکته دیگر اینکه هیچ یک از ما تجاوزگر و سلطه گر نیستیم و وجه اشتراک فرهنگ های ما انسان دوستی، عشق، محبت، عدالت و برادری است. همه ما با ناامنی، جنگ و تروریسم روبرو هستیم. در طول سال های اخیر مشخص شده سیستم اقتصاد جهانی بر مبنای عدالت نیست و صرفا در راستای منافع تعداد مشخص کشورهای سرمایه داری قرار دارد. این سیستم نه تنها قادر به خدمت به منافع اقتصادی کشورها نیست بلکه بحران زاست. این تجربه تلخ ثابت می کند که ما باید به خود متکی باشیم و بیشتر از همیشه مراقب همدیگر باشیم. همکاری های منطقه ای، دوجانبه و چند جانبه می تواند نقش اساسی در رشد اقتصادی فعال ایفا و امنیت و ثبات را به کشورها هدیه کند.

احمدی نژاد درباره تاثیر تغییر روابط سیاسی ایران با کشورهای اروپایی، بر پیوندهای اقتصادی دو طرف اظهار داشت: تجربه دهه های اخیر نشان داده متاسفانه برخی کشورهای اروپایی تحت نفوذ سلطه گران بین المللی که رژیم صهیونیستی در صدر آنها قرار دارد، اجازه برقراری روابط عادلانه و دوستانه با ایران را ندارند. البته رفتار ناعادلانه برخی کشورهای اروپایی به ضرر خود آنهاست. آنها گمان می کنند جهان به اروپا محدود شده است. هر چند سهم مشارکت شرکت های اروپایی در ایران در سال جاری افزایش یافته اما نسبت به رشد تجارت خارجی ایران، با کاهش روبرو بوده و کشورهای آسیایی به سرعت در حال جایگزین شدن با آنها هستند. همچنین زمانی که سطح تجارت خارجی اروپا با ایران را مقایسه می کنیم، مشاهده می کنیم که امارات، چین و کره جنوبی در بخش واردات روابط خود با ایران را توسعه داده اند.