زمان : 08 Esfand 1389 - 23:42
شناسه : 30921
بازدید : 3547
پايان عمليات مرمت و بازسازي مسجد رضا عبدا... شهرستان ابرکوه پايان عمليات مرمت و بازسازي مسجد رضا عبدا... شهرستان ابرکوه

پايان عمليات مرمت و بازسازي مسجد رضا عبدا... شهرستان ابرکوه

یزدفردا "روابط عمومی»:مسجد رضا عبدا... شهرستان ابرکوه مرمت و بازسازي شد.


"محمدعلي اكرمي"با بيان اين مطلب گفت: مسجد رضا عبدا... يکي از بناهاي تاريخي شهرستان ابرکوه و در محله نبادان از محلات اصيل اين شهرستان واقع شده است.


مسئول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ابرکوه افزود: اين مسجد محلي، متناسب با گستره محله پايين نبادان ساخته شده که در نوع خود داراي تعريف‌هاي معمارانه‌ي خاصي براي يک فضاي محله‌اي است.


"اکرمي" گفت : اين مسجد به صورت شبستاني بنا گرديده و داراي دو ورودي در قسمت شرقي مي‌باشد که سقف آن به صورت طاق و تويزه بنا گرديده و مساحت آن حدود 100 مترمربع است.


وي با اشاره به اينکه مصالح به کاررفته در اين بنا خشت خام، ملات گل و گچ مي‌باشد، افزود: نکته مهم در مورد اين مسجد، فرش انداز‌هاي وقفي آنست که به جامانده يک مورد آن با تاريخ 1319 ه.ق در خود مسجد و نمونه اي ديگر آن با وجود اينکه وقف مسجد رضا عبدا... بوده در نمازخانه باقر صلواتي به تاريخ 1377 ه.ق ديده مي‌شود.


"اکرمي" از جمله اقدامات مرمت و بازسازي اين بنا را سبک سازي و اندود کاهگل پشت بام در دولايه، اندودکاهگل بدنه، اجراي شرقي سردر ورودي، سيمگل سردر ورودي، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها و... برشمرد و افزود: اين مسجد يکي از بناهاي به جا مانده از دوره زنديه و باني آن رضا عبدا... از سرشناسان محل بوده است.


وي گفت: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي مسجد رضا عبدا... به شماره 19900در تاريخ 22/8/1386در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.