زمان : 29 Bahman 1389 - 01:47
شناسه : 30527
بازدید : 2853
مسئول تعطيلي رسانه هاي مكتوب و مجازي استان چه كساني هستند؟ مسئول تعطيلي رسانه هاي مكتوب و مجازي استان چه كساني هستند؟

مسئول تعطيلي رسانه هاي مكتوب و مجازي استان چه كساني هستند؟


رضا سلطان زاده

مدير مسئول

آیینه یزد

خبرهايي كه درباره مطبوعات استان هاي كشور منتشر ميشود حكايت از آن دارد كه گردانندگان بعضي از رسانه هاي محلي با مشكلات مالي روبرو هستند و نميتوانند نشريه را منتشر كنند و تعدادي رسانههاي مكتوب و مجازي در حال تعطيل شدن هستند. اين قبيل سايتها و روزنامهها از طرف هيچ حزب، دسته، گروه و انجمني پشتيباني و حمايت نميشوند.

بديهي است آنچه به اطلاع خوانندگان ميرسد اظهار نظر شخصي ميباشد. روزنامه ها و نشرياتي كه متعلق به شخصيتهاي حقوقي يا حقيقي نيستند خود را مستقل ميدانند. معمولاً نشريات مستقل بيشتر با مشكلات مالي روبرو هستند و با موانعي كه احياناً براي آنها پيش ميآيد بايد دست و پنجه نرم كنند.

در اين ستون روي سخن با نويسنده مقاله است كه لازم است به تذكرات توجه نموده و پاسخ پرسشهاي زير را ارائه نمايد.

- در آگاهي بخشي به جامعه و در انعكاس خبرها و حقايقي كه در گوشه و كنار شهر ميگذرد تاكنون چه توفيقاتي به دست آورده است؟

- آيا صفحات نشريه را با اخبار ارسالي از روابط عموميهاي ادارات پر ميكند؟

- در سال چند بار گزارشي از سرگرداني و رفت و آمد ارباب رجوع در نشريه خود درج مينمايد؟

- هرگاه وزير يا مقام ارشد اجرايي به استان مسافرت ميكند ميتواند يا فرصت پيدا ميكند گزارشي هر چند كوتاه و مختصر از معضلاتي كه مردم در مورد سازمان و اداره متبوع مورد نظر دارند و يا با آن روبرو هستند به اطلاع مقام مافوق اداري برساند؟

- در برابر چاپ آگهي هاي رنگي، نصب بيلبوردها و بنرها و خبرنامهها و نشريات داخلي بعضي از ادارات كه با هزينه هاي فراوان و احياناً برخلاف قانون و آئين نامههاي مدون چاپ و منتشر ميشود انتقادي مطرح مينمايد و عكس العملي درخور و شايسته و قانوني انجام ميدهد؟

- در هر فصل سال براي يك بار هم شده ميكروفن خبرنگارش را جلو مردم قرار ميدهد تا درد دل خود را بازگو كنند و به دنبال آن موضوع را به سمع و نظر مقامات اداري برساند؟

- وقتي روابط عمومي اداره اي صاحب نشريه را در جلسه اي دعوت ميكند و متوقع است كه با عكس و تفصيلات، خبر را درج نمايد و در آخر جلسه نيز وي را براي صرف ناهار يا شام مهمان مينمايد و در پايان يكي از اين اقلام: كيفي، پتويي، فلاكس چايي، كارت خريدي« ده پانزده هزار توماني»، چند عدد لامپ، يك دست ليوان يا فنجاني البته به عنوان هديه به او داده ميشود چه عكس العملي از خود نشان ميدهد؟

- هر گاه شخصيتي حقيقي يا حقوقي براي ادامه چاپ و روزنامه اي مساعدت نمايد آيا صاحب نشريه را وامدار خود نخواهد ساخت ؟

حال اگر مردم از اين نشريه اطلاعي نداشته باشند يا در پي تهيه و خريد آن نباشند خداي ناكرده قصوري انجام داده اند؟

مديران مسئول نشريات و صاحبان همه رسانه هاي مستقل كه به ناچار بايد روي پاي خود بايستند معتقدند و در نظر دارند به قانون مطبوعات عمل نمايند و از جمله خود را موظف ميدانند مفاد ماده 2 و 3 و 4 را به شرح زير كه جهت اطلاع خوانندگان درج ميگردد جامه عمل بپوشانند.بدان اميد كه بتوانند به وظيفه خود عمل كنند.

«رسالتي كه مطبوعات در نظام جمهوري اسلامي بر عهده دارند، عبارتست از:

الف– روشن ساختن افكار عمومي و بالابردن سطح معلومات و دانش مردم در يك يا چند زمينه مورد اشاره در ماده 1.

ب- پيشبرد اهدافي كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي بيان شده است.

ج– تلاش براي نفي مرزبنديهاي كاذب و تفرقه انگيز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل يكديگر، مانند دسته بندي مردم بر اساس نژاد، زبان، رسوم، سنن محلي و.. .

د- مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماري (اسراف، تبذير، لغو، تجمل پرستي، اشاعه فحشاء و.. .) و ترويج و تبليغ فرهنگ اصيل اسلامي و گسترش فضائل اخلاقي.

ه- حفظ و تحكيم سياست نه شرقي و نه غربي.

مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پيشنهادهاو توضيحات مردم و مسئولين را با رعايت موازين اسلامي و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند.

هيچ مقام دولتي و غير دولتي حق ندارد براي چاپ مطلب يامقاله اي درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآيد و يا به سانسور و كنترل نشريات مبادرت كند.»1

اگر صاحب نشريه اي بخواهد در مسيري حركت كند تا به وظيفه روزنامه نگاري خود عمل نموده باشد اما در بين راه بنا بدلايل متعدد به اجبار نشر و چاپ روزنامه يا هفته نامه اي كه مدير مسئولي آن را به عهده گرفته تعطيل گردد، به نظر نگارنده اين سطور علاوه بر عواملي كه ميتواند دراين امر دخيل باشد مسئوليت آن به عهده كساني نيز هست كه:

- در دادن يارانههاي مطبوعات از محل بيت المال عادلانه رفتار نميكنند؟

- تنها به رسانه هايي مساعدت مالي مينمايند كه از حزب و دسته و گروه خودشان تعريف و تمجيد كنند.

- در توزيع آگهي ها بين رسانه ها و مطبوعات مساوات و عدالت را رعايت نمينمايند.

- مسئولاني كه دهها ميليون ريال صرف چاپ و نشر عكسهاي رنگي و نصب بيلبورد و چاپ آگهي هاي متعدد در تنظيم بعضي از خبرنامه ها يا نشريات داخلي ميكنند و يا براي تعريف از يك يا چند مقام اداري و اجرايي هزينه ميكنند در حاليكه در شهرها و مناطق مديران مسئول مطبوعاتي هستند كه علاوه بر تلاش و همكاري و مساعدت اعضاي خانواده خود براي چاپ و نشر روزنامه اي باصطلاح بايد به اين در وآن در بزنند تا بتوانند پي در پي نشريه را به چاپ برسانند.

- آيا مسئوليت متوجه بعضي از مديران فرهنگي استان نيست كه همه اين وقايع و بسته شدن روزنامه و هفته نامه اي را ميبينند و به مقامات مافوق اداري و اجرايي خود علناًو رسما گزارش نميكنند و در برابر اين تبعيضات چاره اي نميانديشند تا از تعطيلي مطبوعه اي جلوگيري گردد؟

بديهي است تنها آمدن چند باره وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در يكسال به يك شهر و استان كارساز نميباشد مهم نتيجه اي است كه عايد استان گرديده است و بايد ديد آيا رسانه هاي مكتوب يا مجازي به حق تضييع شده خود رسيده اند يا خير ؟

اكنون آيا ميتوان اين پرسش را مطرح كرد اگر صاحب نشريه اي به وظايف قانوني خود عمل نمايد و كرامت قلم را حفظ كند و با سيلي صورت خود را سرخ نگهدارد و به دنبال تملق و چاپلوسي نرود و اعتقاد داشته باشد همچنان كه پيامبر گرامي اسلام(ص) فرموده است:« به صورت متملقان خاك بپاشيد» آيا آنان كه در ياري رساندن به او در جهت رفع تبعيضهاي موجود و مساعدت به منظور ادامه چاپ نشريه اش كوتاهي ميكنند در نهايت مسئول نيستند ؟

پينوشت:

1- صفحه 54 كتاب قوانين ومقررات مطبوعات چاپ 1379