زمان : 29 Bahman 1389 - 01:22
شناسه : 30517
بازدید : 2292
پايان مرمت و بازسازي آسياب کوچک آبي کوچه باغ ميبد پايان مرمت و بازسازي آسياب کوچک آبي کوچه باغ ميبد

پايان مرمت و بازسازي آسياب کوچک آبي کوچه باغ ميبد


مرمت و بازسازي آسياب کوچک آبي کوچه باغ شهرستان ميبد به اتمام رسيد.
  "وحيد دهقاني"گفت: قدمت آسياب کوچک به عنوان يکي از عناصر شاخص تاريخي محله کوچه باغ به 200 سال قبل برمي‌گردد که مي‌توان آن را به اواخر صفوي و اوايل قاجار نسبت داد.
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميبد افزود: اين آسياب بر سر معبر اصلي محله‌ي كوچه باغ قرار دارد و با بهره‌گيري از قنات محله كار مي‌كرده است.
"دهقاني" در ادامه گفت: عمليات انجام شده در اين آسياب شامل اصلاح جداره‌ها و سقف آسياب، اصلاح راه آب، کف فرش محوطه اطراف آسياب و اندودگاهگل جداره‌ها و سقف مي‌باشد.
اين مقام مسئول افزود: بر اساس پرونده ثبتي، آسياب کوچک آبي کوچه باغ به شماره 11105 مورخ 16/6/83 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.
"دهقاني" افزود: آسياب‌ها علاوه بر نقش مهمي‌ كه در زندگي روزمره مردم داشته‌اند، از موقعيت خاصي نيز در فرهنگ و اعتقادات مردم اين سرزمين، بهره‌مند بوده‌اند
گفتني است: آسياب‌هاي آبي از جمله ابنيه ارزشمند فرهنگي - تاريخي هستند که امروزه تا حدودي به فراموشي سپرده شده‌اند، اين آثار علاوه بر ساختار معماري ويژه که در دل زمين دارند از لحاظ تاسيسات هيدروليکي و وسايل مکانيکي بيانگر علوم و فنون گذشتگان است.