زمان : 26 Bahman 1389 - 21:19
شناسه : 30379
بازدید : 2547
افزایش شیوع پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال افزایش شیوع پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال

افزایش شیوع پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال


یزدفردا"70 درصد زنان و 50 درصد مردان مسنتر از 50 سال در ایران به پوکی استخوان یا ضعف استخوان مبتلا هستند.


مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های عضلانی استخوانی وزارت بهداشت با اعلام این مطلب افزود: پوکی استخوان در ناحیه گردن و استخوان ران در یک درصد افراد جامعه دیده شده ولی در گروه‌های سنی بالاتر افزایش می یابد،‌ به‌طوری که در سنین بالای 60 سال به حدود یک چهارم افراد می رسد.


دکتر مرجان قطبی گفت: با توجه به اهمیت و بار بیماری پوکی استخوان که بروز آن به عنوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوان وابسته به عوامل خطر قابل پیشگیری است، برنامه‌ مداخله‌ای برای پیشگیری از بروز بیماری و جلوگیری از عوارض آن، در دست تدوین است که برای اجرا در مرحله آزمایشی آماده خواهد شد. این برنامه به کاهش میزان شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان؛ کاهش مرگ و هزینه های اقتصادی مربوط به درمان آنها و افزایش بهره‌وری در سالمندی منجر خواهد شد.


به گفته کارشناسان، پیشگیری از این بیماری، با نهادینه کردن شیوه زندگی سالم در نوجوانی (تغذیه مناسب،‌ فعالیت بدنی متناسب و مصرف نکردن دخانیات) موجب دستیابی به حداکثر توده استخوانی در دوران جوانی، شادابی در میانسالی و حفظ و ارتقای کیفیت زندگی در سالمندی خواهد شد که در نهایت منجر به بهبود کیفی سلامت اجتماعی می شود.