زمان : 24 Bahman 1389 - 00:54
شناسه : 30296
بازدید : 4988
فرماندار تفت با دانش آموزان نخبه شهرستان ديدار كرد. فرماندار تفت با دانش آموزان نخبه شهرستان ديدار كرد.

فرماندار تفت با دانش آموزان نخبه شهرستان ديدار كرد.

 "سيد احمد عبودتيان" در نشستي كه با
دانش آموزان نخبه شهرستان برگزار كرد ضمن اشاره به نشست نخبگان استان با رئيس جمهور
گفت: در اين جلسه از هر قشر نخبه اي به بيان مسائل مختلف پرداخت كه هر كدام به نوبه
خود مفيد بود اما دانش آموز نخبه اي كه در اين جلسه صحبت كرد آن قدر مسلط و عميق
صحبت كرد كه در پايان مورد تشويق كليه حاضرين واقع شد.
وي خطاب به دانش آموزان نخبه گفت: بايد نكات و نگاههاي خود را در موضوعات مختلف
بيان كنيد چون فرماندار بايد از دريچه هاي مختلف شهرستان را ببيند تا بهتر كار كند.
وي افزود: به نظر شما چه زماني رئيس آموزش و پرورش موفق است؟، مسلماً زماني كه
مديران و معلمان و دانش آموزان را با هم ببيند و از نظرات آنها استفاده كند.
عبودتيان گفت: شهرستان ما 6000 دانش آموز در مقاطع مختلف تحصيلي دارد.
در ادامه اين جلسه، هر يك از دانش آموزان در مورد موضوعات مختلف به بيان نظرات خود
پرداختند كه گزيده آن به شرح ذيل است:
·         بايد فكري اساسي براي عدم ورود تلفن همراه توسط دانش آموزان به مدارس
كرد، با آن كه ممنوع است بسياري از دانش آموزان از آن در مدرسه استفاده مي كنند.
·         براي استفاده از تلفن همراه بايد فرهنگ سازي و نظارت لازم انجام شود تا
دانش آموزان از پيامك تا عكس و فيلم مبتذل در آن استفاده نكنند.
·         در فرهنگ و هنر در اكثر رشته احساس ضعف مي شود كه بايد از دبستان
استعداديابي و آموزشدهي انجام شود.
·         اميد آموزش و پرورش به مدارس مارك دار و نمونه است و از مدارس عادي توقع
بازدهي وجود ندارد.
·         در مدارس عادي معلمين كم همت ظاهر مي شوند و به درس و تربيت بها نمي
دهند.
·         در مورد رشته هاي هنري نيز در مدارس عادي هيچ بهايي داده نمي شود.
·         نبايد در مدارس فقط به آموزش صرف پرداخت، تربيت اخلاقي و ديني در مدارس
انجام نمي شود.
·         در مورد فرهنگ و هنر بايد بين آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد
اسلامي همكاري نزديكي وجود داشته باشد.
·         در شهرستان وجود يك هنرستان هنرهاي زيبا نياز است.
·         به مشكلات و مسائل جنسي نوجوانان در مدارس پرداخته نمي شود و اين باعث
بروز مشكلات فراواني مي شود.
·         مسابقات مختلف فرهنگي ورزشي و هنري در تفت بسيار كم برگزار مي شود.
·         به كلاس هاي تابستانه آموزش و پرورش بيشتر بايد رسيدگي شود تا كيفيت آن
بالا بيايد.
·         به رشته هاي مختلف ورزشي در مدارس بها داده نمي شود.
·         در مدارس نماز جايگاه خاصي ندارد، وقتي معلم شركت نكند دانش آموز هم شركت
نخواهد كرد.
·         بين مدارس روستايي با شهري در امكانات و معلمين تفاوت هاي بسياري وجود
دارد.
·         بايد براي حضور معلمين برتر به روستاها تسهيلات خاصي داده شود.
·         نياز به پژوهشكده هاي خاص در شهرستان است از جمله فناوري نانو، رايانه و
رباتيك...
·         آمار پذيرش روستاييان براي مدارس نمونه بيش از حد بالاست در حالي كه در
اواسط سال بسياري از آنها را اخراج مي كنند. بايد سهمه را متعادل كرد و فقط بر اساس
ممتاز بودن باشد.
·         آمار برخي كلاس ها بسيار بالاست و معلم توان اداره كلاس را ندارد.
·         يكي از معضلات تحصيلي تفت، مراجعه بسياري از دانش آموزاني كه در مدارس
نمونه قبول نشده اند در مدارس ممتاز مركز استان است.
·         وضعيت مشاوره در مدارس بسيار ضعيف است و انگار اصلا مشاوره اي در مدارس
وجود ندارد.
·         در مدارس عادي و روستاي خبري از كلاس هاي كنكور و كتاب هاي آن نيست.
·         كتاب نمايشگاههاي روستايي اضافات نمايشگاههاي شهري است.
·         نياز به كلاس هاي فوق برنامه در روستاها حس مي شود.
·         براي دانش آموزان روستايي بايد بيمه خاصي وجود داشته باشد تا معاينه
بهتري بشوند.
·         مدارس روستايي با وجود كمبود تعداد نبايد تعطيل شود چون باعث ترك تحصيلي
بسياري از دانش آموزان مي شود، دانش آموزان بي بضاعت، دختران و...
·         در مدارس دسترسي به اينترنت وجود ندارد.
·         كتابخانه هاي مدارس غني نيستند.
·         زمين ورزشي براي برخي مدارس وجود ندارد بخصوص براي دختران.
·         وسايل كمك آموزشي و آزمايشگاهي در روستاها وجود ندارد.
·         آب سرد مدارس روستايي براي وضو و نماز و... ايجاد مشكل كرده است.
·         در برخي رشته هاي مهم و تخصصي معلم مخصوصي وجود ندارد مثل ورزش و حرفه و
فن.
·         كلاس هاي تقويتي براي ممتازين بي فايده است و بايد جداسازي انجام شود تا
ممتاز و ضعيف از هم جدا شوند.
·         معلمين بايد از لحاظ اخلاقي به تأييد برسند، بي ديني، تنبيه، عدم بينش
سياسي و... از اهم آن است.
·         بايد براي معلمين هم نظامي جهت تشويق و تنبيه باشد تا بيش تر براي دانش
آموزان دل بسوزانند و بازدهي آموزشي و فرهنگي معلم هم سنجيده شود.
·         كمبود سواد معلم درد بزرگي است و نياز به كلاس هاي ضمن خدمت بهتري دارند.
·         نياز به نقشه اي فرهنگي اموزشي براي شهرستان داريم تا سالهاي آينده طبق
آن عمل كنيم.
·         تقدير از فرماندار به خاطر ارج نهادن به دانش اموزان و برگزاري اين نشست.
فرماندار در ادامه گفت: يك مسئول به خاطر مشغله هاي زياد بسياري از موضوعات براي
عادي مي شود و نياز به گفتگو با اقشار مختلف دارد. وي افزود ما لابلاي صحبت هاي شما
نكاتي مهم را دريافت مي كنيم كه سعي در استفاده از اين نكات داريم.
وي كه توقع بشتري از بيانات دانش اموزان داشت گفت: برخي نكات قابل استفاده بود ولي
برخي هم نه. وي گفت: دوست داشتم جامع تر از خود و مدرسه خود صحبت كنيد هر چند شايد
آمادگي لازم را نداشتيد و موضوع جلسه را براي شما مشخص نكرده بودند.
وي با اشاره به وجود ناگزير برخي تفاوت ها بين مدارس روستايي و شهري ادامه داد: هر
چند بايد تلاش شود تا تفاوت ها كمتر شود ولي بسياري از نخبگان و بزرگان ما اهل
روستا بودند و با مشكلات زندگي در روستا به جايگاههاي بالا رسيده اند.
وي در اين مورد امام خميني (ره) را مثال اورد كه نوجواني 13 ساله بود در خمين كه يك
سري چيز ها او را رنج مي داد و او از آن زمان دغدغه اصلاح معضلات جامعه را داشت، نه
شهر و محله خودش، بلكه همه دنيا.
وي افزود: كمتر اتفاق مي افتد كسي كه در ناز و نعمت رشد يافته به تفكرهاي بزرگ
برسد. حميد درخشاني ديگر مثالي بود كه عبودتيان به آن اشاره كرد و گفت: او نويسنده
بزرگي است كه در دهستان دهشير معلمي مي كند.
فرماندار تفت با انتقاد از تفكر برخي دانش‌آموزان و والدين و معلمين كه فقط كنكور
را هدف خود مي دانند گفت: مگر تحصي فقط كنكور است؟ مگر هر كس نفر اول كنكور شد آدم
موفقي است؟ اگر دكترا بگيريد ولي توانايي انجان كاري را نداشته باشيد چه فايده؟

وي تصريح كرد: بايد خوب درس بخوانيد ولي در كنار آن به مسائل ديني و اجتماعي و
مطالعه ازاد هم بپردازيد.
فرماندار افزود: پدر و مادري كه فقط درس خوانده باشند چطور مي توانند فرزند خوب
تربيت كنند در حالي كه اطلاعي از روانشناسي ندارند، يا قرآن و نهج البلاغه مطالعه
نكرده است و...
به گفته وي: انساني كه سواد زياد دارد ولي آدم خوبي نيست چه فايه اي دارد؟ يا كسي
كه انسان خوبي است ولي بي سواد است؟
وي باز هم با انتقاد از تفكر تحصل صرف خاطرنشان كرد: قرار نيست شما هر كاري را در
سيستم آموزشي مدارس و دانشگاهها ياد بگيريد، شما بايد بزرگتر از چيزي كه هستيد
باشيد، پس نيلز به تلاش بسياري داريد.
وي در ادامه با اشاره به منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي گفت: شما بايد سرفصل هاي
درسي را عوض كنيد.
سيد احمد عبودتيان در پايان بيان سخنان مهمتر رهبر معظم را با دانش‌آموزان و دانش
جويان متذكر شد و دليل آن را ذهن بازتر و فهم راحت تر اين اقشار دانست.
 
در حاشيه:
دانش آموزان بخش نير با تأخير يك ساعته به جلسه رسيدند كه دليل آن بسته بودن گردنه
سخويد به خاطر بارش برف بود.
يكي از دانش آموزان صحبت هاي خود را در كاغذي يادداشت كرده بود كه فرماندار از او
خواست تا مطالبش را از حفظ بگويد و كاغذش را از وي گرفت. البته دانش آموز فقط چند
نكته را از ياد برد.
گفت و شنود هاي اين جلسه گاهاً خيلي مفرح بود و گاهي هم بسيار جدي.