زمان : 22 Bahman 1389 - 23:00
شناسه : 30252
بازدید : 5595
عيدي امسال و شاهكار محاسبه اقتصادي عيدي امسال و شاهكار محاسبه اقتصادي

عيدي امسال و شاهكار محاسبه اقتصادي

زبان دراز
Vaziri42@yahoo.com

هفته نامه آیینه:كارمندان عزيزي كه امسال عيدي دريافت ميكنيد :

جان ميرزا تقي خان آبدارچي آيينه، اين يادداشت را با دقت بخوانيد چون من زبان دراز كشف عجيبي كردم!

اما مقدمه :

امروز كه ششم بهمن است پس از وعدههاي چرب و شيرين بسيار، ساعت 11 صبح اولين بار عيدي كاركنان دولت در بخش خبري راديو، سپس در راديو سراسري و بعد راديو پيام و بگير و برو جلو تا اخبار سراسري 14، 16 ، 18 ، 20 ،20:30 و 24 همچنين آخر شب در برنامه تفسير خبر، فرداي آن روز در زيرنويس تلويزيون مكرراً به سمع و نظر رسيد. چشمتون روز بد نبيند فرداي آن روز در روزنامهها خوانديم: به كارمندان دولت عيدي دهيم و چه مبلغ قابل توجهي! با اين تفاوت كه امسال مسوولان ضريب را هم اعلام كردند. نميدانم چه عددي ضربدر چه عددي شده است. به هر حال هر چه به دست آمده! در تعداد ايام و سنوات ضرب و تقسيم شد و نميدانم به توان چند رسانده شد ضمناً براي دلچسب بودن و براي اينكه بتوانيم پولهاي خود را قاطي پول ديگرمان كنيم از 318 هزار تومان ده درصد ماليات كسر ميشود، ميشود زير 290 هزار تومان يعني كشك ! چه كشكي ! نه بابا پول 10 كيلو كشك بدون بادمجان و سير و گردو.

حالافداي سرشون! بگذريم از اينكه از آبدارچي هيات دولت بگير تا مدير كل روابط عمومي تا وزير روزي سه بار قبل و بعد از اخبار اعلام ميكنند.

ولي آيا دوستان ميدانند كاركنان و كارگران قبل از اعلام مبلغ عيدي چك و سفته آن را كشيده و خرج كرده اند؟ اما اصل مطلب و كشف بزرگ زبان دراز.

جونم براتون بگه بچههاي خوبم!! عيدي كاركنان در بيست و چند سال پيش يك سكه تمام بهار آزادي كه به پول امروزي تقريباً380 هزار تومان ميشود تعيين شده بود«در صورتيكه قيمت آب و برق و بنزين و گوشت و نخود و لوبيا تا سنگ پا، يك دهم امروز هم نبود!» شاهكار به اين ميگن ! بالاخره توانستيم اعلام كنيم كه طي 25 سال نرخ يك چيزي را ثابت نگه داشته ايم به علاوه ارزش آن هم پايين آورديم. اونهم عيدي كاركنان دولت است و بس آيا به اين نميگن شاهكار؟