زمان : 22 Bahman 1389 - 22:57
شناسه : 30251
بازدید : 4486
 منظره تاسف بار شهر و ديارمان پس از بارش باران منظره تاسف بار شهر و ديارمان پس از بارش باران

 منظره تاسف بار شهر و ديارمان پس از بارش باران

رضا سلطان زاده
مدير مسئول
آیینه یزد

حوادث غير مترقبه همانند زلزله، طوفان، بارانهاي شديد، آتش سوزيهاي مهيب به هر دليل و علتي كه پيش آيد گاه خسارتهاي فراواني به بار ميآورد عده اي را خانه خراب ميكند و چه بسا فقيران و تهي دستان و به اصطلاح بي خانمانها را بي خانمانتر ميكند. معمولاً بعضي از اين بلاها و عوامل طبيعي، شهرها و روستاهايي را كه در احداث ساختمانها و تاسيسات آنها رعايت ضوابط و مقررات نشده است. بيشتر در معرض آسيب و خطر قرار ميدهد و در مواقعي گذشته از اين مسائل بخشي از شهر و استان و كشوري دچار اين گونه حوادث ميشود كه خطرات و خسارتهاي جبران ناپذيري به بار ميآورد.

اما هر چه پيشرفت علم و دانش و وجود امكانات مناسب به كمك انسان ميآيد، از خطرات احتمالي كاسته ميشود.

نگارنده اين ستون در نظر دارد ذهن خوانندگان آيينه را به نكته اي جلب نمايد كه در ارتباط با هيچ يك از موارد فوق نيست و به دنبال آن پرسشهايي مطرح نمايد شايد مسئولي، عالمي،استادي، يا حداقل يكي از صاحبان تريبونهاي رسمي پاسخي در خور، ارائه نمايد تا در همين ستون درج گردد.

ناگفته و نانوشته به اثبات رسيده است به همه كساني كه در اين ستون مورد خطاب هستند با حفظ كرامت انسان و احترام ياد ميشود و اعلام ميگردد اگر در طرح مطلبي و يا نگاشتن اين مقاله راه اشتباهي پيموده شد اعلام نمايند يا توضيح دهند تا جبران مافات گردد.

چند سال پيش عده اي از محترمين شهر و اكثراً با تبليغات فراوان و با پخش و نشر آگهي هاي متعدد و چسباندن عكس و پوسترهاي سياه و سفيد و رنگي و تشكيل جلسات در بعضي از محلات و سخنرانيها خود را نامزد انتخابات شوراي اسلامي شهر يزد نمودند. يك روز مانده به روز رأي گيري در بعضي از مجامع و محافل بعضي به شوخي يا به كنايه ميگفتند شكر خدا را كه ايام تبليغات به سر رسيد چون ديگر ديوار كوچه ها و محلات و خيابانها جايي براي الصاق عكس ندارد. در نهايت پس از رأي گيري و قرائت آراء 9 نفر به عنوان نماينده و عضو شوراي اسلامي شهر يزد انتخاب شدند و كار خود را شروع كردند.

از وظايف شورا انتخاب شهردار است كه آن هم بر اساس دستورالعمل و آئين نامه اي كه در اختيار داشتند اقدام نمودند و فردي به عنوان شهردار انتخاب و معرفي گرديد.

حدود يكسال پيش شهردار منتخب مورد استيضاح قرار گرفت و پس از طي مراحلي كه البته با تاخير روبه رو شد با 4 راي مخالف در برابر 5 راي موافق، شهردار ابقا گرديد و به كار خود ادامه داد چون در اين ستون در چند شماره مفصل بدين امر پرداخته شد و با كمال تاسف حداقل تخلفات صورت گرفته و اعلام شده منتسب به شهردار مورد بررسي قرار نگرفت و هيچ يك از مسئولان ذي ربط نه تنها پيگيري ننمودند، بلكه اطلاع رساني لازم به عمل نيامد و مردم هم كه ولي نعمتان مسئولان اجرايي هستند در جريان امر قرار نگرفتند، بنابراين ديگر نيازي به تكرار آن موارد و ذكر مجدد مسائل نيست.

شايد وقتي عده اي به دنبال پيدا كردن ميلياردها دلار هستند كه چرا به حساب ارزي واريز نشده است؟، يا رييس جمهور نامه مينويسد و به مجلسيان و نمايندگان مجمع تشخيص مصلحت اظهار مينمايد قانون اساسي را رعايت نمينمايند و عده اي از نمايندگان و دولت مردان اين روش را تائيد ميكنند و بر آن صحه ميگذارند و گروهي نيز از نامه نگاري رييس دولت گله ميكنند يا وزيري كه مورد استيضاح قرار ميگيرد براي اولين بار در طول 32 سال بعد از انقلاب اسلامي در مجلس حاضر نميشود و پس از استيضاح ،رييس جمهور بركناري وزير را غير قانوني و وي را بهترين وزير دولت دهم ميداند كه راي عدم اعتماد به او داده اند و يا مجلس را در راس امور نمي داند !!

ديگر كسي يا به خود اجازه نميدهد مسئله ذيل را عنوان كند يا همانطور كه مقامات ارشد اجرايي استان در اين چند سال نشان داده اند در پي رسيدگي به اين امور نيستند شايد با زبان دل ميگويند: هر كسي هر چه دل تنگش ميخواهد بنويسد.

قبل از طرح پرسش مطلبي را زينت بخش مقاله قرار ميدهم:

«مردي به حضور رسول خدا(ص) مشرف شد و از بهترين اعمال پرسيد، و خواست بداند كه نظر آن حضرت و منطق آئينش راجع به بهترين كارها چيست؟ و چه عملي را ارجمندتر از ساير اعمال ميداند؟ آيا دعا، نماز خواندن يا روزه گرفتن و به حج رفتن و يا روضه خواني و گريه كردن و يا زيارت رفتن؟ رسول خدا ميفرمايد: ابتدا ايمان به خدا و سپس صله رحم، رسيدگي به وضع خويشاوندان و سپس امر به معروف و نهي از منكر.

آن گاه آن مرد پرسيد: اي رسول خدا (ص) بدترين كردار در پيشگاه پروردگار چيست؟ رسول خدا فرمود: اول شرك به خدا است وبعد بريدن پيوند خويشاوندان و بعد امر به منكر و نهي از معروف»1

مدير مسئول اين هفته نامه وظيفه خود ميداند در حد توان و امكان موضوعاتي مربوط به شهر و استان و كشور را مطرح نمايد يا حداقل جهت ضبط در تاريخ جرايد و مطبوعات استان و ميهن عزيز اسلامي بنويسد بدان اميد كه مورد توجه و عنايت قرار گيرد.

چند روز قبل باران شديدي در يزد باريد در كوچه ها و خيابانها و ميدانها آب به راه افتاد و عبور و مرور مردم تا حدي مختل گرديد.

مردمي كه پياده يا به ناچار با موتور سيكلت رفت و آمد ميكردند و به اجبار ميبايست زن يا فرزند خود را به مدرسه يا محل كار برسانند با مشكل روبه رو بودند.

عده اي از رانندگان وسايط نقليه رعايت حال عابران پياده و موتورسواران ميكردند اما متاسفانه بعضي آگاهانه يا ناآگاهانه به اين امر توجه نداشتند و براي بقيه دردسر بيشتري ميآفريدند گاه به قدري در كوچه ها و به ويژه كنار خيابانها تا وسط خيابان آب جمع شده بود كه اتومبيل ها حتي با سرعت كم نيز در نهايت مزاحم عابران پياده و موتورسواران به حساب ميآمدند.

آنچه كه در آن روز در فاصله 6-5 كيلومتري از خانه تا محل كار ذهن نويسنده اين سطور را بخود مشغول ميكرد اين بود كه اگر بارندگي چند ساعت ديگر ادامه پيدا كند چه خواهد شد؟

آيا عده اي از مسئولان كه اكثرا با اتومبيل شخصي زن و فرزندانشان را به محل كار يا مدرسه ميرسانند به اين امر ميانديشند كه چرا افرادي كه در هنگام احداث پل ها يا خيابانها و آسفالت كوچه ها و ساختن راههاي عبور و مرور مردم به وظيفه خود عمداً يا سهواً عمل نكرده و از همه مهمتر مسئولان ذي ربط نظارت لازم را ننموده اند نبايد مورد مواخذه قرار بگيرند؟

آيا انديشمندان دارالعباده، يا گروهي كه دسترسي به مقامات اجرايي استان دارند و ائمه جماعات منطقه نبايد بنا به وظيفه امر به معروف ونهي از منكر تذكرات لازم را به دست اندركاران بدهند؟

آيا به اين امر عنايت و توجه دارند حال كه اين امكان براي بعضي از آنها فراهم شده كه فرزندان دلبند خود را با وسايل نقليه اداري به مدرسه برسانند حداقل نبايد اين پرسش را مطرح كنند و بگويند چرا كوچه ها و خيابان هايي كه در اين چهار پنج سال احداث و آسفالت گرديده زير سازي مناسب ندارد؟

چرا با بارش برف و باران حتي چند ساعته آب گرفتگي هاي مكرر در خيابان ها به وجود ميآيد؟

آيا هيچ يك از مسئولان در چند سال اخير ميتوانند مدركي ارائه نمايند كه در اين مورد اعتراضي نموده باشند؟

روي كانال هايي كه براي لوله گذاري آب، فاضلاب، برق، گاز و مخابرات مجدداً آسفالت گرديده است، آيا غير از رنگ آسفالت آن، تعمير و ترميم مورد نظر هيچ شباهتي به آسفالت دارد، گذشته از خطرات جاني و مالي كه شاهد آن بوده ايم آيا تمام و كمال وجه مربوط به پيمانكاري حفر كانال وآسفالت از جيب اين مردم و بيت المال پرداخت نشده است؟

آيا شهرداري و نمايندگان شوراي اسلامي شهر ميتوانند در مدت خدمتشان در يزد خيابان و ميداني را نشان دهند كه تنها يك يا دو سال از عمر سنگفرش يا آسفالت كردن آن گذشته وبه اصطلاح سالم مانده باشد آيا نبايد مردم بدانند در برابر بودجه اي كه براي اين كار پرداخت ميگردد عمر مفيد آسفالت سطح خيابانها چند سال بايد باشد؟ و در يك كلام مسئول اين حيف و ميلهاي به عمل آمده در اين زمينه كيست؟ و سوء استفاده كنندگان يا سهل انگاران به كجا معرفي شده اند تا به عملكرد آنها رسيدگي شود؟ و آنچه البته به جايي نرسد فرياد است. !!


پينوشت:

1- «دو از ياد رفته»، حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي اسلامي، جلد اول، صفحات 51-50