زمان : 20 Bahman 1389 - 17:03
شناسه : 30128
بازدید : 4408
رئیس حوزه هنری استان یزد: برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی می تواند هنرمندان ما را به اصل خودشان برگرداند رئیس حوزه هنری استان یزد: برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی می تواند هنرمندان ما را به اصل خودشان برگرداند

رئیس حوزه هنری استان یزد: برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی می تواند هنرمندان ما را به اصل خودشان برگرداند


رئیس حوزه هنری استان یزد گفت:برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی موجب می شود از جلوه های هنری به معرفت دینی دست پیدانماییم.


محمد ملک ثابت با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی که به همت اداره کل ارشاد یزد برگزار می شود در نفس امور یک کار مقدس محسوب می شود ،اظهارداشت:این جشنواره می تواند هنرمندان ما را به اصل خودشان برگرداند و زمینه بروز و ظهور خلاقیتشان را فراهم کند.

وی با اشاره به نقش مهم قرآن در رشد و توسعه هنر خاطر نشان ساخت :به عنوان مثال کتابت قرآن باعث رشد و اعتلای خط شد تا جایی که بزرگترین خطاطان اسلام اوج هنرشان را در کتابت قرآن به نمایش گذاشتند و بعد از قرنها هنوز کتابت قرآن نشان دهنده مرحله به مرحله رشد هنر است .

ملک ثابت تصریح کرد : در دیگر مباحث مثل معماری ، شهرسازی و صنایع دستی نیز جای پای اعتقادات و ارزشهای دینی کاملا مشهود است .

وی ادامه داد: اگر به یک مسجد نگاه کنیم از آنجایی که قرار است محل عبادت و جایی برای رسیدن به خدا باشد دکوراسیون داخلی ، تعبیه نور، تهویه هوا و هر رنگی که در کاشی هایش به کار رفته در بروز و ظهور خلاقیت هنری نقش مستقیم داشته است .

این مقام مسئول افزود : ما نمی توانیم تمدن اسلامی را جدا از هنر اسلامی بررسی کنیم چراکه هنر اسلامی زاییده تمدن اسلامی و تمدن اسلامی شکل گرفته از هنر اسلامی است .

به اعتقاد وی، این دو در جامعه و شریعت اسلامی مکمل یکدیگرند.

ملک ثابت گفت : هنر اسلامی جدا از ماهیت دینی و یک ماهیت اسلامی خالی از هنر وجود ندارد.

وی افزود: اگر خط فاصله ای برایشان بگذاریم و جدا بررسی شان کنیم زمینه های انحراف را به وجود می آورد.

وی بزرگترین خاصیت هنر اسلامی را خلق زیبایی یک مسلمان ، زندگی و منش او و همچنین تاثیر اجتماعی او دانست و خاطر نشان ساخت : هز زمان که به آثار هنری یک هنرمند مسلمان نگاه می کنیم تجلی اعتقادش در آن ظاهر و بارز است و بررسی ها در جامعه کنونی بین المللی نشان دهنده این مطلب است که هنر اسلامی توانسته ذائقه افراد بشر را به خودش جلب کند.

وی گفت: علاقه وافر دنیا به هنر اسلامی و تشنگی آنها برای دیدن و آموختن هنر اسلامی مبین این حقیقت است .

رییس حوزه هنری استان یزد در پایان اظهار داشت از اندیشه و تفکری که موجب شد تا مضامین قرآنی در دنیای هنر جایی پیدا کند به نوبه خودم تشکر و قدردانی می کنم .

یزدفردا