زمان : 18 Bahman 1389 - 23:43
شناسه : 30056
بازدید : 4349
مسير دروازه کسنویه ميبد در ايام ا... دهه فجرگشايش يافت مسير دروازه کسنویه ميبد در ايام ا... دهه فجرگشايش يافت

مسير دروازه کسنویه ميبد در ايام ا... دهه فجرگشايش يافت


یزدفردا "دروازه  کسنویه به عنوان تنها دروازه باقي مانده از شارستان قديم ميبد، در ايام دهه فجر گشايش يافت.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومي اداره ميراث  استان يزد "بهرام رضايي" با بيان اين مطلب افزود: عمليات مرمت دروازه  کسنویه شهرستان ميبد به مساحت يک هزار و 200 متر مربع، 700ميليون ريال هزينه دربرداشته است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد از جمله اقدامات مرمتي انجام شده به مرمت ديواره‌ها، ازاره چيني پاي ديوار، استحکام بخشي، بدنه سازي و اجراي کف فرش با سنگ طبيعي اشاره کرد و گفت: عمليات مرمت اين دروازه با همکاري شهرداري شهرستان ميبد انجام شده است.

"رضايي" اين عنصر شهري را به عنوان تنها دروازه باقي مانده از شارستان قديم ميبد و بسيار حائز اهميت دانست و افزود: اين دروازه علاوه بر داشتن ساختار معماري يک دروازه، نام و جايگاه آن نيز بيانگر بخشي از تاريخ، فرهنگ و وقايع زمان‌هاي گذشته است.

اين مقام مسوول کاربري اين دروازه را تک کاربردي عنوان کرد و گفت: دروزاه کسنویه به عنوان محل ورود به شهر تاکنون کاربري خود را حفظ کرده است.

وي علت شهرت اين دروازه به کسنویه را به دليل وجود زمين‌هاي کشاورزي و باغ‌هاي انار در بخش غربي کنار حصار بيان کرد که توسط قناتي به همين نام آبياري مي‌شده است.

"رضايي" اضافه کرد: اين دروازه علاوه بر ترکيب و تناسبات زيباي خود(ترکيب دو برج، طاق و تويزه و اتصال به حصار شهر) داراي تزئينات خشتي زيبائي است که در بيشتر برج‌ و باروهاي شهرهاي خشتي ديده مي‌شود.

به گفته اين مقام مسوول تزئينات در اين دروازه به صورت چند رديف لوزي، برج‌هاي دندانه دندانه، کنگره‌هاي لبه‌ها، نقش چليپايي و تيرکش‌هاي بسيار زيبا کار شده‌اند.

وي بر طبق اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي قدمت اين دروازه را به دوره آل مظفر و بعد از نسبت داد و يادآور شد: دروزاه کسنویه به شماره 3700 در تاريخ 25 اسفندماه 79 در حافظه آثار ملي به ثبت رسيده است.