زمان : 15 Bahman 1389 - 20:10
شناسه : 29901
بازدید : 2937
يرامون مديريت آموزش و پرورش استان يرامون مديريت آموزش و پرورش استان

يرامون مديريت آموزش و پرورش استان

محمدعلي وزيري

انعكاس آيينه شماره 210

دریزدفردا

از خصوصيات بارز امام جمعه و نماينده مقام معظم رهبري در استان يزد«كم گويي و گزيده گويي» و صبوري و درعين حال عنايت ويژه به جامعه فرهنگي است. در مراسم توديع و معارفه مدير كل سابق و جديد آموزش و پرورش استان به نكته اي اشاره نمودند كه ما حصل و چكيده بسياري از مقاله هايي است كه در طي چند سال اخير در روزنامه‌هاي استان چاپ شده بود و آن لزوم «شايسته سالاري» در آموزش و پرورش است همچين تاكيد بر اينكه ارتباط‌هاي بيروني و خط و خطوط سياسي نبايد وارد سيستم گزينش مديران شود.آيينه يزد تنها رسانه استان بود كه نكاتي از سخنان و تذكرات حجت الاسلام محمدعلي صدوقي را منتشر نمود.

بديهي است كه اگر بعضي از افراد بخواهند عقده فرو كوفته خود يا هم انديشان خودي «دور بودن از كرسي و ميز و مقام» را در آموزش و پرورش باز كنند. به زيان آموزش و پرورش تمام خواهد شد.

چندي است اين سخن بر سر زبان هاست كه تصميمات محفلي بيرون از اداره كل فصل الخطاب تصميم‌هاي مديران كل شده، مسائل مربوط به عزل و نصب ها، دستهاي بسته مديران در اصلاح و عدم شادابي محيط كار و بالندگي و سازماندهي آموزش و پرورش ناشي از اين امر است.

چندي قبل اصطلاح« برادران گفته اند» شايعه و رايج بر سر زبان‌ها شده بود، گرچه در نيت خير تصميم سازان بيروني نبايد شك كرد ولي اجازه دهيد در وسعت دايره شناخت و عملكرد فرهنگي و ظرافت انديشي در كار آنها اما و اگرها كنيم ! از بعضي انتصاب‌ها و عملكردها، اين ضرب المثل را به ذهن متبادر مي‌سازد كه: رنگ رخساره خبر مي‌دهد از سر درون » اداره اي كه تعليم و تربيت جامعه را به عهده دارد، اداره (فردا ساز) است اين فارغ التحصيل امروز ما حصل برنامه ريزي 12 سال ديگه نتيجه مي‌دهد ماده خام اين كارخانه آدم سازي كودكي است 6 ساله كه تا آخر راه كه مرحله تكميل و تكامل است تحت تاثير مدرسه، رسانه ها، ‌الگوها، گروه‌هاي همسال قرار مي‌گيرد اگر مديران اين كارخانه مورد اقبال وداراي شان و جايگاه نزد معلمان نباشند و اگر معلمان احساس كنند مدير و رييس را، روابط و فشار محفلي بر سر كار آورده نه دانش و پشتوانه معلمي و سابقه مديريتي، يقيناً به سوي «باري به هر جهت » پيش مي‌روند مديري كه با وامداري گروهي خاص بيابد پس از جا به جا كردن و تغيير نيروهاي پيشين در آوردن نيروهاي جديد سخت معذور است و بايد نيروهاي محدودي كه وابسته به طيف خاص است وارد صحنه كند خواه اين نيروها توان مديريت آموزشي مبتني بر دانش بنيادي و بينشمندي لازم را داشته باشد يا نه ؟

اگر در هر اداره اي خط و خط بازي حاكم شود يقينا ‌كار آن دايره را به ويرانه خواهد كشيد و با روي كار آمدن يك جناح ( اعم از چپ يا راست ) ميني بوس‌ها آماده بردن و آوردن مي‌شوند. و نتيجه آن انتصاب مديراني است كه با قبول مسوليت « به خود و مجموعه» ظلم كرده اند و در نتيجه برنامه ريزي كلان رخت بر بسته و رايحه خوش مدير پروري و استفاده از مديران توانا كه تازه در فضا پيچيده بود به فراموشي سپرده مي‌شود و دوباره چرخه باطل مديريت گردشي مديران كه عمرو را با زيد و زيد را با عمرو جا به جا مي‌كنند حاكم مي‌گردد.

اميدواريم مدير كل جديد آموزش و پرورش از خود شجاعت دريدن (پيله‌هاي پر پرواز آموزش و پرورش) همراه با استقلال راي بروز داده شاهد باشيم شخص مدير كل شوراي معاونين اداره كل «به شرط خط نگرفتن از بيروني‌ها و وامدار بودن تصميم گير نهايي امور و انتصاب مديران فرو دستي باشند.

ضمن بهره گيري از نيروهاي جوان قدردان گنج‌هاي تجربه موي سفيدان بوده كه مبادا با وزش هبوب و هجوم بي مهري به عزلت آباد فراموشي گوشه عافيت طلبي انتخاب كرده و يا عطاي آموزش و پرروش را به لقاي آن ببخشند و ميدان را به داعيه داران بسپارند.

يقيناً فردا، داوري عادل براي قضاوت كردن فعاليتها است البته همان روزي كه پرده نشينان معلق زنان بر در اتاق هر مدير كل جديدي صبح زود در صف تبريك و تهنيت نشسته اند.