زمان : 13 Bahman 1389 - 19:14
شناسه : 29842
بازدید : 4363
روزشمار پایان طاغوت جمعه، 13 بهمن 1357 روزشمار پایان طاغوت جمعه، 13 بهمن 1357

روزشمار پایان طاغوت

جمعه، 13 بهمن 1357



رادیو لندن که در یک سال گذشته کوشیده بود خود را همگام با انقلاب نشان دهد و در مواقع لزوم انقلاب را به سمت و سوی دلخواه خود هدایت نماید، اما سرعت انقلاب و تصمیم‌های سریع، قاطع و بی‌شک و شبهه امام فرصت را از آنان گرفت. امشب رادیو لندن بیهوده کوشید تا با تحریک ارتش آن را به مقابله با انقلاب بکشاند و رهبران انقلاب را از آن بترساند. (اطلاعات، 14/11/57)


امروز یوسف گم‌گشته به کنعان بازآمده و کلبه‌ی احزان ملت ایران گلستان شده است. از اوائل صبح سیل مشتاقان از سراسر تهران به سمت مدرسه‌ی علوی سرازیر شده است، امام در این روز علی‌رغم ازدحام جمعیت و خستگی بیش از حد برای جمعی از روحانیون سخنرانی کردند «... ما چه‌طور قبول کنیم از یک آدمی توبه را و بگوییم این سلطان باشد و حکومت نکند و فقط سلطنت کند. این توبه همه می‌دانیم یک نیرنگ بیش نیست تا ما را به این وسیله بازی دهند...» (صحیفه نور، ج 5، صص 10ـ 18)

٭ در این روز حضرات آیت‌الله مرعشی نجفی، آیت‌الله خادمی از طرف جامعه روحانیت اصفهان و آقای شریعتمداری ورود مرجع عالیقدر و مجاهد را تبریک گفتند و به مناسبت ورود امام روزنامه‌ها نیز پر از پیام‌های تبریک و خوشامدگویی بود. (کیهان و اطلاعات)

٭رادیو لندن که در یک سال گذشته کوشیده بود خود را همگام با انقلاب نشان دهد و در مواقع لزوم انقلاب را به سمت و سوی دلخواه خود هدایت نماید، اما سرعت انقلاب و تصمیم‌های سریع، قاطع و بی‌شک و شبهه امام فرصت را از آنان گرفت. امشب رادیو لندن بیهوده کوشید تا با تحریک ارتش آن را به مقابله با انقلاب بکشاند و رهبران انقلاب را از آن بترساند. (اطلاعات، 14/11/57)

٭ در اعتراض به کشتار مردم گرگان در حدود بیست هزار نفر از مردم گرگان در بیمارستان امام خمینی این شهر تحصن کردند. آنان خواستار مجازات فرماندار، رئیس شهربانی و مأموران خاطی شدند. به دستور کمیتة همبستگی این شهر بازار گرگان نیز به مدت یک هفته تعطیل شد (اطلاعات، 17/12/57، ص 3).

٭ کارکنان مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌هایی با مردم اعلام همبستگی نمودند (کیهان، 14/11/57، ص 4).

٭ زندانیان و بازداشت‌شدگان فرمانداری نظامی تهران نیز با ارسال تلگرافی ورود امام خمینی را خیرمقدم گفتند.

٭ عبدالحسین علی‌آبادی از اعضای شورای نیابت سلطنت استعفاء داد و 40 تن از نمایندگان مجلس نیز قصد خود را دایر بر استعفاء از نمایندگی اعلام کردند. کارکنان نخست‌وزیری نیز با انتشار اعلامیه‌ای با نهضت مقدس ملت ایران اعلام همبستگی کامل کردند.