زمان : 28 Dey 1389 - 21:28
شناسه : 29488
بازدید : 1998
تابش نماینده اردکان :مسئولانی که با کوتاهی در انجام وظایف باعث بروزآلودگی هوا شده اندمقصرند تابش نماینده اردکان :مسئولانی که با کوتاهی در انجام وظایف باعث بروزآلودگی هوا شده اندمقصرند
تابش نماینده اردکان :مسئولانی که با کوتاهی در انجام وظایف باعث بروزآلودگی هوا شده اندمقصرند

در دیدار مديركل محيط زيست استان يزد با رئيس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس شوراي اسلامي در خصوص مسائل فراروی محیط زیست کشور و استان یزد ؛ به خصوص تدوین و اجرایی کردن طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان بحث و گفتگو شد.

محمدرضا تابش با توجه به روز 29 دی که به نام روز "هوای پاک" نامگذاری شده؛ابراز داشت:علی رغم تمهیدات انجام شده و قوانینی که در صورت اجرا می توانست به کاهش آلودگی های زیست محیطی و خصوصا آلودگی هوا منجر شود؛متاسفانه امسال روز های زیادی شاهد آلودگی هوای تهران و برخی از کلانشهرها بودیم که سلامت شهروندان را با مخاطرات جدی روبرو ساخت و عمده اثرات سوء این مساله در دراز مدت بروز خواهد کرد.

وی در این موضوع مهم کلیه مسئولانی را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم تکالیفی بر عهده داشته اند و به درستی انجام نداده اند را مقصر دانست.

تابش روز هوای پاک را فرصتی مناسب برای مردم و مسئولان دانست تا با کمک به همدیگر و عمل به تکالیف اجتماعی و قانونی در قبال طبیعت مسئولانه عمل کنند و هوای پاک را که موهبتی الهی برای انسان هاست از آلودگی ها مبرا سازند.

رئيس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس در اين ديدار توجه به محيط زيست را از اولويت هاي مورد بحث کشورهاي مختلف عنوان و اظهار داشت: بنا به اعلام سازمان ملل متحد در آغاز هزاره سوم و در قرن 21 جهان با چهار بحران اساسي روبروست که مخاطرات زيست محيطي يکي از اين موارد است و به همين دليل و براي فائق آمدن بر مشكلات زيست محيطي و كاهش آلاينده ها، اجلاس هاي مهمي در سطح سران کشورها تشكيل و تكاليف متعددي براي آنها در نظر گرفته شده است و کشورها ملزم به انجام آنها شده اند که عمل به اين تعهدات مي تواند روزنه اميدي براي رفع اين خطرات زيست محيطي باشد.

محمدرضا تابش با بيان اينكه حل مشکلات و مسائل محيط زيستي يکي از ملاکهاي حکمراني خوب حکومت هاست ، اصل پنجاه قانون اساسي را نشان از نگاه حکيمانه و مدبرانه اسلام و جمهوري اسلامي ايران به عرصه هاي طبيعت و محيط زيست دانست و بيان داشت: سازمان محيط زيست تنها متولي حفاظت از محيط زيست نيست بلکه همه مردم و مسئولين در اين زمينه مسئوليت دارند و به تبع قانون بعضي از وزارتخانه ها و نهادها تکاليفي را عهده دار هستند که متاسفانه برخي از آنها مسئوليتهاي قانوني خود را به درستي ايفا نکرده اند،قوه قضائيه و نهادهاي نظارتي و از جمله مجلس نيز با تخلفات صورت گرفته برخورد جدي ننموده که حاصل آن تداوم آلودگي هوا در کلانشهرها خصوصا تهران و آلودگي خاک و منابع آب در بسياري از شهرهاست که سلامت مردم را با مخاطره جدي روبرو ساخته است.

رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس اظهار اميدواري کرد که سازمان محيط زيست وظايف اجرايي و نظاراتي خود را به صورت مؤثرتري انجام دهد و رئيس محترم دولت نيز جلسات شورايعالي حفاظت محيط زيست را بطور منظم برگزار نماید تا شاهد رفع مشکلات اساسي در اين حوزه و اعمال هماهنگي هاي بيشتر مابين دستگاهها براي کاهش مخاطرات زيست محيطي باشيم.

نماينده مردم اردكان همچنين به طبيعت خشك اما بكر و بي نظير استان يزد اشاره كرد و گفت: احداث كارخانجات با لحاظ كردن ضوابط زيست محيطي و شناساندن جاذبه هاي طبيعي و گردشگري در كنار آن مي تواند نقش مؤثري در جذب و جلب گردشگر نیز داشته باشد.

محمدرضا تابش به توانمنديهاي پارك ملي سياه كوه اردكان و پناهگاههاي حيات وحش در ساير شهرستانهاي استان اشاره كرد و خواستار صيانت جدي مسئولين ذيربط از تنوع زيستي و حفاظت از گونه های نادر گیاهی و جانوری اين مناطق شد.

نماينده مردم اردکان با بيان اينکه دشت يزد-اردکان به دليل استقرار واحدهاي صنعتي ،دچار آلودگی های زیست محیطی شده و برای ایمنی و سلامت انسانها باید اقدامات پیشگیرانه و اساسی انجام داد، افزود: توسعه صنعتي نبايد در تعارض با محيط زيست قرار گيرد.

مديركل محيط زيست استان هم در اين ديدار از اجراي بيش از 10 برنامه متنوع همزمان با هفته هواي پاك در استان خبر داد.

مدير كل محيط زيست استان افزود: در حال حاضر درمجموع 2 ميليون و 200 هزار هكتار اراضي شامل پارك ملي' منطقه حفاظت شده' پناهگاه حيات وحش و اثر طبيعي ملي تحت پوشش محيط زيست استان يزد قرار دارد.

در این جلسه در خصوص تدوین و اجرایی کردن طرح جامع کاهش آلودگی هوا در استان یزد بحث و بررسی صورت گرفت و مدیر کل محیط زیست استان نیز خواستار گنجانیده شدن آن در زمره مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به یزد شد.