زمان : 28 Dey 1389 - 17:41
شناسه : 29474
بازدید : 2797
مشاور و رييس دفتر رييس جمهور: دولت اهتمام ويژه اي به ترويج و گسترش زبان شيرين پارسي دارد مشاور و رييس دفتر رييس جمهور: دولت اهتمام ويژه اي به ترويج و گسترش زبان شيرين پارسي دارد

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور:

دولت اهتمام ويژه اي به ترويج و گسترش زبان شيرين پارسي دارد

یزدفردا "مشاور و رييس دفتر رييس جمهور از تصميم دولت براي احيا و ترويج فرهنگ اسلام ناب محمدي و زبان فارسي خبر داد و گفت: دولت اهتمام ويژه اي به ترويج و گسترش زبان شيرين پارسي دارد.

مهندس اسفنديار رحيم مشايي پيش از ظهر امروز سه شنبه در هفتمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت:احياي زبان فارسي يك تكليف بين المللي براي تمام فارسي زبانان و حتي براي ملت هاي غيرفارسي زبان است.

وي با اشاره به ريشه دار بودن زبان فارسي و تاريخ و تمدن ايران اسلامي در بخش مهمي از تاريخ ملت هاي جهان گفت: انديشه و آثار زبان فارسي به قدري غني است كه در تاريخ بسياري از ملت ها ثبت و ضبط شده است بگونه اي كه اين ملت ها براي دفاع از ميراثشان، خود را مكلف به حفظ زبان فارسي مي دانند.

رييس كميسيون فرهنگي دولت در ادامه لزوم نگاه استراتژيك به موضوع زبان فارسي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: اساتيد دانشگاه بايد توجه داشته باشندكه ادبيات انقلاب اسلامي بايد در فرايند احيا و ثبت و ضبط زبان فارسي در نظر گرفته شود و از سويي ديگر يك اثر فارسي كه در سراسر جهان منتشر شد براي عموم قابل فهم باشد.

مهندس مشايي گفت : زبان مظهر وجود و حيات انسان است زيرا بخش مهمي از جلوه حق تعالي از دريچه صدا و پيام و كلام متجلي مي شود.

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور زبان را از ضروريات زندگي بشر دانست و گفت: انسانها از نظر سطح ، كيفيت و ماهيت مديون زبان هستند چرا كه زبان فرصت و امكان تحقق زندگي اجتماعي را به انسان مي دهد.

مهندس مشايي با اشاره به اينكه زبان فقط وسيله اي براي گفتگو و برقراري ارتباط با آحاد جامعه و حل مسائل و رفع نيازها نيست افزود: دستاوردهاي فكري بشر وامدار زبان است به عبارت ديگر مي توان گفت زبان تعيين كننده سطح زندگي بشري است اگر قرار است زندگي انسان در بالاترين سطح قرار گيرد بايد به زبان اهميت داده شود زيرا زبان مي تواند موجب غناي زندگي بشر شود.

مهندس رحيم مشايي در ادامه با بيان اينكه زبان نقش بسزايي در ترويج انديشه انساني دارد گفت: زبان فارسي از گذشته تا به امروز توانسته است انديشه هاي بلند فلسفي و انساني را قابل درك و فهم كند و از سوي ديگر مهمترين تفكرات اسلامي را به جهان عرضه كند بنابراين امروز مي توان به خوبي انقلاب اسلامي ايران را كه تنها متعلق به ملت ايران نيست بلكه متعلق به آزاديخواهان جهان است با زبان پارسي ماندگار تر كرد.

وي تاكيد كرد: بايد تلاش كرد تا زبان فارسي در سر تا سر جهان به عنوان شاخصي براي ارزيابي جمهوري اسلامي ايران محسوب شود و بي ترديد زبان فارسي در آينده از جايگاه بالايي برخوردار خواهد بود.

مهندس رحيم مشايي با تاكيد بر اينكه زبان فارسي پتانسيل هاي فراواني برخوردار است از مسوولين برگزاري اين مجمع خواست تا به جاي برگزاري هر دو سالانه اين مجمع هر ساله نشست هاي تخصصي در خصوص زبان پارسي داشته باشند .

در ابتداي مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي از نرم افزار زبان فارسي براي خارجيان با حضور رييس دفتر رييس جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پرده برداري شد.