زمان : 28 Dey 1389 - 17:10
شناسه : 29469
بازدید : 2550
وزير ارشاددر نشست تخصصی بررسی نقش رسانه‌ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور : تعامل رسانه ها و ایرانیان خارج از کشور امری ضروری است وزير ارشاددر نشست تخصصی بررسی نقش رسانه‌ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور : تعامل رسانه ها و ایرانیان خارج از کشور امری ضروری است
وزير ارشاددر نشست تخصصی بررسی نقش رسانه‌ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور :
 تعامل رسانه ها و ایرانیان خارج از کشور امری ضروری است


یزدفردا "وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوند و تعامل رسانه ها و ایرانیان خارج از کشور را امری ضروری دانست و از رسانه ها به عنوان جهت دهنده، هدایت کننده و سازنده افکار عمومی یاد کرد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوند و تعامل رسانه ها و ایرانیان خارج از کشور را امری ضروری دانست و از رسانه ها به عنوان جهت دهنده، هدایت کننده و سازنده افکار عمومی یاد کرد.


به گزارش یزدفردا  به نقل از ایرنا،سیدمحمد حسینی، در همایش `نقش رسانه ها در تعامل با ایرانیان خارج از کشور` در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما گفت: حوزه ایرانیان خارج از کشور بسیار مهم و حایز اهمیت است. رسانه های خارج از کشور می‌توانند در انعکاس گستردگی ایرانیان به همراه ظرفیت ها و توانایی هایی که در آنها وجود دارد و نیز نقشی که در ارتقای جایگاه ایرانی دارند، نقش بسیار ارزشمندی را در دنیا ایفا کنند.


وی گفت: امروز پیوند و تعامل مداوم بین رسانه‌ها و ایرانیان خارج از کشور بسیار مهم و ضروری است و باید این پیوند هر چه بیشتر مستحکم‌ شود.


حسینی افزود: از تمامی مطبوعات، رسانه‌ها، نشریات، سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند این انتظار وجود دارد که در باره توانمندی‌های موجود ایرانیان و ایران اسلامی احساس مسوولیت و تعهد کرده و در انعکاس آن در خارج از کشور مسوولیت خطیر خود را ایفا کنند.


وی تصریح کرد که رسانه‌ها می‌توانند با هر نگرش و دیدگاهی مصالح و منافع ملی کشور را دستمایه کار خود در حوزه های مختلف قرار دهند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: هر ایرانی در هر کجای دنیا که باشد، به این کشور تعلق دارد و لازم است به عنوان یک نیرو و عنصر فعال از منافع و مصالح ایران اسلامی دفاع کند.


حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد که این عرق در ایرانیان خارج از کشور و رسانه‌های ایرانی در اقصی نقاط دنیا بطور فطری و طبیعی وجود دارد و در همه زمینه ها بویژه معرفی ایران اسلامی به جهانیان همواره فعال هستند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید کاری کنیم که به شیوه های مختلف مباحث ایرانیان خارج از کشور مطرح شود و آنهایی که ریشه در خاک ایران دارند و در حفظ تاریخ و تمدن درخشان ایران کوشا هستند، بطور واضح به دنیا معرفی شوند.


حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اکنون بحث دیپلماسی عمومی و نقش رسانه ها یک مساله مهم است و از تاثیر افکار عمومی حتی در مباحث سیاسی نباید غافل شد و انتظار داریم رسانه ها بیش از گذشته به این موضوع بپردازند.


وی یادآور شد: صرفا نگاه، نگاه اقتصادی نباید باشد البته این نیز به جای خود مهم و یک فرصت و ظرفیت است که از توان ایرانیان و سرمایه آنها در داخل کشور استفاده کنیم اما جهات دیگری وجود دارد و مهم فرهنگ، تمدن و سنت ایران اسلامی است.


حسینی افزود: البته ما که از موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می‌گوییم و بحث فرهنگی را بیان می‌کنیم، اگر به این مساله توجه جدی شود بطور قطع در زمینه‌های دیگر نیز می‌توان نقشی کاملا اساسی، ارزشمند و موثر داشت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که مهمترین نقشی که رسانه‌ها می‌توانند ایفا کنند همان اطلاع رسانی به موقع است و اینکه بتوانند در کوتاه ترین فرصت تحلیل، تفسیر و تدوین خوبی را داشته و به اطلاع همگان برسانند.


حسینی با اشاره به بحث ایران هراسی گفت: به هر حال هم اکنون بحث ایران هراسی یک واقعیت است که به شیوه و شگردهای گوناگونی در خارج از کشور تلاش می‌شود چهره نادرست و غیرواقعی از ایران از سوی عوامل خارجی و غرب بویژه استکبار جهانی و آمریکا ترسیم شود.


وی افزود: یک ایرانی در هر محفل و هر جایی که باشد نمی‌تواند نسبت به مسایل ایران و کشورش بی‌تفاوت باشد و دائم مورد سووال است و باید آن مباحث را تدوین کرده و واقعیات را به درستی به همراه اسناد و مدارک جهت روشن شدن اذهان و افکار عمومی اطلاع رسانی صحیح کند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بدنبال آن، ایرانیان خارج از کشور بطور قطع این انگیزه را خواهند داشت که هر کدام به عنوان یک مبلغ و مروج ایران مطرح باشند و آن روح لطیف ایرانی را بیان کنند و رفتار درستی را که باید باشد، ترسیم کنند.


حسینی افزود: متاسفانه غربی ها چهره خشن و نادرستی از ایران ترسیم می‌کنند و ایرانیان خارج از کشور می‌توانند عکس آن را ثابت کنند و اعلام نمایند که ایران اهل خشونت و ترور نیست و مباحث مطرح شده زیبنده آنان(غربی ها) است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر تعامل و ارتباط با ایرانیان وجود داشته باشد بطور قطع هر کدام از آنها می‌توانند به عنوان یک فرد موثر در هر موقعیتی در ارتباط با رسانه های متعهد ما در خارج از کشور ظرفیت‌های فراوان موجود را به زبان فارسی منتشر کنند.


حسینی افزود: حفظ سنت های اصیل ایرانی که با فطرت و سرشت آدمی سر و کار دارد اگر در ایرانیان خارج از کشور زنده بماند و آنها بتوانند این موضوع را به نحو احسن تبلیغ کنند، این امر مروج و مبلغ فرهنگ اصیل ایرانی خواهد بود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: بحث شناخت رسانه های ما است. بعضی ها اطلاع کافی از این موضوع ندارند از این رو با کمک رسانه ها و نمایندگی های خارج کشور می توان در این مورد تلاش کرد.


وی گفت: در حال حاضر در کشور شاهد یک توسعه کمی و کیفی و تخصصی در سطوح مختلف هستیم که مطبوعات و نشریات می‌توانند برای اقشار گوناگون، این توسعه را منعکس کنند و باید هر کدام بیش از گذشته فعال باشند.


حسینی به چالش‌هایی که هم اکنون در جهان غرب وجود دارد اشاره کرد و گفت: تردیدی وجود ندارد که رسانه‌ها بطور قطع بهتر از هر کسی دیگری می توانند این چالش ها و مشکلات را بیان کنند.


وی افزود: اگر اهل قلم هستند، بنویسند تا همگان از این نوشته بهره مند شوند و جلوه های واقعی غرب را که می‌خواهد خود را تحت عنوان دمکراسی، حقوق بشر و دیگر شعارها معرفی کنند، به اطلاع همه برسانند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد نسل جدید ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: بطور قطع این دغدغه و دلمشغولی وجود دارد که آنها منفک نشوند و از فرهنگ و کشور و زبان خود دفاع کنند، این خطر وجود دارد که نسل جدید کم کم زبان شیرین فارسی را به فراموشی بسپارد، از این رو، مسوولیت داریم که فعالانه و جدی در این حوزه کار کنیم.


وی افزود: در مورد ایرانیان خارج از کشور هر چه آگاهی و شناخت آنها از ایران و مسایل ایران بیشتر باشد احساس تعهد و مسوولیت بیشتری خواهند کرد.


همایش `نقش رسانه ها در تعامل با ایرانیان خارج از کشور` با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی کشور در مرکز همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است.