زمان : 28 Dey 1389 - 16:30
شناسه : 29465
بازدید : 3968
گزارشی از نشست رسانه ها در تعامل با ایرانیان خارج  نشست تخصصی رسانه ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور گزارشی از نشست رسانه ها در تعامل با ایرانیان خارج نشست تخصصی رسانه ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور

گزارشی از نشست رسانه ها در تعامل با ایرانیان خارج

نشست تخصصی رسانه ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور

همايش نقش رسانه ها در تعامل با ايرانيان خارج از کشور برگزار شد


یزدفردا " همايش نقش رسانه ها در تعامل با ايرانيان خارج از کشورروز شنبه با حضور وزير ارشاد،جانشين رئيس جمهور درشوراي عالي ايرانيان خارج ازکشور و برخي چهره هاو مديران رسانه اي ومطبوعاتي برگزار شد.سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاداسلامي در اين همايش با ممتاز خواندن جمعيت مهاجران ايراني خارج از کشور بر لزوم توليد و توزيع پيام توسط رسانه ها تاکيد کرد و گفت: جامعه ايراني مقيم خارج از کشور از لحاظ تاريخي، اجتماعي، فرهنگي ،علمي و اقتصادي از ممتاز ترين جوامع مهاجر به شمار مي آيند و نگاه ما به آن ها صرفا اقتصادي نيست بلکه بخش عمده موضوع نگاهي فرهنگي است که اگر به آن توجه شود قطعا در زمينه هاي ديگر راهگشا خواهد بود.


به گزارش  خبرنگار اعزامی یزدفردا ، در این همایش یک روزه کارشناسان و مسئولان ذیربط در حوزه رسانه و مسائل مرتبط با ایرانیان مقیم خارج از کشور به بحث و بررسی درباره کارکردها و اثرگذاری رسانه های داخلی برای آشنایی بیشتر هموطنان مقیم خارج از کشور به مسائل داخل کشور پرداختند.


وزير ارشاد: رسانه هاي داخلي تاکنون به ايرانيان خارج از کشور بي اعتنا بوده اند

در همين حال، سيدمحمد حسيني، وزير ارشاد در حاشيه اين همايش در پاسخ به اين سوال خراسان که به عنوان متولي امر فرهنگ و رسانه ها در کشور چه پيشنهادها و راهکارهايي براي دست يابي به اهداف عالي نظام در عرصه هاي بين المللي و جذب اتباع ايراني مقيم خارج از کشور داريد، گفت: بعضي نشريات داخلي تاکنون نسبت به ايرانيان خارج از کشور بي توجه بوده اند. اين در حالي است که مطبوعات مي توانند با اختصاص دادن بخشي از صفحات خود به ايرانيان خارج از کشور و پتانسيل هاي موجود در آن ها از اين پتانسيل ها در جهت مثبت استفاده کنند. وزير ارشاد با گلايه از برخي رسانه ها که تنها جنبه منفي رخدادهاي مرتبط با هم وطنان خارج از کشور خود را پوشش مي دهند، گفت: برخي رسانه ها تنها دستگيري و به زندان رفتن ايرانيان را در خارج از کشور اعلام مي کنند در حالي که بايد با در نظر گرفتن نکات مثبت اتباع ايراني از آن ها حمايت کرد.

دعايي: صادرکننده بيشترين ذخاير فکري به خارج بوده ايم


حجت الاسلام سيدمحمود دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات نيز با اظهار تاسف از اين که ايران جزو معدود کشورهاي صادرکننده ذخاير فکري و ارزشي خود بوده است گفت: با کمال تاسف بايد اذعان کرد ما ايرانيان يکي از معدود کشورهايي هستيم که بيشترين ذخاير فکري و ارزشي خود را از منظر توانايي هاي علمي و تکنولوژي صادر کرديم، يا خودشان رفتند يا آن ها را وادار به کوچ کرديم.حسين انتظامي نماينده مديران مطبوعات در هيئت نظارت نيز در سخناني در اين همايش تصريح کرد: کشور به همدلي و سرمايه گذاري ايرانيان خارج از کشور نياز دارد و رسانه ها در بازنمايي جامعه و ارائه سيگنال درست به آن ها نقش موثري دارند.علي اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور و محمدزاده معاون مطبوعاتي وزير ارشاد نيز به ايراد سخن در اين مورد پرداختند.

مشايي: صالحي قطعا راي خواهد آورد

اسفنديار رحيم مشايي روز شنبه در حاشيه نشست تخصصي بررسي نقش رسانه ها در تعامل با ايرانيان مقيم خارج از کشور، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري که نام هاي باقري، صالحي و ذاکراصفهاني را به عنوان گزينه هاي احتمالي براي تصدي وزارت خارجه مطرح کرد، گفت: چنين فهرستي موضوعيت ندارد. اما اگر آقاي صالحي معرفي شود به اعتقاد بنده قطعا راي خواهد آورد.

معاون اجرايي رئيس جمهور به زودي معرفي مي شود

مشايي در خصوص احياي سمت معاون اجرايي رئيس جمهور گفت: معاونت اجرايي هيچ زمان از بين نرفته بود و فقط براي آن فردي منصوب نشده بود.وي با بيان اين که پست معاونت اجرايي در رياست جمهوري حذف نشده است، گفت: به احتمال زياد در آينده نزديک فردي را به عنوان معاون اجرايي خواهيم داشت.پيشتر برخي سايت هااز احتمال انتصاب حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري به عنوان معاون اجرايي رئيس جمهور خبر داده بودند.

بيانيه پاياني نشست تخصصي نقش رسانه ها در تعامل با ايرانيان خارج كشور؛

رسانه ها تعامل موثر با ايرانيان خارج كشور را در دستور كار قرار دهند

تهران خبرنگار اعزامی یزدفردا - شركت كنندگان در نشست تخصصي نقش رسانه ها در تعامل با ايرانيان خارج از كشور در بيانيه پاياني خود از وسايل ارتباط جمعي داخل كشور و نمايندگان آنها در گوشه و كنار جهان خواستند بي اثر كردن تلاش بيگانگان و تعامل و همكاري سازنده با ايرانيان خارج كشور را در دستور كار خود قرار دهند.


به گزارش خبرنگار یزدفردا از تهران ، بيانيه پاياني را 'علي اكبر جوانفكر' مشاور رييس جمهوري و مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي قرائت كرد.

در اين بيانيه همچنين به تلاش جريان تبليغاتي و خبري نظام سلطه براي ايجاد نگراني ، اضطراب خاطر ، بي اعتمادي و عدم اطمينان در هموطنان ايراني خارج از كشور و تلاش آنها براي قطع ريشه ها و از بين بردن تعلقات آنان به ميهن اسلامي و ايجاد مانع براي برقراري ارتباط و پيوند مستحكم بين آنان با ملت خويش اشاره شده است.

در ادامه اين بيانيه بر ضرورت ايجاد فضاي مفاهمه، همدلي، هماهنگي و همكاري ميان همه شهروندان ايراني در داخل و خارج از كشور به عنوان يك پيگره واحد و جدايي ناپذير تاكيد شده است و نمايندگان رسانه ها، آمادگي خود را براي كمك به تحقق اين امر اعلام كرده اند.

متن كامل اين بيانيه بدين شرح است:

' به نام خداوند هميشه حاضر و همه جا ناظر ، رحمان و رحيم ، عزيز و حكيم، عليم و بصير

به نام كسي كه از نيات ما آگاه و بر اعمال ما ناظر است و آنجا كه ما از خود غافليم ، او بر ما واقف است.

گردهم آمديم تا به عنوان نمايندگان رسانه هاي ارتباط جمعي كشور بر نقش مهم و اثر گذار خود در تعامل سازنده و خداپسندانه با فرزندان و وابستگان ملت سرافراز ايران كه در جاي جاي اين كره خاكي رحل اقامت افكنده و همچنان دل در گرو خاك پاك ميهن خوش دارند، با يكديگر رايزي و همفكري كنيم.

ايران بزرگ با برخورداري از ميراث عظيم تاريخي و فرهنگي، ذخاير بي بديل انساني و طبيعي و واقع شدن در يك نقطه حساس و استراتژيك جهان، همچنان در كانون توجه و تمركز سلطه گران و استعمارگران قرار دارد و با آنكه بيش از سه دهه از استقلال و آزادي ملت عزيز ايران در سايه نظام مقدس جمهوري اسلامي و حاكميت ولايت معزز فقيه مي گذرد، استيلا طلبان، لحظه اي از تلاش براي پيشبرد طرح هاي شيطاني خود عليه ايران اسلامي دست بر نداشته اند.

‌اينك در نخستين سالهاي دهه چهارم انقلاب قرار داريم و جمهوري اسلامي ايران توانسته است با مقاومت، رادمردي، هوشمندي، خلاقيت و جهش هاي علمي فرزندان برومندش، گامهاي بلندي را در جهت اقتدار روزافزون و گسترش حوزه نفوذ و تاثير فرهنگي و معنوي خود در پنج قاره جهان به پيش بردارد به گونه اي كه به اذعان خيل دوستان و دشمنان معدود، ايران اسلامي در تحولات امروز و فرداي جهان، ايفاگر يك نقش تعيين كننده و موثر است و حتي مجتمعي از قدرتهاي مادي جهان نيز قادر نيستند بدون حضور معنا دار ايران در جهت حل مسايل ومشكلات منطقه اي و جهاني تصميم موثري را اتخاذ و آن را به اجرا در آورند.

‌پيشرفت هاي شگرف ايران اسلامي در عرصه هاي مختلف از جمله علم و فناوري، هوا و فضا و صنايع مختلف، راه ملت ايران را براي ايجاد چشم انداز روشني از پيشرفت و عدالت هموار كرده است .

بدون ترديد، ايران عزيز به يك حوزه جغرافيايي محدود نمي شود و همگان درشرق و غرب عالم اذعان دارند كه ايران، يك فرهنگ، يك الگو و يك راه نجات است.از اين رو وظيفه داريم ضمن ساختن ايران، با قرار دادن علايم و مشخصه هاي روشن نه فقط نسلهاي آينده اين مرز و بوم را به سوي اهداف متعالي رهنمون سازيم بلكه اهتمام خويش را براي خاتمه بخشيدن به ظلم و زور گويي برخي دولتهاي زياده خواه و سلطه گر به كار بنديم و راه نجات و رستگاري را به ديگران نشان دهيم .

اينك پيشرفت و عدالت به هدف اصلي ملت ايران تبديل شده است و نيل به آن نيز بيش از هر چيز مستلزم همدلي و اتحاد، كار و تلاش مضاعف و بهره مندي از مكارم اخلاق در تعاملات انساني است.

‌امروز هنگامي كه نام ايران در دنيا برده مي شود، ديگر تصويري از يك نژاد يا طايفه تداعي نمي كند و به بركت بيش از سه دهه مجاهدت، رشادت، هوشمندي و درايت ملت عزيز ايران، نام ايران با مفاهيم ارزشمند و بلندي مانند يكتا پرستي، عدالت خواهي، بيگانه ستيزي، مقاومت ، شجاعت، جوانمردي، اخلاق، استقلال، آزادي، فرهنگ و ادب و پيشرفت در عرصه هاي مختلف مادي و معنوي همراه شده است و بر پايه همين مفاهيم است كه اينك مي توان گفت تنها تمدن مبتني بر ارزش هاي الهي و انساني در اين نقطه از جهان قرار دارد.

امروز نام ايران و ايراني بر تارك بشريت مي درخشد و هموطنان ايراني به عنوان زنجيره هاي اصلي الگوي مدريت جهاني، در هر نقطه اي از جهان كه باشند منشا خير، تاثير سازنده و تحكيم ارتباطات انساني با ساير جوامع و ملتها محسوب مي شوند.

اين درحالي است كه جريان تبليغاتي و خبري نظام سلطه طي سالهاي پس از انقلاب، انواع ترفندهاي شيطاني و هدفمند را به كار بسته است تا از يك سو تصويري غير واقعي و جعلي از ايران اسلامي را ترسيم و تبليغ نمايد و از سوي ديگر يك ذهنيت منفي و مسموم از حضور و نقش هموطنان ايراني مقيم خارج را به افكار عمومي دنيا القا كند.

بدون ترديد، مي توان ادعا كرد كه ممانعت از تحكيم پيوندها و ارتباطات صميمانه ملت ايران با فرزندان و بستگان خود در ساير نقاط جهان و جلوگيري از به خدمت گرفتن ظرفيت هاي بزرگ علمي، فرهنگي و اقتصادي ايرانيان مقيم خارج از كشور، يكي از اهداف عمده دشمنان ملت ايران از پي جويي اين رويكرد خباثت آميز بوده است .

در چارچوب همين جهت گيري دشمن، طي دو دهه اخير و بويژه در چند سال گذشته ادعاي فرار مغزها در فضاي افكار عمومي مردم ايران به عنوان يك حركت هدفمند سياسي و تبليغاتي دنبال شده است. ردپاي طراحان و عوامل پشت صحنه اين جريان كه اينك اهتمام خود را بر ترور دانشمندان ايراني متمركز كرده اند، تا پشت درهاي مراكز جاسوسي در غرب ادامه يافته است.

بر اين نكته اتفاق نظر همگاني وجود دارد كه هوش و استعداد ايرانيان از متوسط جهاني بالاتر است و حضور چشمگير و تعيين كننده دانشمندان، متخصصان، پژوهشگران و محققان ايراني در حساس ترين مراكز پيشرفته علمي و آموزشي جهان مويد همين واقعيت است.

‌ملت ايران كه احاد آن از ژرف انديشي برخوردارند، صريحا با انحصارگري علمي مخالف است و بر پايه همين منطق درست است كه رييس جمهور احمدي نژاد در سفرهاي خارجي خود، دستاورد علمي ايران را در زمينه توليد نانوسكوپ به سران كشورهاي جهان هديه مي دهد. ايران يك كشور آزاد است و ايرانيان آزادانه به هر نقطه اي از جهان سفر مي كنند، علم مي آموزند و ديگران را از معارف، فرهنگ و هنر خود بهره مند و سيراب مي كنند. بدون ترديد جامعه بشري نيازمند برخورداري از اين ظرفيت بي بديل است و بدون آن نمي تواند راه رستگاري و پيشرفت واقعي را بپيمايد.

تاريخ، تمدن و فرهنگ انسان ساز اين سرزمين و اهتمام ملت بزرگوار ايران به پي ريزي بنيان هاي لازم براي شكل گيري يك جامعه نمونه و الگو در كنار پيشرفت هاي روزافزون انديشمندان و دانشمندان ايراني، وظيفه اي سنگين را متوجه اصحاب فرهنگ و قلم و دست اندركاران امور رسانه اي و اطلاع رساني كرده است.

در شرايطي كه جريان تبليغاتي و خبري نظم سلطه سعي در ايجاد نگراني، اضطراب خاطر، بي اعتمادي و عدم اطمينان در هموطنان ايراني خارج از كشور دارد و مي كوشد با قطع ريشه ها و از بين بردن تعلقات آنان به ميهن اسلامي، مانع از برقراري ارتباط و پيوند مستحكم بين آنان با ملت خويش شود، از وسايل ارتباط جمعي داخل كشور و نمايندگان آنها در گوشه و كنار جهان و به ويژه شبكه هاي برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران انتظار مي رود كه اهتمام خويش را بر بي اثر كردن تلاش بيگانگان متمركز كنند و تعامل و همكاري سازنده و موثر با ايرانيان خارج از كشور را در دستور كار خود قرار دهند. نقش ايرانيان اهل رسانه در انتقال مفاهيم فرهنگي و ديني و اطلاع رساني درباره تحولات عميق و تعيين كننده ايران امروز، بسيار حايز اهميت است و هموطنان ما در سراسر جهان به عنوان بخشي تفكيك ناپذير از پيكره ملت ايران از حقوق و احترامي ويژه برخوردارند. مهمترين گام در اين راه يافتن نقاط مشترك در فرآيند توليدات رسانه اي است.

ما نمايندگان رسانه هاي ارتباط جمعي شركت كننده در نشست تخصصي بررسي نقش رسانه ها در تعامل با هموطنان ايراني مقيم خارج از كشور بر ضرورت ايجاد فضاي مفاهمه، همدلي، هماهنگي و همكاري ميان همه شهروندان ايراني در داخل و خارج از كشور به عنوان يك پيكره واحد و جدايي ناپذير تاكيد مي كنيم و آمادگي خود را براي كمك به تحقق اين مهم اعلام مي داريم. باشد كه همگان بدانند ايراني در هر نقطه اي از دنيا ايراني است و به ايراني بودن خود افتخار مي كند.

در پايان بر استمرار اينگونه نشست هاي تخصصي تاكيد و از دست اندركاران برگزاري اين گردهمايي با شكوه صميمانه تقدير و تشكر مي كنيم.

و السلام علي من التبع الهدي'