زمان : 28 Dey 1389 - 01:43
شناسه : 29456
بازدید : 3204
در واكنش به معدوم كردن شيرهاي ارم رييس فراكسيون محيط زيست: اگر اين اقدام بدون تاييد نهايي موسسه رازي در مورد ابتلا به مشمشه باشد، تبعات سوئي به دنبال دارد در واكنش به معدوم كردن شيرهاي ارم رييس فراكسيون محيط زيست: اگر اين اقدام بدون تاييد نهايي موسسه رازي در مورد ابتلا به مشمشه باشد، تبعات سوئي به دنبال دارد
در واكنش به معدوم كردن شيرهاي ارم
رييس فراكسيون محيط زيست:
اگر اين اقدام بدون تاييد نهايي موسسه رازي در مورد ابتلا به مشمشه باشد، تبعات سوئي به دنبال دارد



رييس فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه ابتلا به مشمشه تا دو روز پيش توسط موسسه تحقيقات رازي تاييد نشده بود، گفت: اگر معدوم كردن شيرها پيش از تاييد نهايي موسسه رازي باشد موضوع در كانون توجه مردم و جهانيان قرار مي‌گيرد و تبعات سوئي به دنبال دارد.


محمدرضا تابش درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در واكنش به معدوم كردن 9 قلاده شير در باغ وحش تهران گفت: اگر حيواني مبتلا به بيماري مشمشه شود نخست بايد قرنطينه و مورد درمان قرار گيرد و اگر درمان موثر نبود معدوم شود.


وي ادامه داد: تشخيص بيماري مشمشه در ايران كه شايد از نظر تخصصي مقداري مشكل داشته باشيد به اين نحو است كه آنتي ژن مشمشه را به پلك چشم حيواني كه مشكوك است تزريق مي‌كنند اگر بعد از 48 ساعت عوارض بيماري مشمشه نمايان شد مشخص مي‌شود كه حيوان مبتلا به مشمشه است.


تابش ادامه داد: بيماري مشمشه در اسب حساسيت‌هايي دارد، به اين دليل حيوان پيش از قرنطينه و درمان معدوم مي‌شود اما در حيوانات ديگر همان‌طور كه گفته شد نخست بايد حيوان را قرنطينه و مورد درمان قرار دهند اگر بهبود حاصل نشد سپس معدوم كنند اما تا آنجايي كه اطلاع دارم موسسه رازي كه مرجع تشخيص اين بيماري است تا دو روز پيش هنوز ابتلاي شيرهاي باغ‌وحش تهران به مشمشه را تاييد نكرده بود.


به گفته نماينده اردكان در خانه ملت، بر اساس اطلاعات 9 قلاده از اين شيرها معدوم شده و ظاهرا همين سرنوشت در انتظار چند قلاده ديگر هم هست، اگر ابتلاي شيرها به بيماري مشمشه هنوز توسط موسسه تحقيقات رازي تاييد نشده باشد معدوم كردن آنها واقعا فاجعه است و حتما بايد در وهله اول مسوولين باغ‌وحش، در مرتبه بعدي دامپزشكي و در مرحله آخر سازمان محيط زيست به دليل ببري كه از بين رفت پاسخگو باشند.


وي تاكيد كرد: اين حادثه بايد در اسرع وقت پيگيري شود؛ چراكه اين موضوع باز هم ايران را در كانون توجهي قرار مي‌دهد كه به واسطه آن اعلام كنند حيوانات ايران مبتلا به بيماري مشمشه هستند و اين در قرنطينه دامي ما بسيار موثر خواهد بود.


رييس فدراسيون سواركاري ادامه داد: متاسفانه اين اتفاق در گذشته هم براي اين رخ داده است، اسب‌هايي كه در دوران جنگ‌ تحميلي از عراق وارد ايران شد مبتلا به مشمشه بودند، اين موضوع رسانه‌اي شد و ما هنوز نتوانستيم بعد از گذشت بيست و هشت سال قرنطينه اسب را حل كنيم و اسب‌هاي ما نمي‌توانند صادر شوند و به ميادين جهاني راه ندارند، حال چطور مي‌توانيم تبعات سوء اين مساله را كه در كانون توجه قرار گرفته و رسانه‌اي هم شده، جبران كنيم.


به گفته رييس فراكسيون محيط زيست، معدوم كردن شيرها مساله بسيار حائز اهميتي است كه بايد مورد توجه مسوولان امر قرار گيرد، اطلاع‌رساني شفاف و برخورد تخصصي با موضوعات علمي ظرافت‌هايي دارد كه نيازمند تدابير خاص است، اين سوءتدبيرها باعث مي‌شود كه فرصت‌هاي زيادي از دست برود و به وجهه ايران در افكار عمومي چه داخلي و چه خارجي خدشه وارد شود.


تابش تاكيد كرد: بهتر بود خيلي مدبرانه‌تر نسبت به اين قضيه عمل مي‌شد، هم‌اكنون انتظار داريم دست‌اندركان امر به طور شفاف و بر مبناي تخصصي و علمي و فني افكار عمومي را توجيه كنند و اگر تصميمات اتخاذ شده مسوولان مبتني بر مباني علمي و تخصص باشد همه از آنها حمايت مي‌كنند و اگر هم نباشد بايد جوابگو باشند و به افكار عمومي توضيح دهند و از آنها عذرخواهي كنند.


عضو فراكسيون محيط زيست در خاتمه خاطرنشان كرد: هم‌اكنون در حال جمع‌آوري اطلاعات هستيم اگر اهمالي در كار باشد حتما در فراكسيون بررسي مي‌كنيم.