زمان : 25 Dey 1389 - 20:00
شناسه : 29349
بازدید : 4565
نکاتی چند پیرامون هتک حرمت شب یلدا در شهر دار العباده نکاتی چند پیرامون هتک حرمت شب یلدا در شهر دار العباده
نکاتی چند پیرامون هتک حرمت شب یلدا در شهر دار العباده
نشریه جامع میبد
نویسنده: محک

1ـ) باور کنیم منکری صورت گرفته است که دل هر عاشق سید الشهدا و خاندان نبوت را به درد می آورد .

لازم به تذکر است که این برنامه ها بومی شهرستان نیست و اگر خانواده هایی برای صمیمیت کانون گرم خانواده ، خود را با آن سرگرم می کنند دلیلش فقط بهانه قرار دادن این مناسبت برای احیای یکی از فرایض موکَّد دینی که از سنتهای حسنه است(صله رحم) بوده و هست .

چرا که مردم متدین بر این باورند هر مناسبتی که رنگ دینی داشته باشد در زندگی آنها جایگاهی دارد و اگر برنامه ای ماهیت بی دینی داشته یا از آن بهره ی شیطانی برده شود یا بستری برای ترویج منکری باشد در این خطه هیچ محلی از إعراب نخواهد داشت و با شهامت و غرور وصف ناپذیری کنار می زنند و این بینش را با حضور های پر رنگ خود در مناسبت های ملی و مذهبی نشان دادند و نمونه زنده آن حضور سبز و میلیونی و جاودان این مردم در یوم الله 9 دی 1388 است و پیام این حضور بعد از هتک حرمت عاشورا این بود که اگر با حسین بن علی ع دشمنی کنید ، چون کف روی آب ، خودتان را محکوم به فنا نموده اید

 2ـ) آنان که عزای حسین را به پا داشته اند و در غم و اندوه اهل بیت ع ابراز همدردی کرده اند و با امام زمانشان ع پیمان بسته اند : که عاشورا را به منزله تابلوی روشنی از نهایت مرتبه ی مبارزه با منکر در خانه ی دل خود نصب نمایند؛ آنان نسبت به این بی حرمتی که با خوش بینی هرچه تمام می گوییم از روی جهالت بوده است بی تفاوت نخواهند بود

 3ـ) اگر ذره ای حریت در دل افراد خوش بین وجود داشته باشد ـ از منظر دین هم نگاه نشود ـ به این قضیه اعتراف می کنند : عقل سلیم حکم میکند که انسان باید نسبت به فرهنگ و حتی آداب و رسوم عرفی یک منطقه سر تعظیم فرود آورد و هنجار شکنی ننماید چه رسد به فرهنگ دینی یک منطقه که انسان به خاطر آن اگر با ارزش تر از جان هم داشت فدا می کرد و چه رسد به حرمت شکنی ایام سوگواری امام حسین ع که سند مملکت ما به اسم سید الشهدا خورده است (این محرم و صفر است که اسلام را زنده مگه داشته است)

 4ـ) مردم ما یاد گرفتند که کوفی نباشند و لذا موضع گیری خود را در مقابل مشتی ارازل و اوباش که هنجار شکنی و تقدس زدایی می کنند به عنوان واجب دینی و از اوجب واجبات و از مهمترین دغدغه های خود قلمداد کرده و اعلان انزجار می کنند و ذهن خودشان را فقط درگیر خواسته های مادی نمی نمایند و می دانند ذهنیت منکر زدایی از لطیف ترین ، مقدس ترین و ارزشمندترین ذهنیتها ست

 5ـ) نهی از منکر هر چند واجب کفایی ست و با اقدام عملی فرد و یا ارگانی از عهده ی اشخاص دیگر ساقط می شود و هرچند مراتب آن به سازمانهای ذی ربط بستگی دارد اما تنفر و انزجار نسبت به منکر همگانی است و لازم است مردم در رویا رویی با آن ، واکنشِ در خور یک فرد مسلمان انجام دهند . لا اقل منکر را معروف ندانند و یا توجیهاتی نکنند که بجای حمایت از دین خدا ، جاهلان و دین گریزان منتفع شوند . رضایت به منکر ، انسان را در زمره ی مرتکبین آن در خواهد آورد و همان جایگاهی را خواهد داشت که شخص انجام دهنده دارد . علاوه بر آن شعله های خشم خداوند دامن گیر بی تفاوتان هم می شود مَثَل این دیدگاه مَثَل آن شخصی است که در گوشه ای از کشتی مشغول سوراخ کردن آن بود . وقتی با اعتراض سر نشینان مواجه شد مغالطه ای بکار برد که افراد نا آگاه مغلوب این نظر شدند . گفت : من حق دارم فضایی که برایش پول دادم سوراخ کنم و تخریب را ادامه داد تا هم خود و هم دیگران را غرق نمود و کسی نبود که با بصیرت خود جهالتش را گوشزد کند و حتی خود را بی تفاوت نشان ندهد و چهره ی خود را درهم کشد. در یک دنیای کوچک همه با کارهایشان بر دیگران و روابط آنها اثر میگذارند و ایجاد یک ناهنجاری ، دست و پا گیر دیگران هم می شود ضمن اینکه ما انسانها حق نداریم در عالم خلقت حفره ای ایجاد کنیم که دیگر موجودات مورد آزار و اذیت قرار گیرند و مهمتر از آن اینکه بستری که خدا به انسان داده برای او حقی ایجاد نمی کند که تخریب آن به اختیارش باشد بلکه امانتی است در دست انسان ها !

6ـ) افراد بی تفاوت یا آگاه نیستند و یا مغرض هستند و یا از این دین ستیزی ها ذی نفع هستند . و لازم است مقدماتی از دین و اقدامات متدینین را بدانند .

اشاعه فحشا و منکر از ارتکاب منکر بدتر است اما بدتر از آن این نکته است که با اباحه گری و لا ابالی گری منکر را کوچک جلوه دهند و بالاتر از آن منکر را معروف مطرح کنند که بسیار بدتر و گناهش نا بخشودنی تر است . آنان که حمایت خود را از مرتکبین منکرات اخیر در قلم و زبان ابراز میکنند کاش پوشش روی مغز خود را کنار میزدند و به این بلوغ می رسیدند که خود را تریبون شیطان نمی کردند و واجب خدا را اشاعه منکر معرفی نمی کردند و همان تفکرات بنی امیه و ایادی آنها را رواج نمیدادند (آنان بجای حضور در رکاب اما حسین ع او را نصیحت می کردند که یزید را بزرگنمایی نکن و ذهن مردم را از وحدتی که دارند منحرف نکن و نسبت به اقدامی که می کنی مسئول هستی )

در پایان لازم است اشاره کنیم گناه و معصیت هر جا و هر مقدار که باشد بد و زشت است و هر کسی که انجام دهد منفور خواهد بود اما گناه علنی و در فضای مذهبی و در روزهای بخصوص ، فوق العاده بدتر و بزرگتر و عذابش دردناکتر است و چنانچه کسی رضایت به آن داشته باشد همان برخوردی با او خواهد شد که با مرتکبین می گردد .ضمنا حساب هنجار شکنان با قشر فرهیخته ی دانشجو و مراکز علمی اسلامی دانشگاهی جداست ما آنها را دانشجو نما می دانیم که قصد لکه دار کردن این عنوان را داشتند و همچنین نگاه ما به آن مرکزی که در آن فساد صورت گرفته و افرادی که به این برنامه ها مجال ظهور می دهند با مراکز زحمت کش و قشر خدمتگذار نگاهی متفاوت است برخورد مناسب شان آنها را از مطالبات خود می دانیم و نهایتا اقدامات نیروهای انتظامی و مسئولین هوشیار و بیدار را ارج می نهیم و تشکر می کنیم.