زمان : 25 Dey 1389 - 19:26
شناسه : 29347
بازدید : 4710
فلاح رييس بهزيستي ميبد در گفتگو با نشريه جـامع میبد خبر داد :  کاهش 50درصدي آمار طلاق شهرستان در شش ماهه اول امسال فلاح رييس بهزيستي ميبد در گفتگو با نشريه جـامع میبد خبر داد : کاهش 50درصدي آمار طلاق شهرستان در شش ماهه اول امسال
فلاح رييس بهزيستي ميبد در گفتگو با نشريه جـامع میبد خبر داد :

کاهش 50درصدي آمار طلاق شهرستان در شش ماهه اول امسال


سازمان بهزيستي بر اساس مصوبه شوراي انقلاب در جهت تحقق مفاد اصول21 و 29 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تشكيل گرديده و در زمينه هاي حمايت از خانواده‏هاي بي‏سرپرست و نيازمند، ارايه خدمات مختلف به كودكان، تدارك‏امكانات‏پيشگيري و توانبخشي حرفه اي و اجتماعي معلولين جسمي و رواني، تجديد تربيـت منحـرفين اجتـماعي، حمايت و نگهداري از كودكان و اطفال بي سرپرست، معلولين غير قابـل تـوانبخشي و سالمنـدان، آموزش نيروي انساني و خدمات بهزيستي و توانبخشي و تأمين موجبات تشويق، جلب مشاركت و فعاليت گروه‏هاي داوطلب و مؤسسات دولتي در قالب معاونت هاي اداري و مالي، امور اجتماعي، توانبخشي، پيشگيري و مشاركت‏هاي مردمي و امور حقوقي فعالیت می کند. اداره بهزیستی شهرستان میبد یکی از مراکز فعال در زمینه های فوق می باشد که در این شماره نشریه فرصت را مغتنم شمرده و جهت آشنا نمودن خوانندگان گرامی با این نهاد، مصاحبه ای را با آقای فلاح رییس اداره بهزیستی میبد ترتیب داده ایم که در ادامه می آید:


- آقاي فلاح لطفا ضمن معرفي خود، از سوابق کاری‏تان برای خوانندگان بگویید.

به نام خدا. بنده سیدمحسن فلاح هستم. 41 ساله و دارای مدرک لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی(گرایش روزنامه‏نگاری). سوابق کاری بنده 18 سال مدیریت، قائم‏مقام حوزه معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی استان، مدیریت روابط عمومی بهزیستی استان و 16 ماه ریاست بهزیستی میبد می‏باشد. و در زمينه افتخارات نیز می‏توانم به موارد ذیل اشاره کنم: سه نوبت کسب رتبه اول روابط عمومی کشور در بخش‏های گزارش‏نویسی، خبری، عکس، کسب رتبه اول روابط عمومی استان سال‏های 83-88، رتبه برتر دومین روابط‏عمومی‏های وزارت رفاه در سال 87 ، رتبه اول مسابقات ‏قرآن ‏شهرستان‏ در سال‏های 88 و 89 ، مدیر برتر در جشنواره شهید رجایی سال 89، رتبه اول ثبت بانک اطلاعاتی اوقات فراغت مددجویان، کسب لوح سپاس از مدیر کل پیشگیری آسیب‏های اجتماعی بهزیستی کشور به خاطر ارتقای اورژانس اجتماعی شهرستان، سردبیر نشریه بهروزی سازمان بهزیستی استان به مدت 8 سال.


- در مورد شهرستان میبد و عوامل تهدیدکننده امنیت و سلامت اجتماعی آن از دید بهزیستی توضیح بفرمایید.

شهرستان میبد شهری دانشجویی و دارای مردمانی خونگرم و بانجابت است که چه در زمینه کار و چه در زمینه دانش و علم انسان‏هایی سخت‏کوش و تلاشگر می‏باشند. اما متأسفانه با توجه به تهاجمات فرهنگی از قبیل مواد مخدر، ماهواره و ناهنجاری‏های اجتماعی با روند رو به رشد آسیب‏های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق و ... مواجه هستیـم و هیـچ راهی نیـست مگر اینکه خانواده‏ها در استحکام بنیـان خـانواده و تربیـت نـسل جوان خود آستین بالا زده و به آمـوزش‏های لازم در زمیـنه مهارت‏های اجتماعی و ارتباطات صحیح با کمک خیرین و دستـگاه‏های دولتی اقدام نمایند.

- به موضوع آسیب‏های اجتماعی و نقش خانواده‏ها در این زمینه اشاره کردید. بهزیستی میبد در این راستا چه فعالیت‏هایی داشته است؟

بزرگترین آسیب در بحث خانواده، عدم آشنایی خانواده‏ها با مسایل روز آسیب‏ها و همچنین چگونگی برخورد با هر کدام از این آسیب‏ها می‏باشد. اداره بهزیستی به عنوان تنها نهاد تخصصی اجتماعی می‏باشد که در صف مقدم کاهش آسیب‏ها یا پیشگیری از آن می‏باشد.

خوشبختانه با کمک و همت همشهریان عزیز در دو سال گذشته روند برگزاری دوره‏های آموزش پیش از ازدواج و مشاوره زوج‏های جوان در مراکز علمی و کارگری و حتی در محلات رشد چشمگیری داشته و برای اولین بار 2 مرکز مشاوره خانواده در این شهرستان راه‏اندازی شده و 5 مؤسسه فعال در عرصه پیشگیری از آسیب‏ها تقویت شده است. در این میان اداره بهزیستی میبد هم هر هفته دوره‏های آموزشی زوج‏های جوان برگزار می‏کند. همچنیـن از طــریق اورژانس اجتماعی ‏به ‏بسیاری از خانواده های درگیــر ناهنـجاری‏هـای خانوادگی و طلاق مشاوره داده که از این مجرا موفق به سازش 50درصد خانواده‏های درگیر شده است. همین موضوع باعث کاهش حدود 50 درصدی آمار طلاق شهرستان میبد در شش ماهه اول امسال گردیده است.


- در مورد اورژانس اجتماعی میبد که راه‏اندازی شده و اقدام درخور توجهی است، توضیح بفرمایید.

آسیب‏های اجتماعی ماحصل فرآیندهای بسیار پیچیده‏ای است که به وقوع پیوسته و اشکال خاص آسیب‏های اجتماعی را متبلور می‏سازد. کودکان خیابانی، دختران فراری، کودک‏آزاری، همسرآزاری و بسیاری از موارد دیگر همه از جمله موارد این آسیب‏ها به حساب می‏آیند.

اکنون بدین اعتقاد رسیده‏ایم که برای ساماندهی ‏به ‏این ‏آسیب‏ها‏ به‏ذهنیت و برخوردی همه جانبه نیازمندیم. از‏ طرفی ‏پرداختن ‏و ‏اصلاح ساختارهای ‏کلان جامعه و از طرف دیگر ارایه خدمات تخصصی به آسیب‏دیدگان اجتماعی‏ دو راهبردی است که ما ناگزیریم برای تحقق اهداف خود به آنها متوسل شویم. مرکز اورژانس اجتماعی مرکزی است که در اصل می‏توان آن‏ را مادر سایر مراکز دانست.

این مراکز به عنوان یک اورژانس مسایل اجتماعی عمل می‏کنند و موارد خشونت‏های خانگی (کـودک‏آزاری ، همسـرآزاری)، خودکشـی، طلاق و ... را پوشش می‏دهند و در ضمن به عنوان مرجعی موارد مختلف را به سایر مراکز سازمان ارجاع می‏دهند. هدف‏ کلی این مرکز کنترل و کاهش ‏بحران‏های ‏فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق ارایه خدمات فوری و تخصصی لازم به افراد آسیب‏دیده اجتماعی یا در معرض آسیب اجتماعی اسـت. در ایـن مـرکـز پـس از پذیرش ارزیابی‏های تخصصی اجتماعی، روانشناختی، بهداشتی و درمانی و حقوقی، تیم تشخیص مرکز با توجه به ارزیابی‏های صورت گرفته و متناسب با نوع مشکل مراجعين، تصمیم‏گیری نموده و سپس به ارایه خدمات تخصصی به افراد اقدام می‏گردد. زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‏دیده اجتماعی می‏توانند از خدمات نگهداری موقت استفاده نمایند تا اقدامات ‏‏لازم جهت آنها انجام شود. خدمات این مرکز می‏تواند از طریق ‏تماس‏ با خط اورژانس اجتماعي 7720074-0352 و خدمات سیار اورژانس اجتماعی و همچنین از طریق مراجعه مستقیم به مرکز ارایه شود.

- جهت بالا بردن ارتباط میان مردم و مراکز بهزیستی شهرستان چه اقداماتی صورت داده‏اید؟

خط ارتباطی 123 را برای ارتباط مردم با اورژانس اجتماعی راه‏اندازی نموده‏ایم که در ساعت اداری مردم عزیز می‏توانند با این مرکز تماس برقرار نمایند.

همچنین اورژانس سیار هر روز سه ساعت گشت در سطح محلات مختلف شهرستان دارد که از این طریق خانواده‏های دچار آسیب می‏توانند راهنمایی‏های لازم را از این تیم متخصص بگیرند.