زمان : 24 Dey 1389 - 03:34
شناسه : 29303
بازدید : 4327
سفرنامه مهریز فردائیان(3):معرفی شهرستان مهریز -جمعیت -تاریخ و تمدن سفرنامه مهریز فردائیان(3):معرفی شهرستان مهریز -جمعیت -تاریخ و تمدن

سفرنامه مهریز فردائیان(3):معرفی شهرستان مهریز -جمعیت -تاریخ و تمدن


یزدفردا "سرویس خبر :جمعیت شناسی:طبق سرشماری سال 1385 جمعیت شهرستان مهریز بالغ بر 44397 نفر می باشد که از 11697 خانوار تشکیل شده است.

از این تعداد جمعیت 23028 نفر مرد و 21369 نفر زن می باشد و نرخ رشد شهرستان نسبت به سالهای 1375 تا 1385 ، به میزان 4/ . درصد می باشد.

بر اساس آمار سال 1370 تراکم نسبی 4/4 نفر و تراکم زیستی 3/1 در هکتار می باشد.

بر اساس برآورد مدیریت جهاد کشاورزی مهریز این شهرستان دارای 5/53849 هکتار زمین زراعی و آیشی است.

این شهرستان در دهه گذشته پس از شهرستان یزد بالاترین میزان نرخ رشد جمعیت را در میان سایر شهرستا ن های استان یزد داشته است.


تراکم نسبی جمعیت

تراکم نسبی جمعیت در شهرستان مهریز, برابر با 07/5 نفر در هر کیلومتر مربع می باشد، در حالی که این میزان در شهر مهریز به 8/917 نفر در هر کیلومتر مربع می رسد که بیانگر تراکم نسبتاً بالای جمعیت در مرکز شهرستان می باشد به عبارتی شهر مهریز 1/34 درصد از جمعیت شهرستان را در خود جای داده است در حال که کمتر از 2/0 در صد از وسعت آن را شامل می شود که علت آن را می توان ضعف کشاورزی نقاط روستایی و فراهم بودن امکانات اقتصادی و رفاهی بالنسبه مناسبتر در مرکز شهرستان دانست که سبب مهاجرت روستاییان به سوی مرکز شهرستان می گردد.

بر اساس سرشماری های قبلی و نیز آمار جمعیتی بدست آمده ، میانگین تعداد افراد در خانوارهای شهرستان مهریز 54/4 نفر است که در مقایسه با سایر نقاط کشور ، مطلوب به نظر می رسد و می تواند بیانگر علم و آگاهی مردم نسبت به مضرات افزایش جمعیت باشد.


سیری در تاریخ شهرستان

بطورکلی می توان سابقه تاریخی شهرستان مهریز را بشرح ذیل تبیین نمود:

سنگ نوشته های ارنان:

قدیمی ترین آثار تمدن منطقه در کوه های اطراف روستای سرو و ارنان است. از آثار بدست آمده در این منطقه از جمله تخته سنگ حجاری شده برمی آید که قدمت آن به بیش از ده هزار سال قبل از میلاد می رسد.


تمدن در غربالبیز

منطقه غربالبیز و کشف بقای تمدن و فرهنگ کهنسال ایران در این منطقه نشان می دهد از هزاره دوم قبل از میلاد، غربالبیز سکونت گاه اقوام مختلف بوده است. همچنین آثار مربوط به عصر مس در غربالبیز که شامل مجسمه انسان، حیوانات مختلف و انواع سرنیزه در اندازه های گوناگون بوده است، حاکی از سابقه طولانی این منطقه است.

ادامه دارد