زمان : 23 Dey 1389 - 23:03
شناسه : 29296
بازدید : 4211
پايان عمليات مرمت و بازسازي خانه معصومي اردکان پايان عمليات مرمت و بازسازي خانه معصومي اردکان

پايان عمليات مرمت و بازسازي خانه معصومي اردکان

یزدفردا "سرویس خبر" روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد:خانه معصومي شهرستان اردکان مرمت و بازسازي شد.

 خانه معصومي در بخش مرکزي و محله تيران شهرستان اردکان واقع است از عناصر معماري اين خانه مي‌توان به بادگير و حياط دلگشا آن اشاره كرد.


سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان اردكان با بيان اين خبر گفت: در بافت قديم اردکان، خانه معصومي به عنوان يکي از عناصر ارزشمند شناسايي شده و ورودي بنا در جهت جنوب و به صورت يک ايوان با پوشش سقف غنچه‌اي و سکوهايي در طرفين است.


"رسول مشتاقيون" در ادامه افزود: اين بنا با مصالح خشت و آجر، ملاط گل وگچ طراحي و ساخته شده و داراي عناصرتزئيني نظير دم‌گير و قاب‌بندي گچي در بخش ايوان، ورودي و ايوان جنوبي مي‌باشد.


وي با اشاره به پايان يافتن مرمت خانه معصومي،گفت: اين بنا جهت استفاده مسکوني طراحي واحداث شده بود و در حال حاضر توسط اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تملک گرديده است.


"مشتاقيون" از جمله اقدامات مرمت و بازسازي اين بنا را بندکشي کف صفه،کف سازي اتاق، تخريب و برداشت کف حياط، پوشش سقف راه پله، کاهگل پشت بام، خاک برداري و شبکه سازي سقف پشت بام، سفيدکاري بدنه و طاقچه‌هاي اتاق، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، اصلاح و اندودکاهگل ديوارها برشمرد.


وي گفت: با توجه به سبک معماري، ايوان‌هاي شمالي و جنوبي، اين بنا متعلق به دوره متاخر اسلامي ( قاجاريه) است و نام آن متاثر از نام مالک قبلي است.



شايان ذکر است: خانه معصومي به شماره 29336در تاريخ 13/11/1388در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.