زمان : 21 Dey 1389 - 17:02
شناسه : 29209
بازدید : 2603
مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه: جریانی می‌خواهد روابط ایران و افغانستان را تخریب کند مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه: جریانی می‌خواهد روابط ایران و افغانستان را تخریب کند
مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه:
جریانی می‌خواهد روابط ایران و افغانستان را تخریب کند

مهمانپرست مذاکرات ایران و کشورهای ‌1+5 در تاریخ ‌21 و ‌22 ژانویه مصادف با اول و دوم بهمن در استانبول برگزار می‌شود ؛موضوع ترانزیت سوخت مورد نیاز مردم افغانستان این مساله حل شد و هفته‌ی گذشته نیز سوخت به داخل افغانستان منتقل شد؛به احتمال زیاد صالحی به عنوان وزیر خارجه به مجلس معرفی می‌شود


مهمانپرست گفت: مذاکرات ایران و کشورهای ‌1+5 در تاریخ ‌21 و ‌22 ژانویه مصادف با اول و دوم بهمن در استانبول برگزار می‌شود و این زمان مورد توافق طرف‌ها قرار گرفته است.


به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا ، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، با اعلام این خبر درباره حضور کشورهای دیگر نیز در این نشست گفت: این موضوعی است که تا کنون توسط هیچ‌کدام از طرف‌ها به آن اشاره‌ای نشده است.


مهمان‌پرست هم‌چنین درباره موضوعات مطرح در این نشست گفت: توافقی که دو طرف در اجلاس ژنو 3 انجام دادند ادامه‌ی گفت‌وگوها برای همکاری در زمینه‌ی یافتن موضوعات مشترک و زمینه‌های مشترک برای همکاری‌هاست که شامل موضوعات مختلفی می‌شود. ما معتقدیم کشورهای 1+5 و ایران می‌توانند در این موضوعات نقش جدی داشته باشند. این گفت‌وگو و همکاری می‌تواند برای آینده‌ی کشورهای منطقه و بین‌الملل مفید و موثر باشد.


جریانی می‌خواهد روابط ایران و افغانستان را تخریب کند


وی هم‌چنین درباره برخی اعتراضات که در مقابل سفارت کشورمان در کابل برگزار شده بود نیز گفت: متاسفانه جریانی که به شدت در جهت تخریب روابط ایران و افغانستان در حال فعالیت است به صورت یک حزب و یک فرد تلاش‌های زیادی انجام داده است. این تلاش‌ها هیچ‌گونه تاثیری در روابط خوب دو ملت ایران و افغانستان نخواهد داشت. این اقدامات از سوی این جریان مسبوق به سابقه است و به نظر می‌آید ماموریت این فرد و جریان جز تخریب روابط دو کشور نیست.


موضوع ترانزیت سوخت افغانستان حل شد

مهمان‌پرست تاکید کرد: موضوع ترانزیت سوخت مورد نیاز مردم افغانستان موضوعی است که در دستور کار مقامات دو کشور قرار داشته است. این مساله حل شد و هفته‌ی گذشته نیز سوخت به داخل افغانستان منتقل شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه‌،در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر دستگیری جاسوس غیرایرانی در مرزهای ایران گفت: این خبر موضوع قابل توجه و مهمی نبود. به همین دلیل آن زمان که این خبر منتشر شد هیچ موضع‌گیری از سوی مقامات رسمی کشور مان صورت نگرفت. موردی در حد مرزبانی بود که به آن رسیدگی شده بود و بعد هم به دلیل این‌که مساله اهمیت چندانی نداشت پایان یافت.


به احتمال زیاد صالحی به مجلس معرفی می‌شود

مهمانپرست درباره تعیین وزیر امور خارجه‌ گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر رئیس‌جمهور نسبت به معرفی فرد پیشنهادی که به احتمال زیاد صالحی است به مجلس اقدام کند. با تعیین تکلیف وزیر امور خارجه، وضعیت سازمان انرژی اتمی نیز روشن خواهد شد.


کشورهای منطقه با وحدت اجازه نخواهند داد منطقه‌ دچار تنش شود

مهمان‌پرست در مورد سفر هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا ، به منطقه و تلاش وی برای همراه‌سازی کشورهای همسایه‌ی ایران در منطقه درباره تحریم‌ها با آمریکا گفت: تحرکی که مقامات آمریکایی برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه داشته‌اند و سفرهایی که در این‌باره انجام داده‌اند یا در جهت تشدید شرایط تحریم نسبت به کشور ما و ملت‌مان انجام شده است، اقداماتی نیست که نتیجه‌ی مطلوبی برای آن‌ها در بر داشته باشد.


وی در ادامه افزود :کشورهای منطقه از درایت و هوشمندی بالایی برخوردارند و با وحدت و هم‌گرایی و همکاری اجازه نخواهند داد منطقه‌ی ما دچار مشکل، اختلاف و تنش شود و به این بهانه پای قدرت‌های خارجی در منطقه‌ی ما بخواهد بیش از پیش باز شود.


تحریم‌ها تاثیری بر ملت بزرگ ما نداشته است


سخنگوی وزارت امور خارجه‌ تاکید کرد: همه شاهد هستند تحریم‌ها تاثیری که بخواهد مانع حرکت و رشد ملت بزرگ ما شود را در بر نداشته است. ملت ما مسیر خود را انتخاب کرده و با قدرت این مسیر را دنبال می‌کند.


مهمانپرست هم‌چنین در مورد انتشار مطالبی در برخی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر این‌که ایالات متحده با غنی‌سازی در ایران موافقت کرده است، گفت: بحث جدیدی در مورد وضعیت فعالیت هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان از سوی غربی‌ها مطرح نشده است.


وی در ادامه افزود : البته کاملا طبیعی است که حق ملت ما در جهت داشتن این فن‌آوری در جهت اهداف صلح‌آمیز حق کاملا مشروع و مورد قبول ملت‌های بزرگ دنیا و جامعه‌ی بین‌المللی است و ما بر اساس حقوق خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنیم.


بازدید از تاسیسات هسته‌یی تاکیدی بر اعتماد ما و عملکرد صحیح‌مان است

سخنگوی وزارت خارجه ْ، هم‌چنین در مورد دعوت از تشکل‌ها و مجموعه‌های بین‌المللی برای بازدید از تاسیسات هسته‌یی کشورمان گفت: بارها اعلام کرده‌ایم فعالیت‌های ما کاملا روشن و شفاف است و این شفافیت بارها مورد تایید آژانس نیز قرار گرفته است و انحراف نداشتن آن را تایید کرده‌اند.


مهمان‌پرست توضیح داد: این‌که اجازه‌ی بازدید از تاسیسات هسته‌یی کشورمان را به گروه‌های مختلف می‌دهیم مورد افتخار ماست و این کار تاکیدی بر اعتماد و باور ما و عملکرد صحیح‌مان در این زمینه است.


وی افزود: جزییات این بازدید در دست بررسی است که پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی بیش‌تر صورت خواهد گرفت.


مهمانپرست در ادامه گفت: برای بازدید از سایت‌های هسته‌یی به شکلی فراگیر از همه‌ی مجموعه‌ها و تشکل‌های بین‌المللی دعوت کردیم. از جنبش غیرمتعهدها نمایندگانی دعوت شده‌اند. ضمن این‌که از اتحادیه اروپا، گروه 77، اتحادیه عرب، گروه‌ آسیایی، سازمان کنفرانس اسلامی و به‌ویژه از نماینده اشتون در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دعوت شده است.


دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات هسته‌یی فراگیر بوده است


وی تاکید کرد: دعوت ما فراگیر بوده است. این‌که بعضی از کشورها و نمایندگان‌شان پیشنهاداتی داشته‌اند بحث‌های مختلفی شده و جزییات آن در حال بررسی است.


مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی در مورد پذیرش چین و روسیه از این دعوت گفت: این موضوع در حال بررسی است.


به دنبال مجازات صهیونیست‌ها به عنوان عاملان جنایت علیه دانشمندان‌مان هستیم


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به اطلاعیه‌ی وزارت اطلاعات مبنی بر این‌که عوامل ترور دکتر علی‌محمدی از نیروهای موساد بوده‌اند، در مورد تمهیدات وزارت امور خارجه برای پی‌گیری حقوقی این موضوع گفت: شناسایی عوامل ترور دانشمندان هسته‌یی ما افتخاری برای نظام‌مان است که در بخش‌های امنیتی وظیفه‌ی خود را با اقتدار انجام می‌دهند.


وی افزود: این‌که رژیم صهیونیستی رسما اعلام می‌کند در این ترورها دست دارد نشان‌دهنده‌ی انجام تروریسم دولتی است و متاسفیم از این‌که کشورهای غربی از این‌گونه اقدامات توسط رژیم نامشروع صهیونیستی حمایت می‌کنند.


وی در ادامه افزود :آن‌چه که مدنظر ماست و به شدت آن را دنبال خواهیم کرد محکومیت این رژیم نامشروع و مجازات آن‌ها به عنوان عاملان جنایت علیه انسانیت و دانشمندان ملت بزرگ ماست.


مهمان‌پرست تاکید کرد: حتما از همه‌ی ابزار و امکانات برای این‌که این موضوع به خوبی در مجامع بین‌المللی پی‌گیری شود استفاده خواهیم کرد. اسناد و مدارکی که در این زمینه جمع‌آوری شده است و در حال تکمیل است برای پی‌گیری مسائل حقوقی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ، در مورد اقدامات کمیته پی‌گیری سرنوشت علیرضا عسگری، تبعه ایرانی ربوده شده در ترکیه گفت: اقدامات زیادی تا کنون انجام شده است. به‌ویژه در روزهای اخیر اقداماتی توسط صالحی دنبال شده و از طریق سازمان درخواست شده تا وظایفی که بر عهده‌ی این‌گونه مجامع است در رابطه با وضعیت عسگری دنبال شود.


وی در ادامه گفت :هم‌چنین از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز این موضوع پی‌گیری شد و به لحاظ حقوقی نیز کمیته‌ای در درون وزارت خارجه تشکیل شده است که این اقدامات را دنبال می‌کند. این موضوع در ملاقات خانواده عسگری با صالحی نیز مورد تاکید قرار گرفت.


او در مورد برگزاری رفراندومی در سودان برای تعیین وضعیت جنوب این کشور گفت: این رفراندوم نشان‌دهنده‌ی این است که مردم باید در آن‌جا نسبت به وضعیت کشور خود تصمیم بگیرند. هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید قدرت‌های اشغالگر و سلطه‌گر که سابقه‌ی مناسبی در رفتار خود در آفریقا داشته‌اند باید بدانند که از این اتفاقاتی که در سودان خواهد افتاد نباید در زمینه‌ی ایجاد فتنه و تفرقه و مشکلات مردم آفریقا استفاده کنند.


مهمان‌پرست تاکید کرد: معتقدیم مسوولان سودان با توجه به منافع ملت خود در این رابطه تصمیم می‌گیرند. امیدواریم به بهترین وجه ممکن این کار به نتیجه برسد و اجازه‌ی هیچ‌گونه تفرقه و حضور نیروهای بیگانه و سلطه‌گر در این منطقه داده نشود.


نتیجه نهایی درباره دو تبعه آلمانی را مقامات قضایی روشن می‌کنند


مهمان‌پرست در مورد وضعیت دو تبعه‌ آلمانی که در تبریز بازداشت شده بودند و اظهارات صالحی مبنی بر تاثیر مثبت عذرخواهی ناشر آن‌ها به حل مساله گفت: پرونده این دو نفر رویه‌ کاملا حقوقی و قضایی را طی می‌کند


وی در ادامه گفت :بر اساس اطلاعاتی که از تبریز کسب کرده‌ایم مراحل آخر بازجویی و تحقیق از این دو نفر در حال انجام است و باید منتظر اعلام نتیجه نهایی مقامات قضایی باشیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اظهار تاسف و عذرخواهی قطعا می‌تواند تاثیر داشته باشد اما نتیجه نهایی را مقامات قضایی و حقوقی روشن می‌کنند.


مهمانپرست گفت: مسوولان دولت آلمان تماس‌هایی داشتند تا تسهیلات در اختیار این دو قرار داده شود و مقامات کشورمان اقدامات مثبتی انجام دادند تا این دو فرد با خانواده‌های‌شان دیدار کنند. این‌ها نشان‌دهنده‌ی رفتار انسان‌دوستانه‌ی کشور ماست.


تلاش خواهیم کرد تا آرامش در منطقه‌ی آسیا حاکم شود


وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به درخواست سفیر کره مبنی بر نقش‌آفرینی ایران برای مناقشه‌ی دو کره آیا درخواستی به صورت رسمی به وزارت خارجه منعکس شده است؟ تصریح کرد: ایجاد تنش در آسیا مورد قبول هیچ کشوری نیست. همه‌ی کشورها در منطقه‌ی ما به دنبال صلح، ثبات و آرامش هستند.


مهمانپرست ادامه داد : طبیعی است که ایران آمادگی هرگونه همکاری برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دارد و از ظرفیت‌های خود در این زمینه استفاده خواهد کرد. اگر چنین زمینه و استقبالی وجود داشته باشد قطعا تلاش خود را خواهیم کرد تا آرامش در منطقه‌ی آسیا حاکم شود.


جریاناتی به دنبال بر هم زدن اقتدار و استقلال آذربایجان هستند


مهمان‌پرست در مورد برخوردهای دولت آذربایجان با برخی از گروه‌های مذهبی و مسلمان این کشور نیز گفت: این مساله‌ای کاملا داخلی است و مربوط به کشور آذربایجان است. این‌که اعتراضاتی نسبت به ممنوعیت حجاب در مدارس صورت گیرد با توجه به این‌که ملت آذربایجان مسلمان و متدین است به نظر می‌آید این عکس‌العملی طبیعی و در عین حال داخلی است.


وی در ادامه افزود : امیدواریم با درایت و هوشیاری مسوولان آذربایجان اجازه ندهند کسانی که نسبت به استقلال و اقتدار آذربایجان در حال توطئه و طراحی هستند از این موضوعات سوءاستفاده کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه‌ تصریح کرد: جریاناتی به دنبال بر هم زدن اقتدار و استقلال آذربایجان هستند و ملت آذربایجان با توجه به تدین‌شان ممکن است تحرکاتی داشته باشند. درایت مسوولان آذربایجان در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.


وی هم‌چنین در مورد پی‌گیری وضعیت قایق غرق شده در نزدیکی استرالیا که تعدادی از اتباع ایرانی در آن حضور داشتند نیز گفت: نسبت به شناسایی افرادی که غرق شده بودند پی‌گیری‌های کنسولی بلافاصله انجام شد.


وی در ادامه افزود : سفارت با مقامات وزارت خارجه و وزارت مهاجرت استرالیا تماس‌هایی داشته است. نسبت به شناسایی کسانی که غرق شده بودند و نجات‌یافتگان اقداماتی انجام شده است تا نسبت به خدمات کنسولی نسبت به هموطنان بیش‌ترین اقدام انجام شود. از دولت استرالیا نیز خواستیم تا با همکاری بتوانیم نسبت به حادثه‌ای که رخ داده تلاش خود را داشته باشیم.


مهمان‌پرست در ادامه گفت: مشاور نخست‌وزیر اتیوپی در راس هیئتی به تهران سفر کرده است. بررسی زمینه‌های همکاری بین دو کشور و ارتقای سطح روابط اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.


وی در ادامه افزود : اتیوپی از ظرفیت‌های بالایی برای برقراری روابط برخوردار است. در سفری که انجام شد مباحث خوبی صورت گرفت و نسبت به کمیسیون مشترک آینده برنامه‌ریزی شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه‌ گفت: با توجه به این‌که ایران عضو ناظر اتحادیه آفریقا است، این‌گونه سفرها و تبادل نظرها به ارتقای سطح روابط با کشورهای آفریقایی کمک می‌کند.


وی در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که با توجه به سقوط یک هواپیما و کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان تاثیر تحریم‌ها را در این مساله چگونه ارزیابی می‌کنید و آن را پی‌گیری خواهید کرد؟ خاطرنشان کرد: سانحه‌ی سقوط هواپیما باعث تاثر ملت ما شد اما آن‌چه که از سوی مسوولان پس از پی‌گیری‌ها اعلام شده است این است که سیستم هواپیما اشکال فنی نداشته است. شاید به دلیل وضعیت نامساعد آب و هوا هواپیما دچار سانحه شده است. در هر صورت مسوولین در حال پی‌گیری علت سقوط هستند.


مهمان‌پرست گفت: اما به صورت کلی بحث ندادن هواپیما و نیاز این هواپیماها به قطعات بحثی است که متوجه مقامات کشورهای غربی می‌شود؛ آن‌ها که مدعی هستند هدف‌شان تحت فشار قرار دادن ملت ما نیست اما بر موضوعاتی توجه می‌کنند که مستقیما با ملت ما سر و کار دارد و نشان می‌دهد که ضربه زدن به منافع ملت ما برای آن‌ها به امری بدیهی تبدیل شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه‌ تاکید کرد: مسیری که آن‌ها دنبال کرده‌اند هیچ اثری در حرکت و مسیر ملت ما برای ادامه‌ی رشد خود نخواهد داشت.


وی در مورد اظهارات برخی مقامات موساد در مورد فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان نیز گفت: موضوع کاملا باطلی توسط مقامات یک رژیم باطل اعلام شده است. این موضوع اصلا قابلیت توجه ندارد.


مهمانپرست گفت :این‌که مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند راجع به فعالیت هسته‌یی کشورمان برای دسترسی به سلاح هسته‌یی بزرگنمایی شده است اساسا دروغ و باطل است؛ زیرا به هیچ وجه فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشور ما اهداف نظامی نداشته و نخواهد داشت.


مهمان‌پرست تاکید کرد: آن‌چه که توسط مقامات رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود پروژه‌ای است برای این‌که فضای تخریبی علیه ملت ما ایجاد کنند. خودشان آن‌قدر این‌ها را می‌گویند، خسته می‌شوند و می‌فهمند مردم این‌ها را باور نمی‌کنند. بعد با آمریکایی‌ها بحث می‌کنند و نظرات مختلفی می‌گویند. این‌ها همه بازی‌ای است که طراحی کرده‌اند. ملت ما و ملت‌های دیگر به این مسائل توجهی نمی‌کنند.


دوربین‌های آژانس 24 ساعته فعالیت‌های هسته‌یی ایران را رصد می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ گفت: مسیر ما کاملا شفاف و روشن است و فعالیت‌های‌مان تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. دوربین‌های آژانس 24 ساعته فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان را رصد می‌کنند.


وی در ادامه افزود : همین که اجازه‌ی بازدید می‌دهیم و بسیاری از کشورها امکان ندارد چنین امکان بازدیدی فراهم کنند نشان‌دهنده‌ی اوج روشن بودن فعالیت‌های کشور ما و اعتماد به آن‌چه که انجام می‌دهیم و کذب بودن بحث‌هایی است که در مورد کشورمان انجام می‌شود است. اظهارات آنها هیچ ارزشی ندارد.