زمان : 19 Dey 1389 - 02:25
شناسه : 29104
بازدید : 3064
نماینده مردم اراک:  باید به تمام بندهای طرح تحول اقتصادی عمل شود نماینده مردم اراک: باید به تمام بندهای طرح تحول اقتصادی عمل شود
نماینده مردم اراک:

باید به تمام بندهای طرح تحول اقتصادی عمل شود


یزدفردا "سرویس خبر "کشوری "سیداحمد لطفی" نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع مجلس است. هفته‌نامه «وقایع استان» مركزی با وی درخصوص مسائل جاری کشور و آخرین پیگیری‌های حوزه انتخابیه گفت‌وگویی داشته که می‌خوانید:


نظر شما درباره رویکرد دولت به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها با شیب تند، چیست؟


اجرای این طرح یک‌شبه نبوده است و این اختیار به دولت داده شده است که طرح را طی پنج سال اجرا کند و دولت نیز برای اینکه فشار اجرای طرح روی مردم نباشد، 70 درصد از طرح را یکباره اجرا کرده است. به هر حال این طرح، طرحی است که هیچ‌کدام از دولت‌های گذشته جسارت اجرای آن را نداشته‌اند و هزینه‌های خودش را دارد.


بازخورد طرح هدفمندی یارانه‌ها را در بین مردم چطور ارزیابی می‌کنید؟


آن بخش از افزایش هزینه‌ها که به واسطه افزایش قیمت انرژی ایجاد می‌شود به حساب مردم ریخته شده است و از این حیث مردم نباید نگران باشد.


به هر حال بخشی از تورم طبیعی است که قبل از اجرای طرح و هر زمان مطرح شدن آن اتفاق افتاد، سودجوهایی که به دنبال افزایش قیمت بودند قبل از اجرای طرح این کار را انجام دادند.


دولت نیز نیروها را بسیج کرده است تا مردم به مشکل برنخورند و دارد با این طرح اقتصاد ایران را نجات می‌دهد اما فقط باید مواظب این نکته باشیم که افزایش قیمت‌ها از آنچه پیش‌بینی می‌شود بالاتر نرود.


به طور کلی چشم‌انداز اجرای این طرح را چگونه می‌بینید؟


در حال حاضر اجرای طرح دارد به صورت منطقی پیش می‌رود و همه مجموعه‌ها از این بابت باید همکاری لازم را انجام دهند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید به تمام بندهای طرح تحول اقتصادی عمل شود نه اینکه اجرای طرح در قسمتی از آن متوقف شود. طرح تحول اقتصادی اگر به طور کامل اجرا نشود و فقط به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بسنده شود، کارایی لازم را نخواهد داشت.


مشکل اقتصادی ایران تنها در صورتی حل خواهد شد که به سایر بخش‌های طرح تحول اقتصادی پابه‌پای اصلاح حامل‌های انرژی عمل شود.


تأخیر دولت در ارائه بودجه سال آینده در شرایط کنونی، اعتراض و نگرانی برخی نمایندگان را به دنبال داشته است. نظر شما در این خصوص چیست؟


اینکه بودجه با یک ماه تأخیر تحویل داده شود یک اتفاق عادی در دولت‌های مختلف است و در سال‌های قبل و دولت‌های قبل نیز وضع به همین منوال بوده است.


از طرفی بررسی برنامه پنجم توسعه تا به اتمام نرسد دولت نمی‌تواند بودجه قطعی را اعلام کند. این برنامه هنوز در شورای نگهبان در دست بررسی است و بحث آن هنوز در مجلس بسته نشده است.