زمان : 01 Mehr 1385 - 07:45
شناسه : 2900
بازدید : 10397
 پرداخت زكات بر" غلات اربعه " شامل گندم، جو،خرما و كشمش،" انعام ثلاثه" شامل گاو، گوسفند و شتر و " نقدين " شامل طلا و نقره تعلق مي‌گيرد. پرداخت زكات بر" غلات اربعه " شامل گندم، جو،خرما و كشمش،" انعام ثلاثه" شامل گاو، گوسفند و شتر و " نقدين " شامل طلا و نقره تعلق مي‌گيرد.




پرداخت زكات مال به عنوان يك فريضه الهي براي افرادي كه مشمول آن شوند واجب عيني است و اهميت آن به حدي است كه قبولي برخي از عبادات مثل نماز، منوط به پرداخت آن است.

در قرآن كريم،احاديث و روايات و در دين مبين اسلام به پرداخت زكات سفارش زيادي شده است.


مسئولان و دست‌اندركاران امر معتقدند: بايد با پرداخت زكات، فقر را از بين برد و اگر جامعه توجه بيشتري به آن بكند اين امر شدني است.

آنها مي‌گويند: فرهنگ پرداخت زكات در جامعه نهادينه نشده است و بايد آگاهي مردم در اين رابطه افزايش يابد.

يك كارشناس مسايل ديني مي‌گويند: اگر مردم، زكات مالشان را طبق دستور موكد اسلام و قرآن، پرداخت كنند، فقردرجامعه از بين خواهد رفت و نيازمندان جامعه انفاق خواهند شد.

حجت‌الاسلام سيدابوالفضل موسوي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:مي‌توان از محل پرداخت زكات، كارهاي خير و عام‌المنفعه انجام داد و براي فعاليت‌هاي عمراني، مذهبي و فرهنگي هزينه كرد.

وي خواستار اطلاع رساني براي ترويج و احياي فرهنگ زكات در بين مردم شد و گفت: براي اينكه اين فرهنگ نهادينه شود، نهادهاي فرهنگي و رسانه‌اي، بايد تلاش جدي‌تري به خرج دهند.

وي ميزان اطلاع و آگاهي مردم از زكات را پايين توصيف كرد و اظهار داشت:
اگر دانش مردم در اين خصوص افزايش يابد، قطعا در پرداخت زكات تاثير خواهد گذاشت.

به گفته وي، عدم پرداخت زكات، مي‌تواند اثرات بد بر زندگي مردم داشته باشد و منجر به رواج حرام خواري در جامعه شود.

معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي استان يزد هم گفت: اگر پول زكات مستقيم و بدون واسطه از سوي خود پرداخت‌كننده خرج شود، رغبت بيشتري نسبت به پرداخت آن مي‌شود.

حجت‌الاسلام عباس دهقاني اشكذري اضافه كرد: زكات بايد در راه خودش از جمله در كارهاي خير و عام‌المنفعه و رفع فقر و گرفتاري مساكين هزينه شود تا تاثير بيشتري در جامعه بگذارد.

وي تصريح كرد: همچنين بايد در اين زمينه اطلاع رساني لازم صورت گيرد تا مردم آگاهي لازم نسبت به اين واجب الهي پيدا كند.

وي با بيان اينكه فرهنگ پرداخت زكات در جامعه ما وجود دارد اما ترويج نيافته است ياد آور شد: رسانه‌ها و روحانيون مي‌توانند در اين زمينه نقش خوبي ايفاء كنند.

‪ ۳۳‬درصد گندم توليدي استان يزد متعلق به شهرستان خاتم است و ميزان پرداخت زكات مردم اين شهرستان بيش از ساير مناطق است.

مسئول جمع‌آوري زكات در بخش مروست شهرستان خاتم، استقبال مردم اين خطه از پرداخت زكات را خوب توصيف كرد و گفت: مردم اين خطه، زكات مال خود را كه عمده گندم و جو است پرداخت مي‌كنند.

حجت‌الاسلام حجت‌الله يوسفي افزود: اعتقاد مردم در گذشته نسبت به پرداخت زكات خوب بوده است اما بنا به دلايلي از جمله فقر و وجود ارباب رعيتي، توان پرداخت آن را نداشته‌اند.

برخي مسئولان مي‌گويند: آگاهي مردم از پرداخت زكات گندم، جو، خرما و كشمش بيش از گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره است.

مسئول مشاركت‌هاي مردمي كميته امداد امام (ره) استان يزد گفت‪ ۹۹‬درصد زكات پرداختي از سوي مردم اين استان متعلق به گندم و جو است.

سيد حسين طباطبايي افزود: امسال تاكنون‪ ۱۰۰‬ميليون ريال زكات از سوي مردم به اين نهاد پرداخت شده است و پيش بيني مي‌شود اين رقم تا پايان امسال به‪ ۳۵۰‬ميليون ريال برسد.

وي اظهار داشت: بخشي از زكات استان نيز از سوي معتمدين محل، شوراهاي اسلامي و خود افراد هزينه مي‌شود.

وي نهادينه نشدن فرهنگ پرداخت زكات در بين مردم، نبود كشت ديم در استان و نبود گوسفند مشمول پرداخت زكات، پراكندگي تعداد شتران و نبود ليست مالكين آنها، عدم آگاهي مردم از پرداخت زكات طلا و نقره را از عواملي برشمرد كه در پايين بودن ميزان زكات موثر است.

وي اضافه كرد: خشكسالي‌هاي پياپي نيز كه موجب كاهش توليد محصولاتي مانند گندم و جو مي‌شود در پرداخت زكات تاثير گذار است.

به گفته طباطبايي، به دليل خرده مالكي زمين‌هاي كشاورزي، زكات شامل حال مردم بخشي از شهرستان تفت و عشق‌آباد شهرستان طبس نمي‌شود.

وي به احياء و گسترش فرهنگ پرداخت زكات در يزد طي سال‌هاي اخيراشاره كرد و گفت: در سال‪ ۸۳‬مردم استان يزد‪ ۳۰‬ميليون ريال زكات پرداخت كردند در حالي كه اين رقم در سال‪ ۸۴‬به‪ ۲۷۰‬ميليون ريال افزايش يافت.

طبق روايات اسلامي، پرداخت زكات موجب از بين رفتن فقر در جامعه، افزايش رحمت و نعمت‌هاي الهي و نزول باران مي‌شود.

يك كشاورز شهرستان خاتم مي‌گويد: همه ساله زكات گندم و جو را پرداخت مي‌كنم و بحمدالله هر ساله ميزان برداشت محصول بيش از سال قبل است.

سيد ابوالفضل وزيري افزود: پرداخت زكات از فروع دين ما و عمل به آن واجب است بايد اطلاع رساني از بيان احكام براي مردم گفته شود تا آنها دقت بيشتري را در پرداخت آن به خرج دهند.

يك محقق و نويسنده هم معتقد است: پرداخت زكات در جامعه كمرنگ است و كاهش حيطه عملياتي زكات، محدود شدن اقلام مشمول زكات، اينكه اقتصاد در اختيار دولت است و پرداخت ماليات و عوارض از جمله عوامل آن است.

حجت‌الاسلام محمدرضا زيني افزود: زكات به اقلام خاصي تعلق مي‌گيرد و امروزه اين اقلام در اقتصاد اجتماعي ما محدودتر شده است.

وي اضافه كرد: دامداري‌ها پراكنده است، از طلا و نقره به ويژه در جامعه يزد تزئيني استفاده مي‌شود و محصولات مختلفي جايگزين گندم، جو، خرما و كشمش شده است.

به گفته وي‪ ۸۰‬درصد اقتصاد كشور هم در اختيار دولت و درصد پاييني از اقتصاد و سرمايه در اختيار مردم است.

زيني تصريح كرد: در جامعه يزد، هزينه‌هاي زندگي مردم مانند قبوض مختلف برق، آب، تلفن و گاز در حد بالايي است، اغلب زير خط فقر هستند و ضعف بنيه مالي مردم هم مزيد بر علت شده است تا مردم نتوانند زكات پرداخت كنند.

وي پرداخت زكات را پراكندگي مال بين مردم توصيف كرد كه موجب رشد مال مي شود .

او يادآور شد: در اقتصاد اجتماعي و با توجه به اقتصاد كلان جامعه ما نقل و انتقال پول و سرمايه در اختيار مديريت اجتماعي است و مردم تنها ناظر حركت اقتصادي دولت هستند.

وي تاكيد كرد: از طرفي ديگر دولت با برنامه‌ريزي مالياتي و وضع عوارض‌هاي مختلف در جهت جذب سرمايه‌هاي مردمي حركت كرده است.

وي با بيان اينكه در سيستم اقتصاد كنوني جامعه، امكان گسترش زكات وجود ندارد افزود: اگر مي‌بينيم در نظر سنجي‌ها و مصاحبه‌ها به پرداخت زكات از ديدگاه مثبت نگاه مي‌شود علت آن اين است كه مردم دوست دارند مطابق با خواسته مصاحبه‌گر جواب دهند.

طبق احكام اسلامي زكات بايد براي فقرا و مساكين، در راه ماندگان، آزادي بندگان، ترويج دين اسلام، اداي دين بدهكاران و مقروضين صرف شود و عاملين جمع‌آوري زكات هم مي‌توانند از پول زكات استفاده كنند.

استان يزد نزديك به يك ميليون نفر جمعيت دارد. 
 
منبع:ايرنا

            يزدفردا