زمان : 06 Dey 1389 - 23:52
شناسه : 28698
بازدید : 4631
محمد رضا تابش : دولت در اولین گام افزایش قیمت حاملهای انرژی ۷۰ درصد مسیر پیش بینی شده را طی کرده است محمد رضا تابش : دولت در اولین گام افزایش قیمت حاملهای انرژی ۷۰ درصد مسیر پیش بینی شده را طی کرده است

محمد رضا تابش :

دولت در اولین گام افزایش قیمت حاملهای انرژی ۷۰ درصد مسیر پیش بینی شده را طی کرده است

یزدفردا  -سرویس خبر:هدفمندکردن یارانه ها: قیمت بنزین که حساس ترین حامل انرژی است در ابتدا با حداکثر ممکن برداشته شده است و۷۰۰تومان برای قیمت بنزین آزاد مبلغ بالای است.

محمد رضا تابش نائب رئیس کمسیون طرح تحول اقتصادی در گفتگو با  افکار نیوز با بیان اینکه ۷۰۰ تومان برای قیمت بنزین آزاد مبلغ بالایی است گفت: در قوانین مصوب شده قرار بر این بود که در طول پنج سال به سطح قیمت های بین المللی برسد و به دلیل دیر اقدام کردن ،دولت سعی بر جبران این امراز طریق افزایش بیش از حد قیمت را دارد.


وی با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها را در بخش افزایش قیمت حاملها در دو بخش انجام خواهد گرفت افزود: البته گام اول دولت بلند تر از گام دوم بوده و افزایش قیمت بعدی برای دولت با نگرانی های کمتری همراه خواهد بود. زیرا قیمت بنزین که حساس ترین حامل انرژی است در ابتدا با حداکثر ممکن برداشته شده است.


نائب رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: گامهای بعدی که دولت در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی برابر با قیمت های جهانی خواهد برداشت از حساسیت کمتری بر خوردار خواهد بود و راحت تر است.


تابش با بیان اینکه با افزایش قیمت حامل های انرژی دولت باید در طول یک سال منابعی در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان آزاد کند اظهارکرد: در صورت جهش تورمی قیمت ها و موفق عمل نشدن آن اولین قربانی خود دولت است که مجبور است منابع جمع اوری شده را صرف هزینه های خود کند.


وی تصریح کرد : دولت در اولین گام افزایش قیمت حاملهای انرژی ۷۰ درصد مسیر پیش بینی شده را طی کرده است و در صورتی که در طی یک سال در مهار قیمت ها موفق عمل کند برای گام های بعدی نگرانی نخواهد داشت.


نائب رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی با اشاره به اینکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده، بنزین چه تولید داخل باشد و چه وارداتی، مالیاتی حدود ۳۰ درصد بر آن تعلق می‌گیرد گفت: براساس این قانون قیمت تمام شده افزایش می یابد، بنابراین یا باید به این بخش معافیت داده شود تا قیمت را بالا نبرد یا این ‌که چاره ای نیست و باید در محاسبات شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش محاسبات قیمت تمام شده طبق قانون بایستی در نظر گرفته شود.
تابش در پایان خاطر نشان کرد : البته کلیه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مصوبه خود، دولت را مكلف كرده اند تا قيمت فروش داخلي بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت را بتدريج تا پايان برنامه پنجم توسعه افزايش دهد به طوري كه در پايان اجراي آن، قيمت حامل هاي مذكور كمتر از نود درصد (۹۰%) قيمت تحويل روي كشتي (فوب) درخليج فارس نباشد.

یزدفردا