زمان : 06 Dey 1389 - 02:56
شناسه : 28675
بازدید : 4889
همزمان با هفته سوم قانون هدفمندي  سه عامل موثر در بهبود کیفیت نان از نگاه وزیر بازرگانی همزمان با هفته سوم قانون هدفمندي سه عامل موثر در بهبود کیفیت نان از نگاه وزیر بازرگانی
همزمان با هفته سوم قانون هدفمندي

سه عامل موثر در بهبود کیفیت نان از نگاه وزیر بازرگانی


افزایش نهاده‌ها بویژه آرد و انتظارات پیش روی از کارخانجات نخستین عامل به شمار می آید و پس از آن ضرورت بالا بردن سطح کیفی پخت و فرآوری خمیرو نان با ارایه آموزش های مورد نیاز مطرح می شود که دراین باره تفاهمنامه امضا شده با وزارت کارو امور اجتماعی برای آموزش نانوایان نقش مهمی را ایفا می کند

وزیر بازرگانی از نامگذاری سومین هفته اجرای مرحله اصلی قانون هدفمندی یارانه ها که از11 دی‌ماه جاری آغاز می‌شود با عنوان هفته کیفیت نان خبر داد.

به گزارش یزدفردا  به نقل از  بازرگانی ایران (شابا)، دکتر مهدی غضنفری اظهار داشت: در هفته کیفیت نان که جزو دستور کار ستاد هدفمندی بازرگانی بوده، قرار است با حضور اندیشمندان، متخصصان و صاحبنظران تمام تلاش‌های صورت گرفته گذشته برای بهبود کیفیت نان به بحث گذاشته شود و از سویی درباره بالابردن سطح کیفی نان در فضای هدفمندی یارانه ها نیز بررسی های لازم صورت گیرد.

واحدهای کیفی سهمیه بندی ندارند

وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی در هفته کیفیت نان برنامه های خود را اعلام می کند، افزود: ما از همه کارخانجات آسیابانی، اتحادیه های نانوایی و همه آنهایی که حاضربه ازدست دادن مشتری نیستند می خواهیم تا هفته آینده تکنیک های لازم برای پخت بهتر و تحویل آرد کیفی تر را دنبال کنند.

دکتر غضنفری ادامه داد: وزارت بازرگانی این آمادگی را دارد که برای هر گروه از نانوایان یا کارخانه های تولید آرد که بتوانند با افزایش کیفیت در کاهش هزینه ها نقش موثری ایفا کنند هیچ گونه سهمیه بندی نداشته باشد و به هرمیزان که آنها بتوانند سهمی از بازار را بدست آورند، مورد حمایت قرارگیرند.

سه عامل موثر در بهبود کیفیت نان

وزیر بازرگانی همچنین دربخشی از سخنان خود سه عامل اصلی را در بهبود سطح کیفی نان موثر دانست.

وی گفت: افزایش نهاده‌ها بویژه آرد و انتظارات پیش روی از کارخانجات نخستین عامل به شمار می آید و پس از آن ضرورت بالا بردن سطح کیفی پخت و فرآوری خمیرو نان با ارایه آموزش های مورد نیاز مطرح می شود که دراین باره تفاهمنامه امضا شده با وزارت کارو امور اجتماعی برای آموزش نانوایان نقش مهمی را ایفا می کند.

دکتر غضنفری افزود: اصلاح و بهبود ساختارها که رقابت و خلاقیت را در پی دارد از عوامل تاثیر گذار در بهبود کیفیت نان خواهد بود که این گام سوم با اجرای فاز جدید قانون هدفمندی یارانه ها برداشته شده است.

وزیر بازرگانی سپس گفت: باید منتظر بود تا مردم بتدریج با انتخاب نان بهتر از نانوایی‌هایی که پخت کیفی تر و قیمت پایین تری دارند، کم کم فرهنگ رقابت پذیری را جاری و ساری کنند.

وی درباره قرار گرفتن نان در مرحله اصلی قانون هدفمندی یارانه ها نیز گفت: با اصلاح قیمت نان در هفته نخست اجرای قانون نان برروی پیشخوان برخی خبازی ها اضافه آمد وعلت آن را هم می توان پایان یافتن پدیده نشتی آرد به سایر بخش‌ها نام برد.

به گفته وزیر بازرگانی از هنگامی که اعلام شد همه صنوف مرتبط می توانند آرد و گندم را به قیمت ملی دریافت کنند حرکتی جدیدی به نام ارتقا سطح کیفی نان نمود یافت.

عرضه گندم ملی به کارخانه های آسیابانی

دکتر غضنفری با تصریح براینکه می توان در شرایط جدید هدفمندی کیفیت نان را بهبود داد، عنوان کرد: به نظر ما این هدف کاملا امکان پذیر است زیرا که با هدفمندی حوزه گندم، آرد ونان در ساختار جدید، ‌می تواند جانشین ساختار معیوب زنجیره تولید گندم، آرد و نان شود.

وی درخواست تعدادی از کارخانه های آسیابانی برای انجام امورآسیابانی گندم و تبدیل به آرد با قیمت پایین ترهمزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را یکی از دستاوردهای مثبت هدفمندی ارد برشمرد و گفت: ‌وزارت بازرگانی آماده است تا گندم را به قیمت دولتی در اختیار کارخانه های متقاضی قرار دهد.

وزیر بازرگانی گفت: کارخانه های تولید آرد می توانند به هر گروه از نانوایان که تمایل دارند آرد تولیدی راعرضه کنند و درحقیقت با این اقدام امر بازاریابی را نیز خود آنها انجام می دهند. این دستاورد مثبت همان آرزویی است که نانوایان همیشه مطرح می کردند زیرا که آنها آزاد خواهند بود تا آرد را از کارخانه مورد نظر خود دریافت کنند.

وی با تاکید براینکه کارخانه های تبدیل کننده گندم به آرد مجبور نیستند که آرد تولیدی خود را الزاما به دولت بفروشند، عنوان کرد: وزارت بازرگانی حداقل و حداکثر قیمت آرد را 280 تا 300 تومان اعلام کرده است و کارخانه ها حتی می توانند کمتر از این میزان آرد را عرضه کنند.

دکتر غضنفری با بیان اینکه وزارت بازرگانی گندم راهر کیلوگرم 250 تومان عرضه می کند، افزود: اگرکارخانه های آسیابانی این امکان را دارند که آرد را کمتر از 280 تومان به خبازی ها و یا اتحادیه های نانوایان عرضه کنند وزارت بازرگانی نیز برای همکاری بیشتر از عرضه آرد به نانوایان خودداری می کند.

امکان تحویل گندم از سوی نانوایان فراهم است

وزیر بازرگانی دربخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد در گام بعدی برای کمک به اجرای بهتر هدفمندی آرد و نان، نانوایان می توانند مستقلا و یا ازطریق اتحادیه های خود نسبت به تحویل گندم به جای آرد از دولت اقدام کنند و پس ازآن بنا به اختیار خود گندم را برای تبدیل به آرد به هر کارخانه آسیابانی که مد نظر دارند، تحویل دهند.

به اعتقاد دکتر غضنفری، چنین تصمیماتی جنب وجوش خاصی در حوزه گندم، آرد و نان ایجاد می کند.

وی با تشکر از مردم که نقش تاریخی خود را در اجرای بهتر هدفمندی نان به خوبی ایفا کنند، افزود: به نظرمی رسد که اگرهر کدام ازنهادهای مرتبط با این حوزه وظایف خودرا به خوبی انجام دهد می توان با حفظ کیفیت بیشتر از گذشته و کاهش قیمت به پیشرفت این موضوع مهم درکشور کمک کرد.

اعلام قیمت تضمینی گندم در آینده ای نزدیک

وزیر بازرگانی همچنین گفت که دولت بزودی نرخ خرید تضمینی گندم را همچون سال گذشته اعلام خواهد کرد.

وی افزود:‌نرخ خرید گندم از کشاورز از نرخ فروش آن به مردم یعنی 250 تومان بیشتر خواهد بود به معنا که کشاوز گندم کار یارانه کشت خود را دریافت می کند واین رقم مازاد بر عدد 250 تومان می باشد.

وی به کشاورزان این اطمینان را داد که دولت با خرید تضمینی و قیمت های راضی کننده آنها را در تولیدات گندم حمایت و پشتیبانی می کند.

عملیاتی شدن بسته های حمایتی در آینده ای نزدیک

دکتر غضنفری همچنین با تاکید بر اینکه برای نانوایی های سنتی و صنعتی بسته های حمایتی وسیاستی خاصی تدوین شده که تمام آنها در راستای هدفمندی یارانه ها تعریف می شود، عنوان کرد: به محض فراهم شدن شرایط اجرا، بسته های حمایتی عملیاتی می شود.

وی توضیح داد: محور اصلی بسته‌های حمایتی حوزه نان کمک به افزایش کیفیت نان و توسعه آن به روش صنعتی است و ازطرفی انجام مراقبت های کافی برای ممانعت از وارد آمدن هر گونه آسیب به نانوایان سنتی است.

وزیر بازرگانی تاکید کرد با توجه به هماهنگی ایجاد شده میان اتحادیه نانوایان در تمامی استان ها و رضایت خاطر آنها با در نظرگرفتن موضوعات مختلف در خصوص قمیت ها هیچ مشکلی دراین خصوص وجود ندارد.

یکسان شدن نرخ نان

وزیر بازرگانی در باره یکسان شدن قیمت در آزاد پزها و یارانه پزها گفت: ‌ازاین به بعد واژه آزاد پزو یارانه پزمعنا ندارد با خبازی‌های مشابهی مواجه هستیم که نان را به قیمت مشابه به فروش می رسانند و با تشکل‌های مربوط به آنها برای اجرای این نرخ یکسان هماهنگی لازم صورت گرفته است.

دکتر غضنفری همچنین گفت: مردم، نانوایان و فعالان حوزه گندم و آرد در روزهای گذشته به واقع اثبات کردند که مدافع سیاست های دولت در حوزه هدفمندی یارانه ها هستند و برای سرعت بخشیدن به روند مطلوب اجرای قانون همواره حمایت های خود از دولت را ادامه می دهند.

کمترین مشکل درهفته نخست اجرای قانون

وزیر بازرگانی درباره اقدامات این وزارتخانه برای اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما وظیفه داشتیم برای شرایط سخت تر یا پیچیده تر برنامه ریزی کنیم بنابر فعالیت‌های انجام شده شامل ذخیره سازی و برنامه‌ریزی بازرسی ها برای وضعیتی بود که اگر مشکل حادی پیش آمد نقش بازدارندگی خود را ایفا کند

وی با تقدیر از حضور همه جانبه مردم و پذیرش فرایند اجرای قانون از سوی آنها گفت:همکاری همه جانبه دولت، ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه ریزی وآمادگی دولت برای اجرای قانون تاثیر بسیاری داشت.

دکتر غضنفری گفت که هفته نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با کمترین مشکل پشت سر گذاشته شد.

وزیر بازرگانی معتقداست: با وجود گذشت تنها یک هفته از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اما آثار مثبت این قانون به وضوح آشکار شد و اگر به درستی مدیریت شود نتایج دراز مدت آن نصیب همه مردم خواهد شد.

وی با عنوان این مطلب که قانون هدفمندی یارانه ها اقدامی عظیم و تصمیم سرنوشت ساز بود، تصریح کرد: به طور قطع در آینده ابعاد بزرگ این تصمیم و نتایج آن به نحوی که بخش از آن را نیز شاهد هستیم ظاهر می شود.

وی، از کاهش قاچاق سوخت به عنوان دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پس از یک هفته نخست اجرای قانون هدفمندی به عنوان موفقیتی بزرگ نام برد.

مصوبات حمایتی

وی بروز برخی مشکلات در حوزه حمل ونقل برون شهری و یا جوجه ریزی تعدادی از واحدها را از جمله مسائل بیان کردوگفت: خوشبختانه ستاد با تشکیل جلسه و تصمیم گیری مشکل را حل کرد.

وزیر بازرگانی در توضیح بیشتر اظهارات خود به مصوبه حمایتی جدید دولت از تولیدات کشاورزی و دامی اشاره ای کرد وگفت: براساس این مصوبه 150 میلیون لیتر گازوئیل 165 ریالی وبه صورت اقساطی و یک میلیون تن گندم 175 تومانی برای خوراک طیور، در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

دکتر غضنفری گفت: سهمیه گازوئیل به بخش کشاورزی اختصاص یافته است اما واحد های مرغداری هم می توانند از این سهمیه استفاده کنند و ازسویی نیز کشاورزان و مالکان واحدهای مرغداری باید مابه التفاوت قیمت هر لیتر گازوئیل تا 150 تومان را به صورت اقساط بازپرداخت کنند.

نرخ محصولات پتروشیمی به نیمه اول سال بازگشت

وزیر بازرگانی گفت که در هفته دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت برخی اقلام مواد غذایی همچون ماکارونی کاهش یافت.

وی تصریح کرد: در حوزه مواد پتروشیمی نیز 66 قلم پایه پتروشیمی شامل محصولات پلیمری و شیمیایی به طور میانگین 8 تا 12 درصد کاهش قیمت داشت.

به گفته دکتر غضنفری، تصمیم اخیر مسئولان وزارت نفت برای کاهش قیمت خوراک برروی تولیدات بیش از هفت هزار کارخانه تولیدی اثر می گذارد.

وی افزود: نرخ محصولات پتروشیمی به قیمت نیمه اول امسال بازگشت و قیمت ها کاهش یافت.

وی برگزاری جشنواره پوشاک زمستانی با درصد تخفیف قابل توجه را در اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه ها موثر دانست.

وزیر بازرگانی با استناد به گزارش های ارسالی درباره کاهش قیمت لوازم خانگی افزود: هم اکنون تعداد زیادی از تولید کنندگان درحوزه های مختلف موضوع کاهش قیمت ها برخی اقلام رابررسی می کنند که طرح تامین وزارت صنایع بخشی از آن را اجرایی کرده است.