زمان : 05 Dey 1389 - 21:03
شناسه : 28636
بازدید : 5827
شیوه نامه پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری بانک مسکن در بافتهای فرسوده شهری در سال 1389 شیوه نامه پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری بانک مسکن در بافتهای فرسوده شهری در سال 1389

شیوه نامه پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری بانک مسکن در بافتهای فرسوده شهری در سال 1389


یزدفردا :سرویس اطلاع رسانی :قوانین ، لوایح و بخشنامه ها :شیوه نامه پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری بانک مسکن در بافتهای فرسوده شهری در سال 1389

ماده 1- توزیع سهمیه تسهیلات اختصاص یافته به هر استان بین شهرهای دارای محدوده مصوب بافت فرسوده و نظارت و کنترل بر نحوه استفاده از تسهیلات بانکی، توسط شورای مسکن استان موضوع ماده ( 17) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن صورت می گیرد. در جلسات مرتبط با موضوع این شیوه نامه، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان مربوطه نیز حضور خواهد داشت.


ماده 2- مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان مربوطه و شهردار هر شهر (یا شهردار هر منطقه در کلانشهرها ) به صورت مجزا به عنوان نماینده وزارت مسکن و شهرسازی، عامل تایید واقع شدن ملک در محدوده مصوب بافت فرسوده شهری و معرفی متقاضیان به بانک های عامل بوده و موظفند نسخه ای از گزارش عملکرد ماهانه را به سازمان مسکن و شهرسازی استان ارسال نمایند. سازمان مسکن و شهرسازی استان، گزارش عملکرد ماهانه را به شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ارسال خواهد نمود.


تبصره 1- صرفاً مراجع مذکور در این ماده، عامل معرفی متقاضیان واجد شرایط به بانک بوده و صدور معرفی نامه توسط سایر مراجع یا از طرف نمایندگان مذکور، فاقد اعتبار می باشد.


تبصره2- بررسیهای مقدماتی برای ارزیابی شرایط احراز تسهیلات به هر یک از متقاضیان معرفی شده از سوی نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، در کارگروه معرفی متقاضیان (متشکل از نماینده شرکت عمران و مسکن سازان استان و نماینده مدیریت شعب استانی بانک ) انجام می شود.


ماده 3- تسهیلات صرفاً به واحدهای مسکونی و برای مشارکت مدنی ( ساخت ) تعلق می گیرد. پرداخت یارانه سود تسهیلات به صورت یکجا در پایان دوره مشارکت مدنی صورت خواهد گرفت.


ماده 4- حداکثر مبلغ تسهیلات قابل پرداخت برای ساخت غیرصنعتی به میزان 200 (دویست ) میلیون ریال و برای فن آوری نوین و ساخت صنعتی به میزان 250 (دویست و پنجاه ) میلیون ریال با نرخ سود مصوب ( 12 درصد ) - بدون قرمز شدن "فرم جیم" به معنی استفاده نکردن متقاضی از تسهیلات دولتی مانند، زمین و مسکن و ....)- می باشد.


ماده 5- برای هر واحد مسکونی جهت تخریب، آماده سازی و شروع عملیات مبلغ ده ( 10 ) میلیون ریال سهم الشرکه بانک با انعقاد قرارداد مشارکت مدنی پرداخت می شود و در پایان مدت مشارکت مجموعاً کل سهم الشرکه فروش اقساطی خواهد شود.


ماده 6- گردش کار پرداخت تسهیلات به شرح زیر است :


1- ارائه مدارک توسط متقاضی به نماینده وزارت مسکن و شهرسازی ( موضوع ماده 2 فوق ) شامل درخواست کتبی، اسناد مالکیت واحد مسکونی، کروکی ملک مورد نظر و پروانه ساخت.


2- بررسی مدارک توسط نماینده وزارت مسکن و شهرسازی به لحاظ واقع شدن ملک در محدوده مصوب بافتهای فرسوده شهری و اعلام به متقاضی در صورت عدم تایید و معرفی به بانک عامل در صورت تایید.


3- بررسی طرح توسط بانک عامل حداکثر ظرف مدت 30 روز پس ارائه مدارک مورد نیاز از سوی متقاضی و اعلام به متقاضی و نماینده وزارت مسکن و شهرسازی در صورت تایید یا عدم تایید طرح.


4- انعقاد قرارداد میان بانک عامل و متقاضی برای پرداخت تسهیلات.


ماده 7- پرداخت تسهیلات دوره ساخت متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه در مراحل مختلف انجام می شود.


تبصره 1- تسهیلات به صورت مشارکت مدنی پرداخت شده و مدت آن برای احداث واحدهای مسکونی حداکثر بیست و چهار (24) ماه است و برای موارد بیشتر از آن، مطابق مصوبه هیات مدیره بانک خواهد بود.


تبصره 2- زمان ساخت و بازپرداخت تسهیلات جمعاً پانزده سال ( حداکثر دو سال ساخت و سیزده سال بازپرداخت ) و بازپرداخت آن به صورت پلکانی یا ساده ( با انتخاب متقاضی ) در دوره های پنج ساله می باشد.


سپرده گذاری: تسهیلات اعطایی بدون نیاز به سپرده گذاری است.


زمان ساخت و بازپرداخت: زمان ساخت و بازپرداخت تسهیلات جمعا پانزده سال است (حداکثر دو سال برای ساخت و سیزده سال برای بازپرداخت)


رسوب تسهیلات: این تسهیلات بدون رسوب تسهیلات (ماندگاری پول در بانک)


اضافه اشکوب: پرداخت تسهیلات به منظور احداث واحد مسکونی بر روی واحد موجود (اضافه اشکوب) و یا توسعه افقی بنا به منظور احداث یک واحد مسکونی مستقل با ارائه از مرجع صادر کننده و اخذ گواهی استحکام بنا به تاییدیه مهندس ناظر و ارزیاب بانک


املاک فاقد سند ثبتی:


1. تسهیلات در شهر های زیر 25000 نفر جمعیت، با اخذ سفته و ضمانت کارمند رسمی پرداخت می شود 2. در صورت سند غیر منقول قابل ترهین مازاد ( برای کلیه شهرها اعم از بیشتر و کمتر 25000 نفر جمعیت) پرداخت تسهیلات امکان پذیر است.


قابلیت تبدیل به تسهیلات خرید:


1. قابلیت تبدیل تسهیلات به فروش اقساطی ( انتقال به خریدار) 2. قابلیت تبدیل تسهیلات خرید به نام سازنده حداکثر تا سه واحد مسکونی به نام متقاضی، همسر و فرزند صغیر وی


تخفیف و تقسیط عوارض ساخت و تراکم ساخت:


1. تخفیف حداقل پنجاه درصد (50%) هزینه ساخت و تراکم ساخت


تقسیط بدون کارمزد باقیمانده عوارض با حداکثر سه سال دوره تقسیط