زمان : 04 Dey 1389 - 16:40
شناسه : 28592
بازدید : 4428
مشایی در نشست هم انديشي مركز ملي جهاني شدن: از نظر اسلام جهاني شدن يك ضرورت تمام عيار است مشایی در نشست هم انديشي مركز ملي جهاني شدن: از نظر اسلام جهاني شدن يك ضرورت تمام عيار است

مشایی در نشست هم انديشي مركز ملي جهاني شدن:

از نظر اسلام جهاني شدن يك ضرورت تمام عيار است

یزدفردا :سرویس خبر دولت :فرهنگی:رييس دفتر رييس جمهور درباره تفاوت جهاني سازي و جهاني شدن، گفت: در جهاني شدن همه با هم جهاني مي شوند اما در جهاني سازي يك يا چند كشور مي خواهند جهاني شوند. جهاني شدن پيروز و جهاني سازي محكوم به شكست است. مركز ملي جهاني شدن مي خواهد فرصتي براي ارتباط با كشورهاي ديگر را ايجاد كند و دهها موضوع و طرح براي همكاري مشترك را به كشورهاي مختلف عرضه خواهد كرد. مبناي كار اين مركز منافع مشترك است كه سفرا و نمايندگان كشورهاي مختلف مي توانند با استفاده از نخبگان كشورهاي خود به تحقق اين امر كمك كنند اين راه به پيروزي قطعي خواهد رسيد.

رييس دفتر رييس جمهور در نشست هم انديشي مركز ملي جهاني شدن با بيان اينكه موضوع جهاني شدن به مفهوم روشني در دنيا تبديل شده است، اظهار داشت: در موضوع جهاني شدن ضرورت همكاري براي ايجاد فرصت هاي بهتر در جهت شكوفايي ظرفيت هاي بشر مورد نظر است.

رييس مركز ملي جهاني شدن با اشاره به ويژگي كمال گرايي انسان، گفت: كمال به معناي برخورداري انسان از ظرفيت هاي وجودي خود است و در مسير كمال هيچ محدوديتي براي بشر وجود ندارد. زيرا او در زمان و مكان احساس گرايش به بودن و ماندگاري مي كند. هر گاه جامعه فرصت فكر و انديشه يافته است به اين موضوع توجه و آن را در قالب فلسفي و عرفان عرضه كرده است. امروز در آغاز هزاره سوم بشر به توانايي بيشتر و فرصت هاي بهتري براي جستجوي اين مسائل نياز دارد.

رييس دفتر رييس جمهور با بيان اينكه سير كمال بشر با يك حقيقت ناب، زيبا و ارزشمند همراه است، خاطر نشان كرد: انسان در طول تاريخ از كوچكي به بزرگي، از تنهايي به جمع و از تفرقه به اجتماع رو آورده است، داستان تاريخ، داستان اجتماع و نزديكي انسانها است اگر چه بشر زندگي خود را در زمين با تفرق و پراكندگي آغاز كرده است اما اين تفرق اصالت نداشته است زيرا انسانها در مسير كمال به هم نزديك مي شوند.

رحيم مشايي گفت: آنچه كه در جريان زمان نابود و تحقير مي شود فاقد اصالت است زيرا اگر اصيل باشد، ماندگار مي ماند اما اگر امروز بشريت در بازگشت به تاريخ به گذشته‌ها توجه كند يعني به دنبال آن است كه دستاوردهاي مشترك خود را بزرگ بشمارد و به ميراث بشري احترام بگذارد كه ميراث بشر هم از جنس و ماهيت بشر كه الهي است، نشأت مي گيرد.

رييس دفتر رييس جمهور اظهار داشت: گرايش مشترك انسانها به همه اصالت هاي تاريخي ،بشريت را به هم نزديك مي كند و امروز فرصت داريم با نگاه به گذشته و تحليل تاريخ در نسل هاي گذشته فرصت هاي بهتري را براي فردا طراحي كنيم.

رحيم مشايي جهاني شدن را يك التزام دانست و خاطر نشان كرد: جهاني شدن در زمين يك ضرورت اجتناب ناپذير است كه از نشستن و گفتگوي صميمي آغاز و با رسيدن به هويت مشترك و اتحاد عميق استوار مي شود. در هويت مشترك جهاني انسانها به ارتباط عميق و ارگانيك ميان خود پي مي برند و آن را منشأ انديشه ورزي قرارداده و از آن زاويه، منافع، احساسات و عواطف جديدي را تعريف مي كنند.

رييس دفتر رييس جمهور ادامه داد: در زمان حاضر هويت جديدي براي انسانها در حال شكل گيري است و همگان در جهت شكل گرفتن چنين هويتي در حركت هستند.

رييس مركز ملي جهاني شدن با بيان اينكه جهاني شدن موجوديت انسان را تثبيت، تضمين و تحكيم مي‌كند، گفت: جهاني شدن انسان را به سمت يك زندگي جمعي جهاني پيش مي برد و اين روند به سرعت در حال وقوع است. اگر در گذشته به نسبت محدوديت در شناخت جهان، انسانها به انديشه و زندگي جهاني فكر نمي كردند اما در ساليان پيش رو كسب توانايي براي دريافت وسيعي از دنيا اين فرصت را براي بشريت پديد آورده كه از هويت جمعي جهاني خود سخن بگويند به طوري كه در صد سال گذشته بشر از يك سطح بالاتري از زندگي خود سخن مي گويد و دريافت‌ها و نيازهاي نويني را فراهم كند.

رحيم مشايي با بيان اينكه در آستانه هزاره سوم مفهوم زندگي جمعي جهاني براي اكثريت قاطع انسان‌ها امري قابل فهم است، گفت: اگر موانع از مقابل بشريت برداشته شود اكثريت قاطع انسان‌ها به كساني كه فهم مشتركي از نظام واحد جهان دارند، خواهند پيوست.

رييس دفتر رييس جمهور خاطر نشان كرد: از منظر اديان الهي به ويژه از نظر اسلام جهاني شدن يك ضرورت تمام عيار است كه از ابتدا در آفرينش انسان مد نظر قرار گرفته است اگر هويت جهاني انسان شكل نگيرد و فهم انسان از جهان به دست نيايد و زندگي انسان در سطح جهاني محقق نشود معادل آن است كه فلسفه آفرينش تحقق نيافته است.

رحيم مشايي افزود: اگر به نسبت نزديك شدن انسانها به يكديگر كه اجتناب ناپذير است، منطق و فلسفه اين نزديك شدن بدرستي شناخته نشود به جاي اتحاد، همبستگي، تعامل و تفاهم كه از لوازم متعالي به هم رسيدن است، تزاحم و تقابل شكل مي گيرد.

وي درباره اظهاراتي مبني بر كوچك شدن جهان، تصريح كرد: اين سخن نادرستي است زيرا جهان بزرگ است و انسان هم بزرگ شده است به طوري كه به تناسب بزرگ شدن انسان، جهان هم بزرگتر مي شود. هنگامي كه دامنه فهم انسان بزرگ مي شود جهان را كشف مي كند در واقع جهان در آستانه نزديك شدن به انسان‌ها است و همه ظرفيت هاي بزرگ انسان در سايه هويت جمعي جهاني او اتفاق مي افتد.

رييس دفتر رييس جمهور با انتقاد از مديريت فعلي جهان، گفت: امروز مديريت مسلط بر جهان عادلانه عمل نمي‌كند ايران آمادگي دارد از طريق مركز ملي جهاني شدن و در فرآيندي الهي و مقدس اين امكان را براي همكاري مشترك جهاني در جهت نيل به اهداف اسلامي به وجود آورد. اين مركز فرصتي براي ارتباط با كشورهاي ديگر است، ديپلماسي ايران طي سه دهه گذشته فشارهاي بسياري را تحمل كرده است اما امروز براي عرضه كردن انديشه هاي خود به جهان فرصت يافته است.