زمان : 04 Dey 1389 - 00:02
شناسه : 28577
بازدید : 4646
حاشیه نگاری: از جلسه با پروفسور مدرسی ، تنها مسئول حاضر در مراسم! حاشیه نگاری: از جلسه با پروفسور مدرسی ، تنها مسئول حاضر در مراسم!

حاشیه نگاری: از جلسه با پروفسور مدرسی ، تنها مسئول حاضر در مراسم!

محمد صادق احمد نیا



به همه توصیه میکنم اگر جلسه علمی می روید هرگز با خبرنگار همنشین نشوید! در نشست با پروفسور سیدعلی مدرسی، یکی از اساتید یزدی تبار دانشگاههای آمریکا در پارک علم و فناوری حضور یافتیم که از تقدیر (بخوانید بدشانسی) با یکی از دوستان خبرنگار و تحلیلگر همراه شدیم، حس کنجکاوی و سوالاتش تمامی نداشت به جایی رسید که مهندس پورسراجیان( یکی از مدیران پارک علم فناوری - شاید بعنوان مسوول برنامه!) تذکر داد که شلوغ نکنید!!!

دوست خبرنگارم( محمد حسین تقوایی)در حالی که داشت به اصطلاح آمار شرکت کنندگان را می گرفت به آرامی گفت «صادق، ببین چرا فرماندار صدوق توی جلسه هست؟»

پرسیدم «خوب اشکالش چیه؟»

بدون اینکه جوابی بدهد بازهم مثل کسی که گم کرده ای دارد پرسید«شهردار نیامده؟»

گفتم« هیچ مدیری، حتی شهردار، شورای شهر، رییس میراث فرهنگی، مدیرکل ارشاد؟ لااقل باید فهیمد چرا اینانیومدن!!! نه اینکه میگی چرا فرماندارصدوق اومده!»

با خودم گفتم: «فردی مانند پروفسور مدرسی که به عنوان استاد کامل دانشگاههای آمریکا به علم روز شهرسازی جغزافیا و معماری آشناست و درمقابل با فرهنگ و آداب یزد آشنا و ملموس است حضورش بسیار مغتنم است، مثلا همین مقوله بافت قدیمی که در رسانه ها، به صورت آدامیک و حتی درون مدیران می توان آغاز طرح و برنامه ها راهگشا در استان گردد. شاید اگر بخواهیم معمای معادله پیچیده بافت قدیم را بگشاییم افردی مانند پروفسور مدرسی بهترین و به روزترین اساتید آشنا به یزد باشند»

در قسمتی از جلسه پروفسور فرصتی به جمع داد تا سوال کنند جالب اینکه حاج آقا عبداللهی فرماندار صدوق جزء سوال کنندگان بود.

به دلیل اینکه موفق به ظبط صحبت هایشان نشدم و یادداشت هایم هم ناقص است صحبت آقای فرماندار را نقل قول نمی کنم اما برایم جالب بود که حاج آقای عبدللهی ، از دغدغه های توسعه منطقه صدوق گفت، از مشکلات پیش رو به دلیل توسعه منطقه صنعتی، آلودگی روز افزون محیط زیست و راهها مواجهه منطقی با آن و دیگر مسائل شهری که منطقه اش با آن درگیربود و بعد ایشان با تمام وجود به توصیه های پرفسور گوش داد، آقای فرماندار در واکنش به قسمتی از صحبت پروفسور که مبنی بر بی اطلاعی ایشان از موقعیت مکانی و جغرافیایی صدوق بود ، از ایشان درخواست نمود که برای بازدید به منطقه بیاید و.....

جلسه رو به اتمام بود به دوستم گفتم« حیف شد!مسوولین و مدیران استان حتمی از جلسه خبردار نشده اند»

دوستم گفت« وب سایت خبری یزدفردا خبر کامل را درج کرده است»

گفتم «یزدفردا اینترنتی هست شاید ندیدند»

درحالی که کیک پذیرایی را نصفه می کرد گفت:« چطور از نوشته یک وبلاگ نویس خبردار میشین می روند شکایت میکن!، یا فلان مدیر میگه فلان جلسه بودیم چرا عکسمون رو یزدفردا کار نکرده؟»

بعد ادامه داد « خبر جلسه را به همه ادارات از جلمه شهرداری شخصا ایمیل کردم و تا حدی که در لیست تلفنم بود اس ام اس دادم خبر داشتن! »

گفتم:«شاید مدیران یزدی دلشان برای شهرشان نمی سوزد!!!»

با خود فکر کردم:شاید حاج آقا فرماندار می داند آنقدر مسائل شهری پیچیده و درهم کلافه است که نتوان آن را با گفت و شنودی حل کرد اما بازهم دغدغه اش را برای یافتن شاه کلید دنبال میکند.»

در پایان جلسه از پروفسور خواستیم فرصتی اندک برای مصاحبه بدهد که در خصوص روش مواجهه با مقوله اسکان شهروندان در بافت قدیم گفتگو کنیم، تصمیم گرفتم که بازدید از صدوق هم از استاد درخواست کنیم، اما سید بزرگوار با لبخند و روی گشاده مصاحبه را به دلیل کمبود وقت قبول نکردند، استاد گویا برنامه هایشان فشرده بود و فردا هم عازم سرزمین یانکی ها بودند.

به هر حال پروفسور دست خالی مان نگذاشت حدود پنج دقیقه صحبت در مورد بافت قدیم، به اندازه ساعتها کنفرانس و مطالعه کتاب راهگشا بود که اگر بتوانم حفظ امانت کنم قسمتی از آن را در آینده نزدیک خواهم نوشت.

جلسه را در حالی ترک میکردم که این بار من کنجکاو بودم ببینم کدام یک از مسوولین آمده بودند اما کاش لااقل ...

حرف آخر اینکه هرچند در راه بازگشت دوست خبرنگارم از حاشیه نگاری برای این جلسه منعم کرد و هر چند حاشیه نگاری و انتقاد از مدیران به مذاق عده ای و حتی بعضی از سایت ها و فعالین رسانه ای که این روزها سکوت پیشه کرده اند خوش نیاید اما نشد و از اقتضای طبیعت حاشیه نگاری کردیم ولی برخلاف گذشته این بار علاوه بر اینکه جای خالی شهردار ، اعضای شورای شهر و دیگر مسئولین استان را در این مراسم دیدم حضور سبز و شایسته فرماندار صدوق در این جلسه را نیز دیدم و لذا از اینجا صمیمانه از حاج آقای عبداللهی فرماندار محترم این شهرستان تشکر و قدردانی می نمایم .