زمان : 30 Azar 1389 - 19:00
شناسه : 28487
بازدید : 6277
حکایتهای جشنواره شعرفجرباقی مانده است حکایتهای جشنواره شعرفجرباقی مانده است

حکایتهای جشنواره شعرفجرباقی مانده است

امیرترقی نژاد

آنگونه که خبرگزاری برنا گزارش داده است، غیبت چهره‌های برجسته شعر پارسی، شیوه داوری، سیاست‌های خاص جشنواره و غیره و غیره همه مواردی است که جشنواره شعر فجر را که باید از اتفاقات مهم و تاثیرگذار ادبیات باشد، به یک جشنواره صوری بدل کردند که مقاماتی می‌آیند و اختتامیه‌ای برگزار می‌کنند و می‌روند.

دیگر نه کسی سراغی از شاعران پیشکسوت می‌گیرد که در گوشه خانه خود و با یک قلم و کاغذ و شاید هم یک چراغ مطالعه این هنر دیرینه را زنده نگه می‌دارند و نه حتی همان‌دست شاعران نوپایی که به امید دیده شدن قدم به جشنواره می‌گذارند، دیده می‌شوند.

شاعران نام‌آور شعر پارسی نه دعوت می‌شوند و نه تمایلی به این دعوت دارند. اغلب شاعران ترجیح دارند به جشنواره‌ای که بیشتر مهمانان آن، به جای اهالی قلم، مسئولان هستند و کادر اجرایی، نیایند و منتی را هم بر سر نگذراند.

اختتامیه چهارمین دوره فجر نیز در کنار تمام انتقادهایی که به همراه داشت، یک اتفاق را رقم زد؛ تعیین یک قائم مقام در امور شعر و ادب برای وزیر فرهنگ و ارشاد. در اختتامیه پیشنهاد دادند که شعر هم برای خود جایی داشته باشد، معاونتی، اداره‌ای و یا مرکزی از این دست تا مامنی برای شاعران باشد. این درخواست تبدیل شد به تعیین یک قائم مقام.و چندی بعد یحیی طالبیان به عنوان قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و ادب رسما کار خود را آغاز کرد. و انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن چنین مسئولیتی در وزارت ارشاد و تعیین مسئولی برای رسیدگی به امور شعر، جشنواره شعر فجر امسال نشانی از این قائم مقام را با خود به همراه داشته باشد.

از طالبیان در همین زمینه پرسیدیم که "لطف حضور قائم مقام در جشنواره فجر امسال چه خواهد بود؟" و شنیدیم: جشنواره شعر فجر در گذشته تحت نظارت یک شورای سیاست‌گذاری برگزار می‌شد. برخی از اعضای این شورای سیاست‌گذاری شاعر بودند، برخی خیر، عده‌ای به جلسات می‌آمدند و عده‌ای نمی‌آمدند. در این دوره ما سعی کردیم، حدود شش نفر را به جمع این شورا بیافزایم تا به لحاظ علمی، سیاست دقیق‌تر و روشن‌تری داشته باشیم و این جریان همچنان در حال پیش‌روی است.

وی افزود: در واقع باید بگویم، روند کار با تغییرات اندکی پیش می‌رود اما انتظار نمی‌رود و امکان این هم وجود ندارد که تعیین قائم مقام برای امور شعر و ادب، تغییر عمده‌ای به همراه داشته باشد. اما در هر حال سعی می‌کنیم روز به روز از گذشته بهتر باشیم و رسانه‌ها هم اگر کار ما را نقد کنند، می‌توانیم نقاط ضعف را جبران کنیم.

البته هنوز دو ماه تا زمان برگزاری پنجمین دوره جشنواره شعر فجر مانده و باید دید، این دوره شاهد چه تغییرات اندکی خواهیم بود و اصلا شاهد تغییراتی خواهیم بود یا خیر. اما در عین حال رئيس شوراي سياستگذاري پنجمين جشنواره شعر فجردر گفتگو باایرنا از افزايش جوايز اين رويداد فرهنگي خبر داد ه است.


طالبیان می گوید: امسال علاوه بر افزايش تعداد سكه ها، امتيازهاي نيز براي برگزيدگان در نظر گرفته شده است.


این مقام مسوول می افزاید: در اين دوره از جشنواره، علاوه بر لوح تقدير و تنديس جشنواره، به نفرات اول تا سوم برگزيده هر بخش به ترتيب 26، 20 و 12 سكه تمام بهار آزادي اهدا خواهد شد.


وي ضمن اعلام تصويب موضوع افزايش سكه هاي برگزيدگان در نهمين جلسه شوراي سياستگذاري پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر، خاطر نشان كرد: در اين دوره از جشنواره علاوه بر سكه هاي تعيين شده، امتيازهاي ديگري نيز در نظر گرفته ايم كه از جمله آن اعزام نفرات برگزيده به كشورهاي خارجي براي شركت در برنامه هاي فرهنگي بين المللي است.

وي هدف از اين اقدام را آشنايي شاعران ايراني با شاعران ساير كشورها و معرفي شعر و ادب فارسي به جهانيان عنوان كرد.

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه شعر و ادب، اعطاي وام پنجاه ميليون ريالي را از ديگر جوايز درنظر گرفته شده براي برگزيدگان اين دوره اعلام كرد و گفت: بمنظور معرفي اين شاعران به جامعه شعري كشور، مجموعه اي از جديدترين سروده هاي آنها با شمارگان سه هزار نسخه منتشر خواهد شد.

طالبيان ادامه داد: صدور و شارژ بن كارت الكترونيك خريد كتاب به مبلغ پنج ميليون ريال از ديگر جوايز پنجمين جشنواره شعر فجر براي برگزيدگان است.


قائم ‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر همچنین گفته است، شوراي سياست‌گذاري و رويكرد افتتاحيه و اختتاميه پنجمين جشنواره شعر فجر شاهد تغييراتي است و در اين فاصله قرار است در دانشگاه‌ها و محافل ادبي و هنري نشست‌ها و جلساتي برگزار شود.


طالبيان در گفت‌و‌گو با فارس می افزاید: درباره نحوه ارسال اشعار، افتتاحيه و مراسم اختتاميه شاهد تغييراتي خواهيم بود.

وي در ادامه تاكيد كرد: قضايا به نوعي با تغييراتي كه پديد آمده، تحت نظارت شوراي سياست‌گذاري كه آنها خود از شعراي برجسته و مطرح اين كشور هستند كار خود را پيش مي‌برد، اما امسال جشنواره پنجم را شاهد خواهيم بود و بايد دانست طي چهار دوره گذشته قدم‌هاي خوبي برداشته شده و اگر هر سال يك قدم در جهت بهبود و ارتقاء شعر برداشته شود، سنتي خوب پايه‌گذاري خواهد شد و در آينده به غناي بيشتري خواهيم رسيد.

طالبيان با اشاره به برگزاري جشنواره شعر فجر در سال جاري اظهار داشت: در اين دوره شوراي سياست‌گذاري ترميم شده، رويكرد افتتاحيه و اختتاميه شاهد تغييراتي است و در اين فاصله قرار است در دانشگاه‌ها و محافل ادبي و هنري نشست‌ها و جلساتي برگزار شود تا بهره مطلوبي از جشنواره برده شود.

وي در ادامه سخنان خود افزود: اما اين تغييرات بسيار ويژه نيست، اما به مرور تغييرات اندكي در جهت ارتقاء امر را شاهد خواهيم بود.

وي در راستاي حمايت از آثار پس از جشنواره و آثار اهالي قلم هم عنوان كرد: حمايت از آثار ساز و كار مختص به خود را دارد، چرا كه اگر كتاب باشد به حوزه خود خواهد رفت، اما در امر حمايت از آثار و اهالي قلم پيشكسوت بايد بررسي‌هايي صورت گيرد، در صورت نياز، كمك‌هايي انجام خواهد شد.


پرويز بيگي حبيب آبادي دبیر این جشنواره می گوید: جشنواره امسال در تهران و در 4 روز با حضور طيف گسترده‌اي از شاعران برگزار مي‌شود و مسلما در روزهاي بين افتتاحيه و اختتاميه برنامه‌هاي ويژه‌اي خواهيم داشت.


وی در گفت‌گو با فارس درباره روند برگزاري جشنواره و علت تمديد مهلت ارسال فارس به دبيرخانه جشنواره گفت: شاعران استقبال خيلي خوب و كم سابقه‌اي از اين دوره جشنواره كردند و كتاب‌هاي زيادي به دست ما رسيده است. با اين وجود بسياري از شاعران مي‌خواستند تا مهلت تمديد شود تا بقيه كتاب‌ها و آثار هم فرصت رسيدن به دبيرخانه را پيدا كنند به همين علت جشنواره تا پايان آذر تمديد شد.

وي افزود: جشنواره امسال در تهران و در 4 روز با حضور طيف گسترده‌اي از شاعران برگزار مي‌شود و مسلما در روزهاي بين افتتاحيه و اختتاميه برنامه‌هاي ويژه‌اي خواهيم داشت.

بيگي حبيب‌آبادي همچنين آمار دقيقي از تعداد آثار رسيده به دبيرخانه پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر نداد و صرفا آمار كتاب‌ها را خيلي خوب و قابل توجه ارزيابي كرد