زمان : 29 Azar 1389 - 21:38
شناسه : 28439
بازدید : 4920
چند نکته در باره عزل آقای متکی چند نکته در باره عزل آقای متکی

چند نکته در باره عزل آقای متکی

حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش

هفته گذشته و در آستانه اجرای طرح عظیم هدفمند کردن یارانه ها شاهد عزل آقای متکی از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بودیم از آن جایی که دوستان محترم طی تماس هایی ابهاماتی داشتند و تحلیل ما را در این باره می پرسیدند چند نکته ای را متذکر می شویم


1) تردیدی نیست که رییس جمهور حق دارد نسبت به عزل هر یک از معاونت ها و وزرا راسا اقدام کند و نیازی به توافق مجلس و جای دیگری نیست. بنابر این هیچ کس نسبت به این مورد انتقادی ندارد؛ سخن بر سر نحوه برکناری است، چرا زمانی که برای انجام چنین کاری می توان هزینه ای نداد باید هزینه پرداخت کرد.آقای منوچهر متکی در حالی که در سفر خارجی است و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در کشوری حضور دارد یا در حال گفتگوست بدون اطلاع قبلی عزل شود ممکن است به اعتبار جمهوری اسلامی آسیب وارد شود. شایسته بود از ایشان خواسته می شد مذاکرات خود را کوتاه کند و به ایران باز گردد سپس ضمن تشکر از وی، او را عزل و فرد دیگری به جای ایشان نصب می شد در این صورت هم ایشان در مراسم تودیع شرکت می کرد و هم وزیر بعدی با دلگرمی و اطمینان بیش تر وارد کار می شد و نیازی به تناقض گویی های آقای رحیمی نیز نبود!


2) البته ممکن است آقای رییس جمهور نیز در این عزل و نصب ها حق داشته باشد چرا که انتظار ایشان در وزارت خارجه یک تحول و انقلاب بود ولی مع الاسف تحول چندانی در مجموعه وزارت و در سفارت خانه ها دیده نمی شود امیدواریم جناب آقی دکتر صالحی استراتژی خودش را تحول اساسی در وزارت خارجه قرار دهد و سفیران جمهوری اسلامی را به سفیران واقعی اسلام ناب محمدی تبدیل کند. ولی همان گونه که مطرح شد سخن بر سر نحوه اعمال این حق است.


3) گرچه در این ماجرا به آقای متکی کم لطفی شد ولی عدم حضور ایشان در مراسم تودیع و معارفه نیز خوشایند نبود. اگر در این مراسم شرکت می کرد و بی اعتنا به آن چه گذشت، فعالیت های خودش را در این دوره 5 ساله تبیین می کرد و بزرگوارانه از کنار ماجرا می گذشت بر بزرگی ایشان افزوده می شد و بهانه نیز از دست بهانه گیران گرفته می شد.


4) از آمد وشد روزها و تبدیل و تبدل پست ها باید این درس را گرفت که پست ها محل خدمت اند و برای هیچ کس ماندنی نیست. اگر در این پست ها در مدت ریاست بر آن به دین خدا و بندگانش خدمتی شد این پست در روز قیامت برای صاحب آن حیثیت و آبروست و گرنه در یوم الحسره به حسرتی بزرگ تبدیل خواهد شد.


5) برکناری رییس سازمان ملی جوانان و نصب خانم فرحناز ترکستانی ( از خویشاوندان بقایی) و اظهار بی اطلاعی وی از این ماجرا و سپس پذیرش وی، و اظهارات آقای مشایی مبنی بر این که بذرپاش 2 سال پیش استعفا داده است و تکذیب این خبر از سوی بذرپاش، گمانه زنی های برخی مبنی برمهره چینی های آقای مشایی برای انتخابات آینده را تقویت می کند. قبلا یکی از بزرگان در پیام خود به رییس جمهور از آسیب خوردن رییس جمهور از این سنخ افراد هشدار داده بود ولی متاسفانه ترتیب اثری داده نشد؛ هر چه زمان می گذرد، بر آینده نگری و هشدار آن مرد بزرگ بیشتر پی می بریم.


6) شایسته بود جناب آقای دکتر احمدی نژاد نسبت به کسی که اشتباهات او از حد گذشته و برهمه مردم نیز عیان شده است اقدامی صورت می داد تا هم بر اعتبار خودشان افزوده می شد و هم مردم امیدوار تر می شدند. مع الاسف معلوم نیست چرا ایشان نسبت به اشتباهات بین و آشکار آقای مشایی تغافل می کنند! به امید آن روز که خبر عزل آقای مشایی نیز از رسانه ها به اطلاع ملت ایران برسد.

یزدفردا