زمان : 28 Azar 1389 - 20:56
شناسه : 28410
بازدید : 5404
رضایی سرپرست میراث فرهنگی استان از پايان مطالعه طرح مرمت و احياء خانه مشروطه خبر داد   رضایی سرپرست میراث فرهنگی استان از پايان مطالعه طرح مرمت و احياء خانه مشروطه خبر داد

رضایی سرپرست میراث فرهنگی استان از پايان مطالعه طرح مرمت و احياء خانه مشروطه خبر داد

 

یزدفردا "مطالعه، مستند سازي طرح مرمت و احياء خانه مشروطه به پايان رسيد.

قدمت خانه مشروطه به عنوان يکي از عناصر شاخص تاريخي محله پيربرج به 200 سال قبل برمي‌گردد که مي‌توان آن را به دوران قاجار نسبت داد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي استان يزد: سرپرست اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد ضمن اعلام اين خبر، گفت: خانه مشروطه به عنوان يکي ا ز عناصر تاريخي شاخص محله پيربرج، در مرکز اين محله قرار گرفته، هم به لحاظ تاريخي و هم به لحاظ فرهنگي خانه‌اي ارزشمند به حساب مي‌آيد.

"رضايي" افزود: از نظر فرهنگي خانه مشروطه داراي ارزش‌هاي خاصي است که حضور شخص آقاي محمود مشروطه به عنوان شخصيتي فرهنگي و تاثيرگذار در تاريخ معاصر فرهنگ و هنر يزد موضوعي است که به همراه ارزش‌هاي کالبدي خانه و بافت پيرامون آن قابل توجه است.

وي گفت: خانه مشروطه به لحاظ موقعيت جغرافيايي در قسمت شرقي محله پيربرج که به محله شاهزاده فاضل معروف است قرار دارد که از جهت شمال به محله قلعه کهنه و ايلچيخان، از جنوب به محلات سرباز و دروازه مهريز، از شرق به محله گازرگاه و از غرب به محله دارالشفاء محدود است.

"رضايي" تصريح کرد: قدمت محله پيربرج به قرن 8 هجري قمري بازمي‌گردد و از جمله عناصرتاريخي اين محله مي‌توان به خانه مشروطه، امامزاده شاهزاده فاضل، خانه دولت آبادي، حسينيه پيربرج، معابر و دربندهاي تاريخي اشاره کرد.

وي افزود: خانه مشروطه داراي دو ورودي است که ورودي اصلي در منتهي عليه جنوبي قرار دارد و به هشتي باز مي‌شود و ورودي دوم در ضلع غربي و به اصطبل باز مي‌شود.

"رضايي" اضافه کرد: در چهارجبهه حياط اصلي اتاق‌هايي مخصوص چهارفصل و به نام آن‌ها وجود دارد که تعدادي از آنها بنا به اسم کاربري فضا يا کاربردي که داشته‌اند به اسم ديگري معروف شده‌اند مثلا اتاق دو دري که در جبهه غربي حياط قرار دارد به اتاق مادربزرگ معروف است، اتاق ميهمان که در جبهه شمال شرقي حياط يا کتابخانه در جبهه شمال غربي، اتاق تابستان نشين و زمستان نشين هم که بنا بر اصول معماري سنتي يزد به ترتيب در جبهه جنوبي و شمالي حياط قرار گرفته‌اند.

وي گفت: از ويژگي‌ها و مشخصات خانه‌هاي يزد سادگي و بي پيرايگي آنهاست به نحوي که معمار در عين توجه به عناصر تلطيف کننده فضا و عواملي که به خلق زيبايي در بنا منجر مي‌گردد از تزئينات زياد استفاده نکرده و خانه مشروطه نيز از اين قاعده مستثني نيست، از جمله تزئينات خانه مشروطه مي‌توان به کتيبه هفت رنگ، کتيبه آجري سردر ورودي، کتيبه سردر ورودي هشتي، طاقچه‌ها و رف‌ها، شومينه و ملحقات آن، تکنيک‌هاي مختلف آجر چيني در بنا (راسته چين، رگ چين، هره چين و ...) را نام برد.

"رضايي" با اشاره به اينکه طرح مطالعات، حفاظت و مرمت و احياء اين خانه تحت نظارت واحد مطالعات و طراحي معاونت حفظ و احياء در مدت 3 ماه به پايان رسيده، گفت: اين مطالعات شامل مطالعات تاريخي، جغرافيايي، مطالعات شناخت وضع موجود بنا (معماري، سازه، تاسيسات)، آسيب شناسي، مطالعات و طرح رفع خطر، طرح مرمت و... بوده است.

گفتني است: حفاظت از خانه مشروطه و تقويت جريان حيات در اين مجموعه کهن و با ارزش از طريق تغيير کاربري و عملکري مناسب محقق مي‌شود که در اين ميان احياء بنا به موزه عکس و اسلايد ضمن حفاظت از بنا مي‌تواند از اسناد و اطلاعات خانواده مشروطه و رويدادهاي تاريخي که بخشي از تاريخ معاصر يزد در آن اتفاق افتاده را صيانت کند.

شايان ذکر است خانه مشروطه به شماره 2450 مورخ 19مهرماه 1378 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

یزدفردا