زمان : 28 Azar 1389 - 00:14
شناسه : 28402
بازدید : 4613
دكتر احمدي نژاد در گفتگوي زنده تلويزيوني: بخش اصلي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از يكشنبه 28 آذرماه اجرا مي‌شود دكتر احمدي نژاد در گفتگوي زنده تلويزيوني: بخش اصلي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از يكشنبه 28 آذرماه اجرا مي‌شود

دكتر احمدي نژاد در گفتگوي زنده تلويزيوني:

بخش اصلي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از يكشنبه 28 آذرماه اجرا مي‌شود




رييس‌جمهور شامگاه شنبه در گفت وگوي تلويزيوني با شبكه اول رسانه ملي آغاز اجراي مهم ترين بخش از قانون هدفمند كردن يارانه ها را از يكشنبه 28 آذرماه اعلام كرد.
دكتر احمدي‌نژاد گفت: اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها از مدت ها پيش شروع شده است و ما اكنون آزادسازي قيمت ها نداريم بلكه تعديل و اصلاح قيمت ها از ابتداي روز 28 آذرماه اجرايي مي شود.
رييس‌جمهور با اعلام اينكه از فردا يارانه نقدي دو ماهه واريز شده به حساب مردم قابل برداشت است، از عموم هموطنان درخواست كرد براي دريافت پول هاي واريزي عجله نكنند، زيرا برخي واحدهاي اقتصادي براي مردم بسته هاي مناسبي در نظر گرفته اند.
دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه سهميه بنزين و گازوئيل ماه آينده به حساب كارت هاي سوخت شارژ شده و نياز به ذخيره سازي نيست، صرفه جويي و همكاري مردم را در اجراي اين قانون با اهميت توصيف كرد و اظهار داشت: اجراي موفق اين قانون به نفع همه ملت خواهد بود و امنيت و دلخوشي براي همه به ارمغان خواهد آورد.
رييس جمهور با اشاره به پيشينه مراحل مقدماتي و مطالعاتي اجراي اين قانون از پنج سال گذشته و تأثير آن در شكوفايي اقتصاد كشور تصريح كرد: هدفمند كردن يارانه ها بزرگ ترين و مردمي ترين طرح اقتصادي كشور است انرژي و ثروت كشور متعلق به مردم است و بهترين شرايط هنگامي به وجود مي آيد كه مردم در مديريت ثروت ملي و اداره كشور مشاركت داده شوند.
رييس‌جمهور افزود: در حال حاضر معادل6.5 ميليون بشكه نفت و گاز در كشور توليد مي شود كه 2 ميليون و 300 هزار بشكه آن صادر و 4 ميليون و 200 هزار بشكه نفت و گاز در داخل مصرف مي شود كه با قيمت بشكه اي 85 دلار، سالانه در داخل كشور بيش از 120 هزار ميليارد تومان انرژي مصرف مي شود و در حالي كه حدود 4 برابر متوسط دنيا انرژي مصرف مي كنيم اما به اين اندازه از رفاه برخوردار نيستيم.
دكتر احمدي‌نژاد ادامه داد: انتظار نداريم كه درسه چهارم مصرف كنوني صرفه جويي شود، اگر يك چهارم از 120 هزار ميليارد تومان صرفه جويي شود، به اين معناست كه مي توان 30 هزار ميليارد تومان صادرات داشت و صادرات موجب تقويت بخش اقتصادي كشور خواهد شد.
رييس‌جمهور با مقايسه ميزان بودجه عمراني دولت در سال گذشته با رقم به دست آمده از صرفه جويي در بخش يارانه هاي انرژي گفت: در سال گذشته كل بودجه عمراني كشور 20 هزار ميليارد تومان بود كه اين رقم در تاريخ كشور بي نظير بوده است. با اين رقم تحولات بسياري در بخش هايي مانند راه، راه آهن، بيمارستان، ساخت بزرگراه، بندر و جاده ها ايجاد شد بنابراين با 30 هزار ميليارد صرفه جويي در سال مي توان بيش از دو برابر سال گذشته فعاليت عمراني انجام داد.
دكتر احمدي‌نژاد با تأكيد بر استفاده از تمام توان كارشناسي كشور براي تهيه طرح هدفمند كردن يارانه ها خاطرنشان كرد: با هدفمند كردن يارانه ها، مديريت منابع در اختيار مردم قرار خواهد گرفت. دولت تأثير هدفمند كردن يارانه ها بر توليد، صنعت، كشاورزي، زندگي دهك هاي جامعه، دامداران و اقشار مختلف جامعه را بررسي كرده و برنامه جامعي را تهيه كرده و پس از آن با اقشار مختلف جامعه اعم از كشاورزان، تجار، دامداران، حمل ونقل گفت وگو كرده است تا اين طرح با كمترين تنش و شوك بر زندگي مردم به نحو مناسبي آغاز شود.
رييس‌جمهور درباره اقدامات دولت براي آغاز اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها به نحو مناسب اظهار داشت: دولت سهميه بنزين يك ماه آينده را اعلام كرد، به بخش حمل ونقل جاده اي به مدت 10 روز گازوئيل را با قيمت قبلي ارايه كرد، پمپ بنزين هاي سراسر كشور را به دستگاه كارت‌خوان مجهز كرد و قيمت آب، برق و گاز را پلكاني كرد تا هركس ميزان پايين تري را مصرف كند، تأثير آن را در زندگي خود ببيند. اكنون دو ماه است رقم يارانه ها در حساب مردم قرار دارد و سيستم دولت در حالت آماده باش است. با محاسبات انجام شده از روز اول اجراي هدفمند كردن يارانه ها، وضع زندگي 6 دهك بهتر خواهد شد، بايد دو دهك صرفه‌جويي كنند و دو دهك ديگر بيشتر صرفه جويي كنند، زيرا اين دهك ها مرفه هستند و بدون هيچ كنترلي مصرف بسياري دارند، در كل با انجام اصلاحات اساسي اقتصادي، همه مردم سود خواهند برد.
دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به تأثير هدفمند كردن يارانه ها بر بخش صنعت اظهار داشت: با هدفمند كردن يارانه ها، صنعت داخلي مي تواند با قيمت هاي جهاني رقابت كند همچنين به دليل استفاده بسيار بخش صنعت از انرژي ارزان، از استعدادهاي متخصصين كمتر استفاده شده كه با هدفمند كردن يارانه ها و بهينه سازي سيستم‌ها، استعدادها و ظرفيت ها بالفعل خواهند شد و به مرور بخش صنعتي مي تواند با دنيا رقابت كنند.
رييس‌جمهور درباره منافع افرادي كه صرفه جويي بيشتري كنند، گفت: كسي كه صرفه جويي مي كند هم منافع بيشتري به دست مي‌آورد و هم ميزان صرفه جويي او صادر مي شود كه منافع آن به اقتصاد كشور بازخواهد گشت.
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه به گونه اي قيمت ها آزاد مي شود كه كمترين فشار به مردم وارد شود، اظهار داشت: هرچقدر صرفه جويي بيشتري انجام شود، اتفاقات بزرگي رخ خواهد داد. اين اولين طرحي است كه مردم خواهان اجراي آن هستند، زيرا مردم آگاه و هوشيارند و چنانچه مردم طرحي را بپذيرند، تبعات منفي نخواهد داشت يا تبعات آن به حداقل خواهد رسيد.
رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود و درپاسخ به اين سوال مبني براينكه براي اجراي هر چه بهتر اين قانون چه انتظاري از مردم وجود دارد، گفت: اين راهي است كه آغاز شده و با اين اقدامات مي‌توان گفت كه مرحله اول وارد شرايط جديدي شده است.
دكتر احمدي‌نژاد زمان اجراي اين طرح از فردا يكشنبه عنوان كرد و گفت: اين طرح درازمدتي است در اصل به نوعي واگذاري ثروت ملي و اداره آن به مردم است، ما بايد به نقطه‌اي برسيم كه رفتار مصرف‌كننده‌هاي ما دگرگون شود و همچنين تغييراتي در شيوه مديريت آنها و خانواده‌ها بوجود آيد.
رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه با مديريت درست مي‌توان به پيشرفت‌هاي چشمگيري دست يافت به ميزان بارش باران در كشور و مصرف آب در بين خانوارها اشاره كرد و گفت: با ميزان بارشي كه در كشور مي‌بارد مي‌توان سه برابر توليدات فعلي، توليد داشته باشيم اينها شدني است اما برخي‌ها متاسفانه فكر مي‌كردند كه اين كار نشدني‌ است اما امروز مردم ما ثابت كرده‌اند كه مي‌توان اين طرح را اجرايي كرد.
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه در اجراي اين طرح مردم بايد دلسوز يكديگر باشند، گفت: زيباترين زندگي و سعادت اين است كه مردم به خوبي با يكديگر رفتار كنند چرا كه در اين صورت خداوند به زندگي ما بركت خواهد داد.
رييس‌جمهور گفت: زيباترين زندگي آن است كه ما براي ديگران زندگي كنيم كه نمونه بارز آن زندگي امام حسين(ع) است.
دكتر احمدي‌نژاد در ادامه سخنان خود از مردم خواست تا به برخي از شايعات در خصوص افزايش قيمت‌ها گوش نكنند. چرا كه برخي‌ها همچون رسانه‌هاي غربي در تلاشند كه نگذارند جمهوري اسلامي ايران پيشرفت كند بنابراين مردم ايران بايد در مقياس ملي تلاش كنند و انعكاس كار را در هفتاد و پنج ميليون نفر ديد.
رييس‌جمهور همچنين از مردم خواست به محض باز شدن حساب‌ها به سراغ بانكها و برداشت پول از حساب‌هايشان نروند چرا كه اين كار باعث بازگشت سريع پول به چرخه بازار خواهد شد كه همين امر ممكن است براي مردم مشكلاتي بوجود آورد.
دكتر احمدي‌نژاد افزود: اين طرحي است كه ده‌ها سال ديگر ادامه خواهد داشت و ديگر كسي نمي‌تواند آن را لغو كند.
رييس‌جمهور در ادامه از مردم خواست پس از باز شدن حساب‌ها چند ماهي را صبر كنند چرا كه قيمت برخي از كالاها پايين خواهد آمد و يا اگر اتفاقي بيفتند دولت آماده است تا آن را جبران كند.
دكتر احمدي‌نژاد افزود: اين پول، پول ويژه‌اي است پس مردم ما بايد مراقب باشند تا با ساير اموالشان .... چرا كه اين پول در زمينه رشد جامعه است پس بايد مراقب بود و از سوي ديگر اين پول براي جامعه بركت به ارمغان خواهد آورد زيرا هر جايي كه بركت باشد عدالت خواهد آمد و هر جايي كه عدالت باشد بركت خواهد بود به عبارتي ديگر مي‌توان گفت: يعني هر پديده‌اي در جاي خود شكوفا شود.
رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه گام بعدي هدفمندكردن يارانه‌ها سال آينده اجرايي خواهد شد به همكاري خوب مجلس با دولت اشاره كرد و گفت: اميدوارم در كمترين زمان ممكن ديگر كارها اجرايي شود چرا كه ما فكر مي‌كنيم ثروت را بايد به دست مردم دهيم زيرا مردم بهترين مديريت را در قبال اين ثروت ملي انجام خواهند داد.
دكتر احمدي‌نژاد افزود: بنده از ملت شريف ملت ايران مي‌خواهم در راستاي اجراي هر چه بهتر اين طرح اجازه دهند تا قبض‌هاي آب و برق و ساير انرژي‌ها برايشان بيايد و بعد در راستاي هر چه بهتر استفاده كردن آن تلاش كنند چرا كه در اين صورت ما توانسته‌ايم به فرزندان خود از كودكي مديريت كردن را بياموزيم.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به پرداخت مبلغ چهل هزار ريال براي هر نفر آن هم براي خريد نان خبر داد و گفت: از آنجايي كه نان از جمله كالاهاي مهم و ضروري كشور به حساب مي‌آيد دولت تصميم گرفته است براي هر نفر چهل هزار ريال به حساب‌ها واريز كند كه در مجموع براي دو ماه براي هر نفر هشت هزار تومان واريز خواهد شد.
رييس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال كه عملكرد رسانه ها در همراهي با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها را چگونه ارزيابي مي كنيد و چه انتظاري از رسانه در اين عرصه داريد، گفت: همه در اجراي اين قانون نقش دارند و نقش همه نيز در اجراي آن مهم است. ما امروز در حال ساختن تاريخ هستيم و بايد اثري به يادماندني و زيبا از خود به جاي بگذاريم.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه آيا در مسير اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها امكاني براي رفع نواقص و مشكلات احتمالي تعبيه كرده ايد يا نه؟ اظهار داشت: اين پيش بيني را كرده ايم كه اگر در جايي مشكلي پيش آمد مردم آن را اطلاع دهند تا دولت به رفع آن بپردازد. كشور ما كشور بزرگي است و مسائل مقتضيات دارد و ما نيز مدعي آن نيستيم كه همه چيز را مي دانيم اما با همت و همراهي مردم ادعا مي كنيم كه هيچ مشكلي نيست كه نتوانيم آن را حل كنيم.
رييس‌جمهور تأكيد كرد: اگر در جايي اخلالي در اجراي هدفمندسازي يارانه ها بروز كند، مطمئن باشيد كه هدف آن اقتصادي نيست.
دكتر احمدي‌نژاد گفت: قانون هدفمندسازي يارانه ها قانوني است كه امثال آن را كشورهاي ديگر با اما و اگر و حتي از دست دادن بخش هايي از جمعيت خود و رواج فقر اجرا كردند اما ما به گونه اي برنامه ريزي كرده ايم كه با اجراي آن، رفاه مردم نيز افزايش يابد.
رييس‌جمهور از همه درخواست كرد اگر پيشنهادي براي اجراي بهتر بخشي از اين قانون و يا رفع اشكالات احتمالي دارند، ارايه دهند و به جاي انتقاد صرف، دولت را در اجراي اين قانون ياري كنند.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه آيا پس از آزادسازي قيمت ها، از پولي كه دولت به حساب مردم ريخته است چيزي براي سرمايه گذاري يا صرف در امور ديگر براي مردم باقي مي ماند يا نه؟ اظهار داشت: دهك اول درآمدي كشور در حال حاضر به طور متوسط ماهيانه 130 هزار تومان درآمد دارد كه ما براي يك خانواده متوسط چهار نفره ماهي حداقل 162 هزار تومان يارانه واريز كرده ايم كه طبق پيش بيني ها اگر 10 درصد در هزينه هاي اين دهك افزايش اتفاق بيفتد، باز هم نزديك به 150 هزار تومان از پولي كه به حساب اين خانواده ها واريز شده است، براي آنها باقي مي ماند. ما به دنبال آن هستيم كه اين دست خانواده ها حتي مقداري مصرفشان را بالا ببرند و باقي دهك ها نيز با مقداري صرفه جويي قطعاً از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها سود خواهند برد.
رييس‌جمهور از آن دسته از توليدكنندگان كالا و ارايه دهندگان خدمات كه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به كارشان لطمه اي وارد كرد نيز درخواست نمود به جاي آنكه قيمت كالا و خدمات خود را افزايش دهند، اين موضوع را به دولت اطلاع دهند تا با تدابيري كه انديشيده شده است لطمات احتمالي به كار آنها جبران شود.
دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه بالاخره آغاز مرحله نهايي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و آزادسازي قيمت ها از چه زماني آغاز خواهد شد، تصريح كرد: اجراي قانون از مدت ها قبل شروع شده و بخش عمده اي از آن نيز عملياتي شده است. البته تأكيد مي كنم كه ما در حال حاضر آزادسازي قيمت نداريم و اين موضوع مربوط به مراحل آخر اجراي قانون است و فعلاً فقط برخي قيمت ها را اصلاح مي كنيم.
رييس‌جمهور تأكيد كرد: بعد از اين گفت وگوي تلويزيوني، ستاد اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اطلاعيه هاي مربوط به فهرست و نحوه اصلاح قيمت ها را اعلام خواهد كرد و ما از ابتداي يكشنبه 28 آذر اجراي اين بخش قانون را آغاز خواهيم كرد و اصلاح قيمت بنزين، گازوئيل و امثال آن آغاز خواهد شد.
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها يك طرح درازمدت در اصلاح اقتصاد كشور است، گفت: از مردم مي خواهم كه خداي ناكرده اقدامي براي ذخيره كردن بنزين و گازوئيل و امثال آن انجام ندهند تا خداي ناكرده شاهد بروز اتفاقات ناگوار نباشيم. اين طرح براي همه است و اگر همه به اجراي آن كمك كنيم و به حق خود قانع باشيم، خدا نيز به آن بركت مي دهد.
رييس‌جمهور تصريح كرد: من همواره طرف مردم هستم و از آنها طرفداري مي كنم. اگر در اجراي طرح مشكلي پيش آيد و مردم در مضيقه قرار بگيرند، دوباره مي نشينم و با آنها صحبت مي كنم و اگر لازم شد دوباره به حساب مردم پول واريز خواهيم كرد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه امشب ستاد اجرايي هدفمندكردن يارانه‌ها اطلاعيه‌هايي را براي تعيين قيمت‌هاي جديد كالاهاي مختلف اعلام مي‌كند، اظهار داشت:‌ قيمت آب و برق و گاز در سراسر كشور پلكاني خواهد بود يعني هر چقدر مصرف پايين‌تر باشد قيمت آن ارزان تر است و هرچقدر مصرف بيشتر باشد قيمت مازاد آن بيشتر مي‌شود. اين اقدام براي تشويق مردم جهت مصرف پايين‌تر انجام شده است.
دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به پيش‌بيني دولت براي مصرف سوخت روستائياني كه گاز ندارند، خاطر نشان كرد: برخي از روستاها لوله‌كشي گاز ندارند و از نفت سفيد براي گرمايش و كپسول گاز استفاده مي‌كنند كوپن‌هايي پيش‌بيني شده است كه هنگام آزادسازي قيمت‌ها به اندازه مصرف در اختيار آنها گذاشته خواهد شد. همچنين سوخت مورد نياز براي محافظت از جنگل‌ها در اختيار افرادي كه در اين مناطق زندگي مي‌كنند قرار خواهد گرفت. يا برخي از صيادها به بنزين نياز دارند كه تامين خواهد شد.
رييس‌جمهور از اختصاص نفت و گاز ذخيره به استانداري‌ها و فرمانداري‌ها براي مواقع ضروري خبر داد و گفت: ممكن است افرادي در اثر اتمام سوخت دچار مشكل شوند كه در اين صورت استانداري‌ها و فرمانداري‌ها سوخت مورد نياز را در اختيار آنها خواهند گذاشت تا از بروز مشكلات جلوگيري شود. با نگاه دولت به همه بخش‌ها، اين طرح به خوبي اجرا خواهد شد.
دكتر احمدي‌نژاد با قدرداني از ملت ايران براي همراهي در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اظهار داشت: ملت ايران بسيار عالمانه براي اجراي مرحله اول طرح هدفمند كردن يارانه‌ها عمل كرد كه البته پرحجم‌ترين بخش اين قانون بخش اول بود كه انجام شد.
رييس‌جمهور افزود: بخشي از مردم با نام‌نويسي در اين طرح حساب‌هايي را باز كردند البته نزديك به دو دهك يعني 14، 15 ميليون از مردمي كه در وضعيت مالي مناسبي بسر مي‌برند، در اين طرح نام‌نويسي نكردند كه اين نشان‌دهنده فرهنگي ايراني – اسلامي است. برخي هم قصد دارند از اين پس انصراف ‌دهند كه از همه اين گروه‌هاي مردمي تشكر مي‌كنم.
دكتر احمدي‌نژاد درباره همراهي اقشار گوناگون جامعه با طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: صنعتگران به صورت داوطلبانه بسته پيشنهادي ارائه دادند تا قيمت‌ها اصلاح شود، كسبه و بازاريان در بيشتر شهرها ستاد ايجاد كردند، فرهنگيان و دانشگاهيان در طراحي و برنامه‌ريزي و پيگيري اين طرح در جامعه مشاركت كردند، دانشجويان و دانش‌آموزان همراهي خوبي كردند. رانندگان و فعالين سيستم حمل و نقل كشور با بيانيه از اين طرح استقبال كردند كه اقدامات آنها قابل تقدير است.
رييس‌جمهور عملكرد رسانه ملي را در همراهي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها هوشمندانه خواند و اظهار داشت: مسئوليت رسانه ملي از اين پس بيشتر مي‌شود زيرا مردم براي اصلاح رفتارهاي مصرفي خود نيازمند الگو و اطلاع‌رساني هستند.
دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به تلاش شبانه‌روزي مجموعه دولت و تشكيل جلسات متعدد براي اجراي هر چه بهتر طرح هدفمندكردن يارانه‌ها گفت: اميدوارم خداوند به همت بلند و هوشمندي ملت ايران بركت مضاعف دهد.
دكتر احمدي‌نژاد با قدرداني از حمايت رهبر معظم انقلاب از طرح هدفمند كردن يارانه‌ها به همراهي خوب نمايندگان مجلس با اين طرح اشاره كرد و گفت: برخي از نمايندگان در شهرهاي مختلف با سخنراني ابعاد گوناگون طرح هدفمند كردن يارانه‌ها را روشن كردند كه اميدواريم از اين پس با همراهي در قانون بودجه و برنامه چهارم موجب پيشبرد هر چه بهتر اين طرح شوند.
رييس‌جمهور درباره گام‌هاي بعدي طرح هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: از ابتداي سال آينده همه توان دولت براي اجراي گام هاي بعدي اين طرح در سه بخش اصلاح سيستم بانكي، اصلاح سيستم مالياتي و ايجاد اشتغال براي جوانان متمركز خواهد شد. به طوري كه تا قبل از دولت دهم يارانه‌ها هدفمند، مشكل مسكن و اشتغال حل و همچنين سيستم‌هاي بانكي، مالياتي و گمركي اصلاح خواهد شد.
رييس‌جمهور اعلام كرد:يارانه بعدي بهمن ماه به حساب مردم واريز خواهد شد.

ايران در موضوع هسته اي از سياست تعامل به جاي تقابل استقبال مي كند
رييس‌جمهور در بخش ديگري از اين گفت و گو در پاسخ به اينكه تحليل شما از نتايج مذاكرات موفق ژنو 3 چيست، گفت: مسأله هسته‌اي يك نماد براي تقابل بين نظام سلطه و انديشه توحيدي ملت‌ها بود كه در اين ميدان تقابل ايران در محوريت جبهه ملت‌ها و انديشه توحيدي قرار داشت و دشمنان سعي مي‌كردند به اين بهانه جلوي پيشرفت ايران را بگيرند.
دكتر احمدي‌نژاد افزود: نظام سلطه در سال‌هاي گذشته همه تلاش خود را بكار برد تا جلوي هسته‌اي شدن ايران را بگيرد اما شكست خورد و امروز ايران به دانش و توانمندي هسته‌اي مجهز است.
رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز دو راه پيش پاي نظام سلطه قرار دارد، اظهار داشت: يكي ادامه سياست‌هاي قبلي است كه تا به حال شكست خورده و ادامه آن هم بي‌نتيجه خواهد بود، زيرا تحريم‌ها و فشارها نه تنها نتوانست تاثيري بر اين روند بگذارد. بلكه به فرصت و انگيزه‌اي براي تسريع حركت ملت ايران در مسير پيشرفت تبديل شد.
دكتر احمدي‌نژاد ادامه داد: راه دوم رويكرد سران نظام سلطه تغيير مواضع از تقابل به تعامل و همكاري با ملت ايران است و ما از ابتدا نيز دنبال همين بوديم.
رييس‌جمهور تصريح كرد: مذاكرات ژنو3 مذاكرات خوبي بود و نماينده ايران در اين مذاكرات حرف‌هاي ملت ايران را درست، بجا و خوب زد. وقتي صورت مذاكرات را مطالعه مي‌كردم نكات مثبتي در آن ديدم و به نظرم مي‌آيد كه امروز وقت آن رسيده تا سياست تقابل نظام سلطه با ملت ايران به سياست تعامل تبديل شود.
دكتر احمدي‌نژاد اضافه كرد: من در اين مذاكرات رگه‌هايي را ديدم و اميدوارم اين رگه‌ها در تداوم مذاكرات در استانبول، برزيل و بعد تهران به راهكار تعامل برسد.
رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: استفاده از اهرم‌هاي غيرقانوني چون شوراي امنيت، تحريم اقتصادي و امثال آن راهكارهاي درستي نيست و اگر نظام سلطه انرژي‌اي را كه صرف تقابل با ملت ايران كرده بود صرف تعامل با ملت ايران مي‌كرد نتايج بهتري مي‌گرفت و ما امروز كاملاً براي تغيير اين روند و تصحيح شرايط به نفع همه آماده‌ايم.