زمان : 27 Azar 1389 - 19:29
شناسه : 28377
بازدید : 4954
رضایی سرپرست میراث فرهنگی استان از اتمام مطالعه و تهیه طرح مرمت و احیاء خانه حسینیان خبر داد رضایی سرپرست میراث فرهنگی استان از اتمام مطالعه و تهیه طرح مرمت و احیاء خانه حسینیان خبر داد

رضایی سرپرست میراث فرهنگی استان از اتمام مطالعه و تهیه طرح مرمت و احیاء خانه حسینیان خبر داد

یزدفردا "مطالعات، مستند سازی و طرح مرمت و احیاء خانه حسینیان به پایان رسید.

به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومی میراث فرهنگی استان یزد: مجموعه حسینیان واقع در محله فهادان، در گذر یوزداران، از چند بنای مرتبط و متصل به هم تشکیل شده که از نظر ساختار ساختمانی و کارکردی به یکدیگر وابسته و پیوسته هستند.. این خانه ارزشمند و کهن دارای اجزاء و عناصر و لایه‌های مختلفی از دوره تاریخی است. فی المثل راهرو ضلع جنوبی و ایوان بزرگ و عناصر نزدیک به آن مربوط به دوره آل مظفر، بخش هایی دیگر از خانه مربوط به دوران صفوی و قاجار است که به بنا افزوده شده اند..

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن اعلام این خبرگفت: خانه حسینیان از نظر ابعاد، اندازه، استحکام و فضاها، بزرگتر از خانه‌های معمول در عهد آل مظفر به نظر می‌رسد و از این رو در نزد مردم به خانه طاق بلندها معروف است..

"رضایی" در ادامه افزود: خانه حسینیان بخشی از یک مجموعه بزرگتر است، این مجموعه شامل مدرسه حسینیان، گنبد هشت، خانه حسینیان و حسینیه است، خانه حسینیان در کهن‌ترین بخش محله فهادان در درون محدوده‌ی داخل حصار شهر قدیم یزد در حاشیه گذریوزداران واقع است.این گذر محور اصلی فهادان است که با گذشتن از زیربازارچه‌ی یوزداران به زندان اسکندر و قبه دوازه امام می‌رسد.

این مقام مسئول نیز اضافه کرد: خانه حسینیان از واحدها و فضاهای معماری متنوع ساخته شده است از جمله حیاطی بزرگ به ابعاد 45/14* 40/22 متر، گودال باغچه‌ای به عمق 36/1 متر، ایوانی وسیع و بلند به ابعاد 80/9 * 30/6 و به بلندای 82/11 متر در جبهه جنوب، در پشت ایوان فضایی چهارضلعی به ابعاد 32/5 * 45/5 متر قرار دارد، پوشش آن گنبدی چهاربخشی است، در حیاط نیز راه پله‌هایی به زیرزمین و پایاب دیده می‌شود.

وی گفت: از جمله شاخص‌های خانه حسینیان می‌توان به وجود آرایه‌های خاص در بخش‌های مختلف بنا تزئینات گلین و دیوارنگاره‌های متنوع اشاره كرد.

رضایی با اشاره به اینکه طرح مطالعات، مستند سازی، مرمت و احیاء خانه حسنیان تحت نظارت واحد مطالعات و طراحی معاونت حفظ و احیاء و در مدت زمان 3 ماه به پایان رسیده، گفت: این مطالعات شامل مطالعات تاریخی، جغرافیایی، مطالعات وضع موجود بنا، آسیب شناسی، مونوگرافی آسیب ها، مطالعات و طرح معماری، سازه، تاسیسات، تهیه ریز پروژه های مرمتی و ... بوده است.

شایان ذکر است خانه و مدرسه حسینیان به شماره 775 مورخ 23/12/1346 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزدفردا