زمان : 27 Azar 1389 - 19:25
شناسه : 28376
بازدید : 7016
آغاز فصل دوم مرمت مسجد شاهمراد هارونی ابرکوه آغاز فصل دوم مرمت مسجد شاهمراد هارونی ابرکوه

آغاز فصل دوم مرمت مسجد شاهمراد هارونی ابرکوه

یز-یزدفردا "مرحله دوم مرمت و بازسازی مسجد شاهمراد هارونی ابرکوه شروع شد.

بنا به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنکی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: مسجد در حقیقت مرکز ثقل بنای شهرهای اسلامی است و معماری آن متناسب با شرایط اقلیمی، مصالح در دسترس و تحت تاثیر سنن و خصوصات محلی ساکنان هر منطقه شکل می‌گیرد. مساجد نمایشگاهی از هنر اسلامی و نمادی بی نظیر از معماری اسلامی هستند. در واقع معماری و هنری که در مساجد به کار می رود، شناسنامه هنرمندان مسلمان در هر دوره از تاریخ است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن اعلام این خبر، گفت: مسجد شاهمراد هارونی در روستای هارونی بخش بهمن ابرکوه واقع شده مساحت آن 300 مترمربع در یک طبقه و 5 متر ارتفاع دارد.

رضایی به تشریح برخی فعالیت‌‌‌های مرمتی صورت گرفته توسط اداره کل در این مسجد تاریخی پرداخت و افزود: قرار است زیربندی و استحکام بخشی دیوارها، دیوارچینی، برچیدن الحاقات و اضافات احیاء شرقی بام، سیمگل و اندودکاهگل بدنه به صورت ته کش و روکش به صورت امانی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه فاز اول مرمت این مسجد در سال 87 صورت گرفته، گفت: فاز دوم مرمت این بنا تحت نظارت اداره میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابركوه ازمهرماه امسال آغاز شده و امید است تا چند ماه آینده مرمت این مرحله هم به پایان رسد.

گفتنی است: مسجد شاه مراد، مسجدی است از نوع روستایی که در میان بافت مسکونی روستا قرار دارد و ورودی مسجد به صحن آن باز می‌شود،. در ضلع شمالی صحن غرفه‌ها و در ضلع جنوبی رواق و شبستان قراردارد، شبستان سقف کوتاه که با استفاده از دو ستون مربع شکل به صورت طاق پشته پوشیده شده، قوس تویزه‌ها جناغی است و در مواردی دوشانه قوس قرینه نیست و مصالح استفاده شده در بنا خشت، گل، گچ می‌باشد

شایان ذکر است دوره ساخت مسجد شاهمراد هارونی ابرکوه به عصر صفویه برمی‌گردد و به شماره 14876 مورخ

در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است