زمان : 26 Shahrivar 1385 - 02:03
شناسه : 2837
بازدید : 2378
حميد ميرجاني  كارشناس معماري: مستند سازي صحت ندارد -احيا به ضد احيا تبديل شده است حميد ميرجاني كارشناس معماري: مستند سازي صحت ندارد -احيا به ضد احيا تبديل شده است

يك كارشناس معماري گفت: پروژه ساماندهي مجموعه اميرچقماق به عنوان يك پروژه مرمتي در حوزه ميراث فرهنگي و ارزشي، به لحاظ شكل و محتوا داراي نواقصي است.

حميد ميرجاني  اظهار داشت: اقدامات عملي در پروژه‌هايي از اين دست مي‌بايست برمبناي شناخت صحيح از معناي مرمت و الگوهاي آن صورت پذيرد.

وي افزود: بازسازي شكلي خاص از مرمت است كه اقدام به آن نيازمند انجام مطالعاتي مي‌باشد كه نتايج آن عالي ترين سطح توجيه را براي چنين اقدامي فراهم آورد.

اين كارشناس معماري گفت: انجام مرمت از نوع بازسازي، امر خطيري است كه در صورت بي توجهي مي‌تواند،‌ هويت اماكن را از جهت مكان و زمان مورد تهديد جدي قرار دهد،‌ اين امر به ويژه در مورد تكيه اميرچقماق، به عنوان نقطه اتصال خاطرات مردم با بافت قديم شهر و نماد شاخص يزد، از حساسيتي مضاعف برخوردار مي‌باشد.

وي با تاكيد بر لزوم ساماندهي وضع موجود مجموعه گفت: حتي اگر نتايج مطالعات وكارشناسي‌هاي صورت گرفته در اين پروژه، اقدام به مرمت از نوع تكميلي (بازسازي) را تاييد نمايد، اقدام به چنين امري مي‌توانست، در درون يك طيف گسترده‌ي از حد تداعي گذشته، با توسل به تكنيك‌هاي خاص طراحي، به سمت بازسازي كامل صورت پذيرد در صورتي كه به نظر مي‌رسد در مجموعه مذكور، بدون وجود پشتوانه‌هاي مطالعاتي لازم، در ابتداي امر بازسازي كامل، به عنوان گزينه نهايي انتخاب شده است.

ميرجاني عنوان داشت: علاوه بر اين مشكل محتوايي، مي‌توان به ايرادات شكلي متعددي نيز اشاره نمود كه شاخص‌ترين آن،‌ عدم حفظ فاصله مناسب، ميان تكيه و مجموعه بازسازي شده و الحاق بلافصل آن به تكيه مي‌باشد كه به شدت مفهوم زمان و قدمت تكيه را مخدوش نموده است، در حالي كه بر اساس اصل انسداد، اين امكان وجود داشت كه جداره بازسازي شده را به فاصله چند چشمه طاق از تكيه اصلي فاصله داد.

وي به عدم قرابت مجموعه بازسازي شده اشاره كرد و گفت: به شدت مشهود است كه بين الگوي شكلي بخش بازسازي شده، با تكيه هيچ قرابتي وجود ندارد و بدون توجه به صحت، مستند سازي صورت پذيرفته است و اين مساله از بعد زيبايي شناسي و سيماي مجموعه مردود تلقي مي‌گردد و مي‌تواند لطمه قابل توجهي را بر ادراك كلي مجموعه وارد آورد.

اين كارشناس معماري در پايان خاطرنشان كرد: مشكلاتي از اين دست، در حوزه احياي بناها و فضاهاي شهري موجود در بافت قديم، به عدم شناخت صحيح از معناي واقعي مرمت، احيا و فقدان مباني فكري لازمه در اين زمينه باز مي‌گردد كه نتيجه چنين ضعفي در اكثر موارد و اقدامات عملي در اين جهت، احيا را به ضد احيا تبديل مي‌نمايد

منبع"ايسنا

          يزدفردا