زمان : 20 Azar 1389 - 20:06
شناسه : 28262
بازدید : 4857
بازار طلا در هفته ای گذشت بازار جهانی طلا بازار طلا در هفته ای گذشت بازار جهانی طلا

بازار طلا در هفته ای گذشت

بازار جهانی طلا


یزدفردا "- قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی (جمعه شب به وقت تهران) پس از دست یافتن به سطح 50/1415دلار بلافاصله با یک دلار کاهش در حد 50/1414 دلار بسته شد كه در مقايسه با 7 روز گذشته 60 دلار افزايش داشته است.

طی معاملات یک روزه سوم دسامبر قیمت طلا با 60/29 دلار افزایش مواجه شد. 2/19 دلار از این میزان به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و 4/10 دلار به دلیل خریدهای عمده طلا صورت گرفته است. قیمت 1414 دلاری طلا در پایان معاملات هفتگی نسبت به نرخ ساعت 30/17 روز جمعه به وقت تهران تقریباً 10 دلار افزایش نشان می‌دهد. قیمت طلا در 30 روز گذشته با 57 دلار افزایش 2/4 درصد رشد نشان می‌دهد. در 365 روز گذشته نیز قیمت طلا 44/16 درصد افزایش را با 7/199 دلار ثبت کرده است.

سوم ماه دسامبر در تقویم اقتصادی بازارهای مالی و ارزی به جهت اعلام نرخ بیکاری غیرمنتظره آمریکا روز ویژه‌ای بود. نرخ بیکاری ماه اکتبر در این روز 8/9 درصد اعلام شد. این رقم در ماه قبل 6/9 درصد بوده است. اقتصاد آمریکا در ماه مورد اشاره تنها 39 هزار شغل ایجاد کردکه تأثیر منفی آن بر ارزش دلار این کشور، قیمت طلا را تا محدوده 1415دلار ترقی داد. بازارهای سهام در آمریکا روند کاهشی در پیش گرفته و خریداران به خرید طلا روی خوش نشان دادند. ارزش یورو در این میان تا برابری 3427/1 در مقابل دلار آمریکا تقویت شد.

اعلام شاخص غیرمنتظره اشتغال در آمریکا و بحران بدهی‌ها در اروپا و تنش‌های سیاسی - نظامی در جهان و هم چنین بی‌ثباتی در بازارهای ارز، سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی کشورهای جهان را متوجه طلا کرده است. صندوق بین‌المللی پول نیز میزان کمتری از مقدار وعده داده شده خود طلا فروخت. طلا از نظر برخی کارشناسان سیری صعودی خواهد داشت. اگرچه آستانه حراج طلا گاهی بسیار پایین‌تر از انتظار دلالان بازار‌هاي جهانی شکل می‌گیرد.

بازار طلای ایران

مرجع فارکس ایران - طی یک هفته گذشته قیمت طلا در بازار‌هاي جهانی با تقریباً 40 دلار افزایش مواجه بوده است. در این مدت با وجود افزایش قیمت‌های جهانی قیمت انواع سکه بهار آزادی تغییر قابل توجهی نداشته است.

طی روز‌هاي چهارشنبه و پنج‌شنبه بازار ارز و سکه قیمت مشخصی نداشت و قیمت‌های عنوان شده از سوی برخی منابع با تفاوت‌هایی همراه بود.

با این حال قیمت سکه در روز پنج‌شنبه با وجود تعطیلی اغلب مراکز فروش 345 هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز سه‌شنبه 4 هزار تومان افزایش نشان می‌دهد.

قیمت نیم سکه نیز در این بازار 3 هزار تومان افزایش داشته و 174 هزار تومان را ثبت کرده است. ربع سکه هم 88 هزار تومان اعلام شده که 1000 تومان رشد قیمت داشته است. سکه طرح قدیم کماکان 375 هزار تومان بدون تغییر از برخی منابع غیررسمی اعلام شده است.

گفتني است، روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه، بازار تهران با وجود تعطيلي اين شهر در پيشدت آلودگي هوا باز بود ولي رونق بازار طلا، رفته رفته رو به كاهش است و نزديك شدنبه ايام محرم بر ركود اين بازار خواهد افزود.

چشم انداز طلا

مرجع فارکس ایران - به گزارش رویترز، براساس نظرسنجی که توسط تحلیل گران رویترز صورت گرفت، پیش بینی کردند: بهای طلا تا حداقل به مدت شش ماه آینده روند صعودی خواهد داشت و محرک های مالی بانک مرکزی ایالات متحده تأثیر چندانی بر ارزش دلار نخواهد گذاشت.

اکثر تحلیل گران طبق بررسی قیمت ها و تجزیه تحلیل نمودارهای طلا، پیش بینی کردند: نرخ این فلز گرانبها در سه ماهه اول و دوم سال آینده، در محدوده 1400 تا 1500 دلار در هر اونس متغییر خواهد بود.

براساس این گزارش، سیزده نفر از 20 نفر معامله گران، مدیران سرمایه گذار و تحلیل گران رویترز پیش بینی کردند: بهای طلا در نیمه اول سال 2011 روند صعودی خواهد داشت.

پس از اعلام بانک مرکزی آمریکا، نسبت به خرید 600 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی، دوره جدید از کاهش ارزش دلار آغاز شد.

بسته های مالی بانک مرکزی ایالات متحده، نه تنها به ارزش دلار کمک نکرد بلکه، موجب تقویت نرخ طلا شد. کاهش نرخ دلار این امکان را به وجود می آورد تا خطر افزایش نرخ تورم تهدید کننده بازارهای مالی باشد، که همین موضوع سرمایه گذاران را به سمت بازار طلا سوق داده است.

لئو لارکین، تحلیلگر بازار فلزات گرانبها گفت: با افت نرخ دلار، مردم نسبت به رشد نرخ تورم، احساس خطر کرده و دارایی های مالی خود را تبدیل به کالاهای گرانبهایی مانند طلا می کنند.

این گزارش می افزاید، تحلیل گران بر این باورند که بانک فدرال چاره ای جز ارائه دادن محرک های جدید اقتصادی ندارد، و اگر اقدام به این کار و سیاست های مالی جدید نکند، اقتصاد ایالات متحده به رکود جدیدی وارد می شود.

در روز چهارشنبه، سران بانک فدرال آشکارا نسبت به نگرانی های مربوط به نرخ تورم اظهار ناراحتی کردند و اعلام کردند ما به دنبال راهکارهای جدید هستیم.

چشم انداز بازار ارز

مرجع فارکس ایران - بررسي سياست هاي انبساطي در ايالات متحده

برخي از اعضاء بانک مرکزي آمريکا معتقدند که افزايش کسري بودجه در آمريکا باعث نگراني است و بايد ارزش دلار افزايش پيدا كند.

كاهش ارزش دلار که در طي هفته هاي گذشته رخ داد در نتيجه و اثر منفي اجراي سياست هاي انبساطي پولي بانک مرکزي آمريکا بود. البته در صورتي که رشد اقتصادي آمريكا افزايش يابد ممکن است دلار تقويت شود. پيش بيني مي شود بانک مرکزي آمريکا به ديدن نشانه هايي از ثبات در بازار کار و دستيابي به رشد و رونق اقتصادي سياست هاي انبساطي خود را متوقف کند. در ماه هاي اخير كاهش رشد اقتصادي آمريكا و كاهش بي سابقه نرخ بهره بانكي و نرخ تورم مهم ترين دلايل كاهش ارزش دلار بوده اند. در اين ميان فدرال رزرو با هدف بهتر کردن وضعيت بازار کار و مسکن و رشد اقتصادي سياست هاي انبساطي پولي را دنبال کرده است. البته اين سياست ها نمي تواند به همه نيازهاي اقتصاد پاسخ دهد و موضوع کسري بودجه آمريکا يکي از اين مسائل است. بنابراين در مرحله بعدي فدرال رزرو بايد به تدريج كسري بودجه را كاهش دهد.

فدرال رزرو تا هشت ماه آينده سياست تزريق 600 ميليارد دلار به اقتصاد آمريكا را اجرا خواهد كرد. اگر رشد و رونق اقتصادي آمريكا به مسير عادي و پيش از آغاز بحران بازگردد ارزش دلار بار ديگر روند صعودي خواهد گرفت. كاهش نرخ بيكاري و دستيابي به اشتغال كامل يكي از مهمترين اولويت هاي فدرال رزرو است و براي رسيدن به اين هدف راهي جز كاهش تثبيت نرخ بهره نيست. فدرال رزرو قصد دارد نرخ تورم آمريكا را در حد 2 درصد ثابت نگه دارد.

در اين ميان كارشناسان اقتصادي به شدت نگران اقدامات و سياست هاي اقتصادي فدرال رزرو آمريكا در تزريق بيشتر نقدينگي به اقتصاد اين كشور هستند. در حالي كه برآوردهاي آماري حاكي از رشد اقتصادي نه چندان قدرتمند و با ثبات آمريكا در سال 2011 ميلادي است ادامه اجراي سياست هاي انبساطي پولي فدرال رزرو با كاهش نرخ بهره بانكي و تزريق بيشتر نقدينگي موجب افزايش نرخ تورم خواهد شد.

پيش بيني رشد اقتصادي و نرخ بيکاري در آمريکا


بر اين اساس شاخص قيمت مصرف كننده در اقتصاد آمريكا پس از رشد يك درصدي در سال 2010 طي سال 2011 به بيش از 1.5 درصد خواهد رسيد. فدرال رزرو آمريكا قصد دارد نرخ تورم را بين 1.7 تا 2 درصد تثبيت كند. نرخ تورم آمريكا طي ماه اكتبر به كمتر از 0.6 درصد رسيد كه اين رقم از سال 1957 ميلادي بي سابقه است.

پيش بيني مي شود رشد اقتصادي آمريكا در سال 2010 به 2.7 درصد و سال 2011 به كمتر از 2.6 درصد برسد. نرخ بيكاري آمريكا در سال 2011 كاهش ناچيزي خواهد داشت و طي سه ماه نخست 2011 به 9.5 درصد مي¬رسد. اين رقم تا پايان سال 2011 به كمتر از 9.2 درصد خواهد رسيد. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي نرخ بيكاري آمريكا تا پايان سال 2011 بالاي 9 درصد خواهد بود و نرخ تورم در سال 2011 به 1.1 درصد خواهد رسيد.

به دنبال تشديد بحران اقتصادي در آمريكا بانك مركزي اين كشور پيش بيني خود از رشد اقتصادي ا در سال 2011 ميلادي را كاهش داد و اعلام كرد نرخ بيكاري اين كشور نيز در سال آينده بين 9.5 تا 9.7 درصد خواهد بود. رشد اقتصادي آمريکا تا پايان سال 2010 به كمتر از 2.4 تا 2.5 درصد خواهد رسيد. اين رقم در گزارش قبلي فدرال رزرو بيش از 3 تا 3.5 درصد اعلام شده بود.

بر اساس صورت¬جلسه فدرال رزرو، رشد اقتصادي آمريكا در سال 2011 نيز به كمتر از 3 تا 3.6 درصد خواهد رسيد. نرخ بيكاري آمريكا نيز سال آينده بين 9.5 تا 9.7 درصد خواهد بود . نرخ بيكاري آمريكا تا پايان سال 2010 به 9.6 درصد خواهد رسيد. بانک مرکزي در اين شرايط چشم¬انداز روشني از اقتصاد ترسيم نکرده است و اگر داده¬هاي آينده بهتر از اين ارقام اعلام نشوند، دلار بار ديگر کاهش ارزش پيدا خواهد کرد.

بر اين اساس رشد اقتصادي آمريكا در سال 2012 به بيش از 3.6 تا 4.5 درصد خواهد رسيد و اين رقم در سال 2013 نيز به 3.5 تا 4.6 درصد مي رسد. نرخ بيكاري آمريكا تا سال 2012 ميلادي به 7.7 تا 8.2 درصد خواهد رسيد.

بازار بورس کالای جهانی طی هفته گذشته

مرجع فارکس ایران - طی معاملات روز گذشته در میان بورس‌های کالایی، نرخ طلا تنها در بورس شانگهای کاهش داشت؛ اما در نیویورک و توکیو قیمت آن افزایشی بود. قیمت نفت خام در بورس نیویورک کاهش داشت، اما در بورس توکیو رشد کرد. براساس این گزارش در این روز قیمت طلا در بورس نیویورک برای ماه دسامبر 3 دلار و برای ماه ژانویه یک دلار رشد کرده وبه ترتیب با نرخ 1392 دلار و 1390 دلار در هر اونس معامله شد.قیمت نفت خام در بورس نیویورک با قیمت 87 دلار در هر بشكه برای ماه ژانویه و 88 دلار برای ماه فوریه معامله شد.قیمت طلا برای ماه دسامبر با 2 ین افزایش نرخ برای ماه دسامبر و فوریه با قیمت 3 هزارو 740 ین برای ماه دسامبر و 3 هزارو 742 ین برای ماه فوریه معامله شد.قیمت نفت خام نیز با 140 ین افزایش قیمت با نرخ 45 هزارو 960 ین معامله شد. نفت سفید نیز با 280 ین افزایش قیمت 59 هزارو 120 ین فروخته شد .گازوئیل و پالادیوم و پلاستیک هم در بورس توکیو با افزایش قیمت همراه شدند.در بورس شانگهای نیز قیمت طلا برای ماه دسامبر 2 یوآن و برای ماه ژانویه یک یوآن ارزان شده و به ترتیب با قیمت 296 یوآن و 299 یوآن معامله شد.از میان فلزات پایه قیمت آلومینیوم در بورس توکیو ارزان شد؛ اما نرخ روی، مس و میلگرد گران شد و به ترتیب آلومینیوم با نرخ 16 هزار یوآن معامله شد كه 50 ین افت داشت. مس با قیمت 64 هزارو 850 یوآن معامله شد که 340 یوآن رشد کرده بود. روی نیز 160 یوآن رشد کرده و با نرخ 17 هزارو 850 یوآن معامله شد.در بورس شیکاگو نیز نرخ همه محصولات کشاورزی رشد داشت و تنها اتانول ثابت ماند.

منبع:مرجع فارکس ایران
انتخاب مطلب یزدفردا علیرضا نقلی

یزدفردا