زمان : 20 Azar 1389 - 01:57
شناسه : 28249
بازدید : 5052
سفر سه روزه مدیرکانون کشور به یزد (25): معاون فرهنگی کانون، در شورای فرهنگی استان یزد خبر داد:  صدور ابلاغ تشکبل اتاق فکر در استان ها تا دی ماه سال جاری سفر سه روزه مدیرکانون کشور به یزد (25): معاون فرهنگی کانون، در شورای فرهنگی استان یزد خبر داد: صدور ابلاغ تشکبل اتاق فکر در استان ها تا دی ماه سال جاری

سفر سه روزه مدیرکانون کشور به یزد (25):

معاون فرهنگی کانون، در شورای فرهنگی استان یزد خبر داد:


صدور ابلاغ تشکبل اتاق فکر در استان ها تا دی ماه سال جاری


به گزارش روابط عمومي كانون استان يزد، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شورای فرهنگی کانون استان یزد که در محل مرکز فرهنگی هنری شهرستان میبد تشکیل شد، از ابلاغ تشکبل اتاق فکر نسبت به فعالیت های محول شده در استان ها در جشنواره يك هفته با كانون، تا دی ماه سال جاری خبر داد و افزود: این اتاق فکر متشكل از متخصصین این رشته در سطح کشور است که توسط دو نفر با تحصیلات آکادمیک رشته مورد نظر هر استان، يك نفر نماینده ستاد، مدیر استان، مسئول دبیرخانه ( دریافت کننده دیدگاه های مورد نظر اتاق فکر در جهت عملیاتی شدن آنها) تشکیل خواهد شد.

محمدباقر آدوسی گفت: تا پایان امسال دو جلسه این مجموعه در استان ها تشکیل خواهد شد و در اولین فرصت، پیش نویس آن توسط نماینده ستاد انجام می شود و او در مورد چرایی و فلسفه این کار بحث می کند مثلا در مورد یزد، این مبحث را خواهیم داشت که چرا موسیقی به کانون آمد و این فعالیت چه هدفی را دنبال می کند.

وی تصریح کرد: با این کار ضمن جمع آوری شیوه های 31 فعالیت کانونی در سطح کشور با حدود 10 نفر در یک اتاق فکر، ما 310 نفر از متخصصین کانونی را در سطح کشور جمع می کنیم تا مشاورت فرهنگی برای ما ایجاد شود و با بررسی چرایی این فعالیت ها، شیوه ها و کتاب های کار موجود، مورد نقد قرار گیرد و در مرحله بعد شیوه های موجود در کشور که با چیستی و چرایی آن مطابقت دارد را جمع آوری می کنیم. در این بررسی شیوه هایی که متناسب با ماموریت کانون نیست حذف خواهد شد.

آدوسی افزود: با جهاد دانشگاهی وارد گفتگو شدیم تا شیوه های موفق در این بررسی با ضرورت اهمیت و فلسفه آنها در قالب یک کتاب با عنوان شیوه های تربیتی کانون (در حوزه تربیت کودک و نوجوان) چاپ شود تا در سطح کشور و جهان قابل ارائه باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه در یک برنامه چهار ساله پیشنهاد ی، برنامه یک هفته با کانون به استان ها محول شد، اظهار داشت: پس از بررسی های انجام شده، ابتدا یک کمیته استانی تشکیل دادیم. این کمیته با تشکیل کمیته های شهرستانی، فرمانداری ها را وارد عرصه کردند. برای معنا بخشی این حرکت، هر کدام از فعالیت های کانون، نسبت به توانمندی ها، به هر استان محول شد و در اين راستا، استان یزد وقف سرود و موسیقی گرديد.

وی در خصوص اهداف کانون در این امر طی این چهارسال گفت: در سال اول کمیته استانی شکل می گیرد تا روش ها و شیوه ها در سطح استان مستندسازی شود. در سال دوم دنبال این هستیم که استان از توانمندی های خود مطلع شود و بررسی های لازم را بعمل آورد تا برای فعالیت در سطح کشور آمادگی داشته باشد تا مستندات و شیوه های این کار را در سطح کشور دنبال کند. بعد از جمع آوری شیوه ها و کشوری کردن آن، در سال سوم این بررسی را دنبال خواهیم کرد که فعالیت کانونی مختص هر استان از فعالیت هاي دیگر چه بهره ای می گیرد. ( مثلا معرفی شخصیت با انیمیشن، بحث کتاب، نقاشی، خوشنویسی و... غنی تر می شود) که این بررسی باعث زایش شیوه های جدید در کانون می شود. سال چهارم این را بررسی می کنیم که آیا ما برتری هایی نسبت به دیگران داریم یانه؟

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: در این راستا دو اتفاق شکل می گیرد. ابتدا درشاخص کمی، فعالیت هاي حوزه ادبی و هنری را بررسی کردیم و در مرحله بعد مقرر شده تا شاخص های کمی فعالیت های فرهنگی و تئاتر مورد بررسی قرار گیرد و بعد از تشکیل اتاق فکر و بررسی چیستی فعالیت ها و نقد کتابهای کار، ما در مرحله نهايي به دنبال شاخص های کیفی خواهیم رفت.

وی به بررسی نیازسنجی ها و برنامه ریزی های کانون توسط مراکز تاکید کرد و یادآور شد: هر مرکز نسبت به نیازهای خودش نیازسنجی کند. این نیازها براساس ارتباط حضوری با اعضاء و بررسی در نرم افزار است، شناخت آسیب های هر شهرستان یا منطقه، انتظارات مسولان استان یا مسئولان کانون، امکانات و توانمندی هایی موجود مرکز برای هدایت بهتر مرکز در بحث نیازسنجی مؤثر خواهد بود. تا بر این اساس همه توانمندی ها را در یک کفه ترازو بگذاریم و نواقصمان را جبران کنیم .

وی در بخش ديگري از سخنان خود، با بیان اینکه یزد در حوزه خیر كانون ساز موفق وارد شده، بر رسانه ای کردن بحث خیرین تاکید کرد و ادامه داد: باید با مطرح کردن مبحث خیرین در این عرصه از وجود آنها در همه شهرستان ها بهرمند شد تا خیرین بیشتری به سمت ساخت مراكز کانون جذب شوند.

وی همچنین انگیزه موجود در فعالیت کانون استان یزد را مدیون مربیان و کارشناسان استان دانست و گفت: این انگیزه ها در ایجاد فرصت و سرمایه برای کانون استان یزد موثر خواهد بود و خوشبختانه این استان با خلاقیت ها و ابتکار عمل دوستان کانونی، مراکز آماده به کاری دارد.

در پایان این جلسه مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از خیر کانون ساز حاج حسن خليلي که در تامین زمین و ساخت مرکز فرهنگی هنری شهرستان میبد عنایت داشته، با اهدای لوح تقدیر تشکر نمود.