زمان : 10 Azar 1389 - 21:36
شناسه : 27989
بازدید : 5369
ویکی لیکز یکروز پس از انتشار اسناد کابلی(اسناد محرمانه مکالمات امور خارجی آمریکا) ویکی لیکز یکروز پس از انتشار اسناد کابلی(اسناد محرمانه مکالمات امور خارجی آمریکا)

ویکی لیکز یکروز پس از انتشار اسناد کابلی(اسناد محرمانه مکالمات امور خارجی آمریکا)


یزدفردا "احمد ابراهیمی :  بنظر میرسد پس از انتشار انبوهی از اسناد محرمانه مکالمات امور خارجی آمریکا ، فشار بسیاری بر روی ویکی لیکز وارد آمده و حتی چین نیز خواستار واکنش شده است. به این ترتیب بر اساس آنچه توسط یک سایت رقیب بیان شده، این سایت مورد حمله های سایبری مخرب قرار گرفته است.


اکنون با گذشت دو روز از انتشار این مخزن اسرار، نشانه ها حاکی از آنست که بخشی از آسیبهای آن مرتبط با اطلاعات حساسی بوده که به نقش آمریکا در موضوع تایوان می پردازد.

بخش از این اسناد حاکی از آنست که بنظر میرسد پکن از متحد شمالی خود ناامید شده و ممکن است سقوط و جذب آنرا توسط کره جنوبی تحت حمایت آمریکا، پذیرا گردد. به این تریتب چین در یک واکنش دفاعی، مجبور شده تا نسبت به هرگونه اختلالی که ممکن است در روابط بین چین و آمریکا وارد آید، هشدار دهد. در همین راستا سخنگوی وزارت امور خارجه چین، هنگ لی، ضمن اشاره به تنش موجود در روابط دو کره و همزمانی آن با انتشار این اسناد گفته است "ما امیدواریم طرف آمریکائی پی آمدهای ناشی از انتشار این اسناد را به خوبی مدیریت نماید ".

ویکی لیکز اعلام نموده است که روز سه شنبه برای بار دوم در این هفته مورد حمله قرار گرفته، هرچند از اواسط این روز مجددا در واشنگتن قابل دسترسی بوده است.

در پیامی که به همین مضمون در تویتر منتشر شده، اظهار شده که سایت ویکی لیکز مورد حملاتی از نوع DDoS یا حملات هماهنگ بمنظور اخلال در سرویس دهی قرار داده شده است. در این نوع حمله تعداد بسیاری رایانه آلوده به ویروس طوری تنظیم میشوند تا بصورت همزمان از سایت بازدید نموده تا آنرا از پاسخگوئی به سایر متقاضیان باز دارند.

آمریکا همچنان با خشم اشکار بیان میدارد که انتشار این اسناد قدرت نفوذ مذاکرات این کشور با مقامات خارجی را تضعیف نموده و موجبات به خطر افتادن پرسنل و منافع این کشور شده است.

سخنگوی ناتو و پیوند امنیتی فرا آتلانتیک، نیز به محکوم کنندگان پیوسته و نشت این اسناد را، سوای آنکه اسناد از نوع سیاسی باشند یا نظامی، "غیر قانونی" و "غیر مسئولانه" و "خطرناک" خوانده است.

لازم به ذکر است که انتشار این اسناد برای انتشار دهنده آن نیز دردسر آفرین شده و حکم بازداشت بین المللی وی برای بازجوئی در مورد اتهام تجاوز به عنف در سوئد صادر شده است.

اما از سوی دیگر در ایسلند، هربرت اسنوراسون، دانشجوی 25 ساله و عضو سابق ویکی لیکز گفته است که وی و سایر دوستانش در نظر دارند تا یک "نفخ صور" دیگری را راه اندازی کنند.

او در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در ریکیاویک گفته است که "جدا شدن ما از ویکی لیکز به دلیل آن بوده که بسیاری از اعضای آن از روشی که آسانژ کارها را مدیریت می نموده، ناراضی بوده اند".

وی در ادامه اظهار داشته است که اگر چه کار قبلی نیز یک کار شخصی نبوده است اما پروژه جدید برای کاربران نوعی پناهگاه امن بوجود می آورد که می توانند در آن اطلاعات واسناد خود را بصورت ناشناس با سایرین به اشتراک بگذارند، بر خلاف ویکی لیکز که اسناد را نزد خود نگاه میدارد.

مقامات آمریکائی و ویکی لیکز تا کنون هیچکدام چگونگی نقض امنیتی را توضیح نداده اند هرچند سوء ظنی بر علیه برادلی منینگ، ناراضی 23 ساله ارتش و افسر سابق اطلاعاتی ایجاد شده است. منینگ در ماه می گذشته و پس از آنکه یک فیلم ویدئو سال 2007 از کشتار خبرنگاران غیر نظامی در بغداد توسط یک هلیکوپتر آپاچی ارتش آمریکا توسط ویکی لیکز نمایش داده شده، دستگیر شده است.

اما داستان همچنان ادامه دارد زیرا این همه آن اسنادی نیست که ویکی لیکز بدست آورده است. هنوز خبرهای داغ دیگری نیز میتواند در راه باشد. طبق اطلاعات بدست آمده ویکی لیکز قریب به 3456 هزار سند مختلف از مکالمات یک موسسه آمریکائی در تایپه و عملا از سفارت آمریکا در تایوان بدست آورده که داستان تغییر خط مشی آمریکا در برسمیت شناختن پکن را نمایش میدهد.

رابطه آمریکا و تایوان بسیار حساس است. دولت آمریکا ادعا میکند تسلیحات قرار داده شده در اختیار این جزیره با هدف دفاع از خود بوده و در راستای استقلال از چین نمی باشد. یکی از مقامات تایوان اظهار داشته است که انتشار این اسناد میتواند موجب سوء تفاهم و حتی واکنش منفی در روابط دو جانبه گردد.

با همه این مشکلات ویکی لیکز توسط هوگو چاوز مورد تحسین قرار گرفته، هرچند در اسناد منتشر شده خود چاوز نیز از سوی یک دیپلمات فرانسوی "دیوانه" خوانده شده است، و یا حتی اکوادور به آسانژ پیشنهاد پناهندگی داده است.

وزیر امور خارجه ترکیه که در این اسناد از وی به عنوان "فوق العاده خطرناک" نامبرده شده است، گفته است که وی تنها یک چهره خندان در آئینه میبیند.

مقامات امارات متحده عربی و بحرین نیز در واکنش به نشر این اسناد بیان داشته اند که نظرات منعکس شده در آنها دیدگاههای طرف آمریکائی از گفتگوهای بعمل آمده بوده است. در اسناد منتشر شده بیان شده است که کشورهای پادشاهی منطقه خلیج فارس از تهدیدات ایران هراس دارند.

یزدفردا