زمان : 22 Shahrivar 1385 - 23:55
شناسه : 2798
بازدید : 2275
شش روز تا پرواز تاريخي نخستين فضانورد ايراني شش روز تا پرواز تاريخي نخستين فضانورد ايراني





كنترل و فرماندهي سفر فضايي «انوشه انصاري» از آفريقاي جنوبي انجام مي‌شود

رييس آژانس فضانوردي فدرال روسيه در آستانه پرتاب كپسول «سايوز» به فضا و عبور نخستين فضانورد ايراني از مرزهاي فضا، اعلام كرد كه مركز كنترل و فرماندهي اين ماموريت در آفريقاي جنوبي مستقر خواهد شد.

بر اساس توافق‌نامه‌اي كه اخيرا در كيپ‌تاون آفريقاي جنوبي به امضا رسيده است، چارچوب رسمي و قانوني نيز براي ادامه همكاري‌ها در زمينه اكتشافات فضايي شكل گرفت.

يك مقام بلندپايه آژانس فضانوردي فدرال روسيه در اين خصوص گفت: ما در حال كار بر روي طراحي و توليد ماهواره‌هاي ارتباطاتي هستيم كه از روي زمين قابل كنترل باشند.

وي افزود: از ديگر برنامه‌هاي ما طراحي سيستم‌هاي حسگر براي آفريقاي جنوبي و آموزش پرسنل اين كشور درخصوص برنامه‌هاي فضايي است.

پرمينوف افزود كه در اواخر سال 2006 ميلادي فضاپيمايي را براي آفريقاتي جنوبي به فضا خواهد فرستاد.

در جريان مذاكرات وي در آفريقاي جنوبي در خصوص ماموريت فضانورد آتي اين كشور در ايستگاه فضايي بين‌المللي كه 12 روز به طول خواهد انجاميد بحث و تبادل نظر شد.

وي ادامه داد كه تمامي سفرهاي گردشگري فضايي تا اواخر سال 2008 ميلادي رزرو شده است.

قرار است كه انوشه انصاري به عنوان «نخستين فضانورد ايراني» و «نخستين زن گردشگر فضايي» اوايل هفته آينده همراه با دو فضانورد ديگر به وسياه فضاپيماي «سايوز» از پايگاه فضايي بايكونور واقع در قزاقستان راهي ايستگاه فضايي بين‌المللي شود.

انوشه انصاري كه با پرواز هفته آينده سايوز عنوان «چهارمين گردشگر فضايي جهان» را نيز به نام خود ثبت مي‌كند، در سال 1346 در تهران به دنيا آمده و تا 16 سالگي در ايران بوده است.

وي پس از مهاجرت به آمريكا و اتمام تحصيلات دبيرستاني براي طي تحصيلات كارشناسي در رشته مهندس الكترونيك و علوم كامپيوتر وارد دانشگاه جرج ميسون شد.

انصاري سپس تحصيلات فوق‌ليسانس خود را در دانشگاه جرج واشنگتن در اين رشته ادامه داد و پس از آن براي كار به سراغ شركتهايي چون mci و comsat رفت و پروژه‌هاي موفقيت‌آميزي را در آن شركتها به سرانجام رساند.

وي چندين مقاله و دو اختراع در زمينه عملگرهاي خودكار و گره‌هاي شبكه‌ بي‌سيم دارد.

انصاري در حال حاضر مشغول طي كردن دوره‌اي در دانشگاه سوئين‌بورن مي‌باشد تا بتواند دومين مدرك كارشناسي ارشد خود را در رشته اخترشناسي دريافت كند.

در سال 1994 خانواده انصاري شركتي به نام تله‌كام تكنولوژي (tti) را در تگزاس پايه‌گذاري كردند. اين شركت تأمين‌كننده تجهيزات مورد نياز شبكه‌هاي كامپيوتري بود. انوشه انصاري در سال 2000 جايزه نخست كارآفريني ملي آمريكا را به دست آورد و در سال 2001 مجله «فورچيون» نام وي را در فهرست تاجران موفق ثبت كرد.

انصاري و همسرش بعد از فروش شركت tti شركت ديگري به نام پرودي(prodea) را پايه‌گذاري كردند.

اين شركت كه رياست آن را انصاري برعهده دارد، با مشاركت شركت ماجراجويي‌هاي فضايي و آژانس فضايي فدراسيون روسيه، طرحي را جهت ايجاد ناوگاني از فضاپيماهاي تجاري براي اعزام گردشگران به ارتفاعات زيرمداري در دست اجرا دارد.

اين فضاپيما قرار است با يك هواپيماي مخصوص تا ارتفاعي بالا برده شده و سپس براي دستيابي به ارتفاعات بيشتر از هواپيما جدا شده و موتورهاي قدرتمند خود را روشن كند.

اين هواپيما قرار است از فرودگاهي كه به احتمال زياد در رأس‌الخيمه در امارات متحده عربي ساخته مي‌شود، پرواز كند.

منبع: ايسنا


                                 يزدفردا