زمان : 10 Azar 1389 - 19:00
شناسه : 27970
بازدید : 3551
«رضا اسماعيلی»، شاعر آيينی و دفاع مقدس: تكرار مكررات شعر دفاع مقدس را تهديد می‌كند «رضا اسماعيلی»، شاعر آيينی و دفاع مقدس: تكرار مكررات شعر دفاع مقدس را تهديد می‌كند

«رضا اسماعيلی»، شاعر آيينی و دفاع مقدس:

تكرار مكررات شعر دفاع مقدس را تهديد می‌كند

یزدفردا " «رضا اسماعيلی» يكی از آسيب‌هايی كه شعر دفاع مقدس را تهديد ‌می‌كند تكرار مكررات است. اگر شاعران اين حوزه با تأمل بيشتری در اين مسير گام برندارند به دام مضامين گذشته گرفتار می‌شوند.
«رضا اسماعيلی»، شاعر آيينی و دفاع مقدس، مقبوليت عام را در كنار تكنيك و ساختار از عوامل موثر در يك اثر ماندگار دانست وی افزود: برای اين كه يك اثر در حوزه دفاع مقدس ماندگار بماند و برای دوره‌های بعدی قابل عرضه باشد، علاوه بر داشتن ساختار و تكنيك مناسب بايد از نظر عامه نيز دارای مقبوليت باشد.
 وی همچنین افزود: برخی از آثار فقط يكی از اين مولفه‌ها را در خود دارد؛ مثلاً سروده‌های «طاهره صفارزاده» فقط دارای تكنيك است، از اين جهت در ذهن و زبان مردم راه نيافته است و فقط در ميان اهل فن مقبوليت داشته است.
 اما تعدادی از آثار هستند كه هر دو مولفه را با هم در خود جای داده است. به عنوان نمونه سروده‌های «قيصر امين‌پور» به خصوص در شعر «جنگ» خود يا شعر «پرويز بيگی حبيب‌آبادی» با آن سروده معروف خود با بيت «ياران چه غريبانه» خود در ذهن و زبان مردم ماندگار ماند.
 اين شاعر ادامه داد: يكی از آسيب‌هايی كه می‌تواند شعر دفاع مقدس را تهديد كند تكرار مكررات است. اگر شاعران اين حوزه با تأمل بيشتری در اين مسير گام برندارند به دام مضامين گذشته گرفتار می‌شوند.
 هم‌اكنون ادبيات دفاع مقدس دارای سرمايه‌های با ارزشی است كه مقبوليت عام نيز يافته است، اما اينكه بتواند قابليت عرضه به دوره‌های بعدی را داشته باشد بايد به آينده سپرد و هنوز برای داوری در اين زمينه زود است.
 وی در ادامه به آسيب‌های شعر دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: هر پديده‌ای كه متولد می‌شود آسيب‌هايی را نيز با خود دارد. اگر شعر دفاع مقدس را يك پديده ادبی بدانيم از اين قضيه مبرّا نيست.
اين پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در ادامه به نقش صاحب نظران عرصه ادبيات پايداری اشاره كرد و گفت: پژوهشگران اين حوزه بايد به آسيب‌شناسی شعر دفاع مقدس بپردازند و به اين جريان بيشتر توجه كنند. بايد برای جلوگيری از ركود در شعر دفاع مقدس آن را مطابق با خواسته‌های مردم پيش ببريم و با برآوردن انتظارات مردم در اين حوزه از درجا زدن و سير قهقرايی آن جلوگيری كنيم. اين مسئله نياز به اين دارد كه پژوهشگران پيوسته شعر دفاع مقدس را رصد كنند.


یزدفردا