زمان : 22 Shahrivar 1385 - 08:12
شناسه : 2795
بازدید : 6410
جداره سازی میرچقماق و پل هوایی باهنر، غده هایی هستند بر دل یزد! جداره سازی میرچقماق و پل هوایی باهنر، غده هایی هستند بر دل یزد!

 

 

غده ها را چه کسی، از دل یزد جدا  خواهد کرد؟

جداره سازی میرچقماق و پل هوایی باهنر، غده هایی هستند بر دل یزد!

از روزی که آثار باستانی سازی نوین، تحت نام طرح بازسازی میرچقماق و جداره سازی میرچقماق شروع گشت، و قبل از گذاشته شدن اولین آجر، با توجه به حیف و میلی که در پروژه حمام سازی مسجد جامع یزد صورت گرفته، و بعد زیر خاک دفن شده  بود، نسبت به ساخت و ساز بی برنامه در میدان میرچقماق اعتراض کردیم، اما تفکرات کهنه ای که در راستای حفظ و کسب منافع، میراث فرهنگی را در خشت خام می دیدند نه در اندیشه، نسبت به انتقادات و اعتراضات ما توجهی نکرده، و مثلث تشکیل شده در قلب میراث فرهنگی یزد، بدون توجه به گذشته و آینده یزد، با آجر و سیمان و تیرآهن، وصله ناجوری را به میرچقماق یزد بند کردند، که باعث زیر سوال بردن دیگر آثار باستانی و تاریخی یزد، و تمسخر یزدیها، توسط جهانگردان و توریست ها می شد.

امروز! اگر طرح تکمیلی و راست گردها طبق برنامه اجرا نشود، سرمایه افرادی که با خرید خانه ها و املاک قدیمی، برای کسب سود و منفعت، در این قسمت شهر سرمایه گذاری کرده اند، از بین خواهد رفت، و هتل سنتی ایجاد شده در میرچقماق یزد، به مرغوبیت و سود مورد نظر دست پیدا نخواهد کرد.

دست بوسانی که در فضای دوران اصلاحات، با دیدگاههای حزبی و جوسازی و استفاده از رسانه های مختلف، باعث از بین رفتن بودجه و آبرو و نابودی بافت قدیم یزد شده اند، امروزباید پاسخگو باشند، اما دریغ و افسوس، که سوال کننده قاطع و قدرتمندی در این دیار نیست، و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد نیز، قادر به بررسی عملکردهای گذشته و مبارزه با تفکر ریشه داری که زیر چتر بافت قدیم یزد و یونسکو پنهان شده اند نمی باشد.

جداره سازی نو نوار و غیرمنطقی و بی مورد میدان میرچقماق یزد، میدان میرچقماق را زشت و نابود و خالی از روح کرده است، و طراحان و مجریانی که هیچگاه در رابطه با ایجاد این طرح ناهمگون و ناجور، نظر نخبگان و منتقدان و اهل فرهنگ یزد را جویا نشده اند، همچنان بر انجام کار نادرست خود، پافشاری و اصرار می نمایند.

فریاد اعتراض ما در دوران اصلاحات، سیاسی قلمداد شد، و وابستگان حزبی موفق شدند، تا آنگونه که می خواهند، خود سرانه با بودجه و فرهنگ و بافت قدیم یزد بازی کنند، و اما امروز نیز، با جابجایی و تغییر مدیران، اعتراض سود و نتیجه چندانی ندارد؛ چرا که ریشه تفکرات گذشته، هنوز در سازمان میراث فرهنگی یزد، ازبین نرفته، و همچون گذشته، از چشمه ای که باید تغذیه شوند، تغذیه می شوند.

آنسوی شهر، شهردار اصولگرا، بخاطر انتخابات، با پل هوایی شهید باهنر، سیمای مدرن شهر را ازبین برده است، و این سوی شهر، رئیس اصلاح طلب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بخاطر حزبی نگری، با جداره سازی غیر منطقی میدان میرچقماق، نابودی سیمای بافت قدیم  شهر را نشانه رفته است.

 آیا براستی! مردم و نخبگان و اهل فرهنگ و ادب و هنر و مطبوعات و رسانه های اصفهان و شیراز و کرمان، به شهردار و مسئولین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه می دادند، تا بدون فکر و برنامه و در نظر گرفتن مصلحت و منفعت شهر و مردم، اینگونه شهر و بافت شهر و فرهنگشان را نشانه رفته از بین برده، و بودجه را حیف و میل کنند؟! آیا مسئولین و مدیران استان فارس، قادر نبوده و نیستند تا تخت جمشید را بازسازی کنند؟!

و سرانجام شهردار یزد هم فهمید!

آش شله قلمکارمیرچقماق یزد، آنقدر شور شد، که داد شهردار هم درآمد!

در حالیکه کار تکیه وصل کنی میرچقماق به پایان نزدیک می شود، مرتضی شایق، شهردار اصولگرای یزد، که ایجاد پل هوایی سوال برانگیز شهید باهنر را در کارنامه فعالیت خود دارد، در گفتگو با ایسنا منطقه یزد گفت: با توجه به عدم ارائه طرح مصوب اجرایی پروژه بازسازی مجموعه امیر چقماق، به نظر می آید این طرح نیز به سرنوشت کتابخانه مرکزی دچار شود، و در سرگمی باقی بماند!!

ارائه هر طرح می بایست همراه با مطالعه صورت گیرد، و پس از بررسی کلیه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... طرح تهیه و تصویب شد!( درست همانند پل هوایی شهید باهنر که کلیه ابعاد با توجه به زمان انتخابات شوراهای شهر در نظر گرفته شد!)

به نظر من( یعنی آقای شهردار!) اجرای این طرح با توجه به کارکردهای مجموعه امیرچقماق، در زمان حاضر الزامی نداشته (!) چرا که امیر چقماق عملکردهای خاص خود را به همراه داشته است، و نمی توان سرنوشت تکیه را از بازارها و خیابانهای اطراف آن جدا کرد، چون همگی با هم این مجموعه را تشکیل داده اند ( و در میان بی تفاوتی مدیران شهری، بسیاری از مغازه های  میدان تاریخی،  جهت سیگار فروشی، به  مهاجرین غیر ایرانی  واگذار شده است!)

اگر همت مسئولین امر در میان باشد( که نیست!) سرنوشت خوبی طرح را بدرقه می کند (!) و این نیازمند به یک مشاور قدر(!) دارد، ( که در یزد وجود ندارد!) و پس از اتخاذ تصمیمات بایستی به اجرا درآید!( و اگر مشاوران قدر تشخیص و امر به تخریب دادند، خسارت بیت المال را چه کسی باز پس خواهد داد؟)

 

سوال های بی پاسخ!

پایگاه پژوهشی سازمان میراث فرهنگی یزد، با گذشته و آینده یزد چه خواهد کرد؟

نقش پایگاه پژوهشی سازمان میراث فرهنگی یزد، در طرح موضوع جداره سازی و بازسازی میدان میرچقماق یزد و تخریب حمام قدیمی سهل بن علی چه بوده، و این پایگاه نیمه پنهانی که هیچگاه، بودجه و برنامه آن، مشخص و اعلام نشده، بر مبنا کدام پژوهش و تحقیق و انجام کار کارشناسی، و با استفاده از نظر کدام پژوهشگران و محققان، نسبت به ارائه و اجرای طرح جداره سازی مدرن و بازسازی غیرمنطقی میرچقماق اقدام نموده است؟

 

رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی یزد

میراث فرهنگی به وظیفه خود در زمینه ایجاد جداره های مجموعه امیر چقماق عمل کرده است!

محمدرضا سيدحسيني، رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي يزد، که در مراسم تودیع خود گفت دست مهندس سفید را می بوسم، در گفتگو با خبرنگار ايسنا منطقه يزد، اظهار داشت: پروژه محدوده مجموعه اميرچقماق، چندين سال قبل در نهادهاي زيربط مورد بررسي قرار گرفته و حتي از شوراي عالي شهرسازي نيز مصوبه داشته و به تاييد رسيده است. (!)

وظيفه ميراث فرهنگي حفظ، مرمت و احيا بناها و اماكن تاريخي است و تصاوير و مدارك مستند مجموعه اميرچقماق نيز نشان دهنده وجود جداره ها در اطراف حسينيه بوده است و ميراث فرهنگي وظيفه خود مي‌داند با احداث جداره‌ها  آن را به شكل اوليه خود بازگرداند و اينكه مطرح مي‌شود جداره‌ها با ميدان سنخيت ندارد، حرف درستي نيست. (!!)

در ابتداي امر شهرداري به عنوان متولي امر معرفي شد ( ! در زمان کدام شهردار؟!) و سپس شركت مسكن سازان اجراي پروژه را به عهده گرفت(! در زمان مدیر عاملی چه شخصی؟) و بعد از آن مقرر شد، هر سازمان متولي قسمتي از كار باشد (!!) كه به همين منظور به طور مثال شركت مسكن سازان، آزاد سازي مسير، شهرداري، طرح ايجاد راستگردها و سازمان‌هاي ديگر هركدام به نوعي فعاليت را بر عهده داشتند.

ميراث فرهنگي متولي ساخت جداره هاي بنا امير چقماق شد( و مشاور و مجری انتخاب شده چه کسانی بودند؟)  و در زمان مسئوليت من، اين وظيفه به طور خوبي اجرا شد، (! چه وظیفه ای؟!) هرچند به دلايل مختلفي از جمله كمبود سيمان، اين طرح در زمان هايي دچار وقفه شد. ( مصرف سیمان و بتن پل هوایی شایق بیشتر بوده است یا جداره سازی آجری میرچقماق؟! چگونه است که شایق در مدت شش ماه پل هوایی می سازد و جدارسازی آجری میرچقماق اینقدر زمان می برد؟!)

 

اشکال از طرح است؟ یا مراجع تصویب طرح؟!

چه کسانی طرح جداره سازی میرچقماق یزد را تهیه و تصویب کرده اند؟

استاندار اسبق یزد

پروژه امیرچقماق در مراجع تصویب طرح، تصویب شده است، و سپس به مرحله اجرایی درآمده است!

غلامعلي سفيد، استاندار اسبق یزد، در گفتگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد،گفت: کلنگ زني اجرايي پروژه اميرچقماق با حضور وزير مسکن و شهرسازي،(!) رئيس سازمان ميراث فرهنگي(!) و جمعي از مسئولين استاني (!) صورت گرفت و استاندار(!) به عنوان هماهنگ كننده عوامل اجرايي پروژه انتخاب شد.

طرح شامل ايجاد و حفظ مجموعه از جمله تکيه، حسينيه و ديوارهاي جانبي بود و دسترسي‌هاي خيابان سلمان و خيابان امام از طريق راستگردها تعريف شده بود تا مجموعه آرامش خود را حفظ کند.

به جهت تامين هزينه ابتدا  از طريق اوراق مشارکت عمل کرديم ولي بعد از آن،  رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وقت كشور،  قول مساعد جهت تامين کليه هزينه‌ها را داد.

به دليل دخيل بودن ارگانهاي مختلف در اجراي پروژه و نياز به هماهنگي، بين فعاليت‌هاي صورت گرفته از هر يک از اين ارگانها،  شخص استاندار براي هماهنگي به عنوان مدير هماهنگي پروژه انتخاب شد.

قرار بر اين بود که بودجه تعلق گرفته به اين پروژه ما بين سه بخش سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري و سپس بخش خصوصي تقسيم شود،  به همين منظور اعلام نموديم از اعتبار شهرداري کاسته شود و به سازمان ميراث فرهنگي تعلق گيرد و اين سازمان به عنوان متولي طرح معرفي شود.

متاسفانه اعتبارات قول داده شده به طرح تعلق نگرفت در حالي که اعتبار مورد نياز براي اجرايي شدن پروژه چيزي در حدود 5 تا 6 ميليارد تومان بود.

به جهت اجرايي کردن راستگردها از خيابان سلمان به خيابان امام تملکهاي مورد نياز صورت گرفته است که مشکلات زيادي را نيز به همراه داشت و اين در حالي است که اهميت حفظ مجموعه اميرچقماق مهمتر از حفظ چند بناي کوچک در بافت است و در صورت تكميل مي‌توانيم مجموعه را حفظ كنيم

منبع"شوق دات كام

يزدفردا