زمان : 09 Azar 1389 - 01:14
شناسه : 27935
بازدید : 5135
بررسي راه‌های ريشه‌كنی بی‌سوادی قرآنی در جامعه يك مربی قرآن:  شناخت خلأ‌های موجود آموزشی در مؤسسات قرآنی ضروری است بررسي راه‌های ريشه‌كنی بی‌سوادی قرآنی در جامعه يك مربی قرآن: شناخت خلأ‌های موجود آموزشی در مؤسسات قرآنی ضروری است

بررسي راه‌های ريشه‌كنی بی‌سوادی قرآنی در جامعه

يك مربی قرآن:


شناخت خلأ‌های موجود آموزشی در مؤسسات قرآنی ضروری است


فاطمه نیکو نژاد خبرنگاریزدفردا  : بايد شيوه‌های نوين جمع‌آوری و به معلمان قرآن ارائه شود تا آنان با دست پر وارد كلاس‌های قرآن شوند و از اين شيوه‌ها در ارتقای سطح قرآنی قرآن‌‌آموزان استفاده كنند كه اين خود می‌تواند از تأثيرگذارترين مشكل در تدريس قرآن باشد.

«جلال بهشتی»، يكی از مربيان قرآن مهد قرآن ياسين يزد و از روحانيون مساجد اين استان در گفت‌وگو با خبرگزاری يزد فردا در رابطه با راه ايجاد انس با قرآن در جامعه گفت:خدای رحمان در سوره جمعه، آيه 2 می‌فرمايد: «هُوَ الَّذی ... لَـفی ضَلالٍ مُبين»، در اين آيه و آيات مشابه به پيامبر اكرم(ص) گفته شده است تا او پيش از آن كه كتاب و حكمت را به ديگران بياموزد، خود تلاوت‌كننده قرآن باشد.

وی ادامه داد: همه ما از آن جهت نمازخوان شديم كه از همان دوره طفوليت چشم خود را باز كرديم پدر و مادرمان را مشغول نماز ديديم كه در اين راه (انس با قرآن) پدر و مادر نقش بسزايی در تربيت فرزندان خود می‌توانند داشته باشند.

يكی از مربيان مهد قرآن ياسين يزد:

اجرای طرح «تلاوت نور» در مساجد كشور از طرح‌های موفقی است كه در راستای ايجاد فضای مناسب برای انس هميشگی و روزانه آحاد مردم با قرآن كريم نقش كارسازی دارد و بايد مورد توجه و تعميم قرار گيرد

بهشتی در ادامه بيان كرد: همچنين اجرای طرح «تلاوت نور» در مساجد كشور از طرح‌های موفقی است كه در راستای ايجاد فضای مناسب برای انس هميشگی و روزانه آحاد مردم با قرآن كريم نقش كارسازی دارد و بايد مورد توجه و تعميم قرار گيرد.

اين مربی قرآن در پاسخ به اين سؤال كه يكی از راه‌های ريشه‌كن كردن بی‌سوادی قرآن و نقش مؤسسات چه می‌تواند باشد، عنوان كرد: تلاش برای شناخت خلأهای موجود در حوزه فعاليت‌های قرآنی، برنامه‌ريزی برای همه طبقات و محدودنبودن خلاقيت‌های قرآنی، شناخت تمام جنبه‌های آموزش قرآن و توجه به تمام گروه‌های سنی می‌تواند از موارد مؤثر جهت ريشه‌كنی بی‌سوادی قرآنی در جامعه باشد.

وی در راه ريشه‌كنی بی‌سوادی قرآنی پدر و مادر و مربيان مجرب و كارآزموده در امر آموزش قرآن دانست و گفت: در خانه پدر و مادر نقش بسزايی در تربيت فرزندان جهت انس با قرآن دارد و در مؤسسات و مراكز قرآنی مربيان مربوطه نقش اصلی و كليدی را در تربيت قرآنی فرزندان به منظور ريشه‌كن كردن بی‌سوادی قرآنی بر عهده دارند كه استفاده از روش‌های نوين، علمی، نوع برخورد مربيان و استفاده از امكانات روز جهت جذب نوجوانان و جوانان به اين كلاس‌ها از عوامل موفقيت مؤسسات قرآنی می‌تواند باشد.

تأثيرگذارترين مشكل در تدريس قرآن

بهشتی در ادامه بيان كرد: بايد معلمان در دوره‌های آموزش قرآن شركت كنند تا به نحوی از نظر علمی بازسازی شوند و اطلاعات قرآنی آنها به روز باشد.

اين مربی در بخشی به ارائه شيوه‌های نوين و تأثيرگذار تدريس قرآن اشاره كرد و گفت: بايد شيوه‌های نوين جمع‌آوری و به معلمان قرآن ارائه شود تا آنان با دست پر وارد كلاس‌های قرآن شوند و از اين شيوه‌ها در ارتقای سطح قرآنی قرآن‌‌آموزان استفاده كنند كه اين خود می‌تواند از تأثيرگذارترين مشكل در تدريس قرآن باشد.

اين مربی قرآن در ادامه برای عجين‌كردن آموزه‌های قرآنی با روايات توسط مؤسسات بيان كرد: مراكز قرآنی می‌توانند در ايام شهادت و ميلاد ائمه معصومين(ع) جلسات قرآنی برگزار كنند كه بخشی از اين محافل از قرآن‌آموزان تقدير و جوايزی اهدا شود تا از اين‌رو به زمينه انس و الفت با قرآن كريم در قرآن‌آموزان ايجاد شود.

وی در ادامه افزود: برای اين كه اين جلسات گسترش يابند بايد مؤسسات قرآنی و غير دولتی، تشكل‌های قرآنی، مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد رقابت‌های سالمی در فعاليت‌های خود داشته باشند و مناسب است كه در اين راستا جشنواره قرآنی استانی و كشوری تشكيل شود و مؤسساتی را كه از كيفيت بهتری برخوردارند و نوآوری در برنامه‌های آنها وجود دارد را مورد تشويق و حمايت قرار دهند.

بهشتی در پايان تصريح كرد: آموزش قرآن از طريق فضايی مناسب بسيار ثمره‌بخش است و در ديگر نقاط دنيا نيز جواب قابل قبولی ارائه داده، اما پيش‌نياز آن فرهنگ‌سازی آموزش در مؤسسات قرآنی است كه مسئولان بايد به اين نكته توجه كنند.

یزدفردا