زمان : 08 Azar 1389 - 19:10
شناسه : 27920
بازدید : 4458
مديرکل دفتر سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي خبر داد:  درخواست کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در پالایشگاههای ایران مديرکل دفتر سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي خبر داد: درخواست کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در پالایشگاههای ایران

مديرکل دفتر سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي خبر داد:


درخواست کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در پالایشگاههای ایران


قاسمی افزود:در بخش مسکن سرمایه‌گذارانی از کشورهای ترکیه، کره (با دیوارهای پیش ساخته) و مالزی با فناوری‌های نوین ورود پیدا کرده‌اند

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران از ارائه چند درخواست بزرگ از سوی برخی کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها خبرداد و افزود: در این راستا سرمایه گذاری خارجی در دو پالایشگاه توسط خارجی ها در سال جاری به تصویب رسیده است.
به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا، 'سامان قاسمی'با اشاره به دریافت درخواست هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش فولاد کشور توسط سرمایه‌گذاران خارجی، اظهار داشت: تاکنون شش میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها در ورودی سرمایه‌گذاری خارجی بی‌تاثیر بوده است، افزود: هرچند پس از تحریم در برخی از بخش‌ها از جمله بهره‌گیری از فاینانس با مشکلاتی مواجه شده‌ایم، اما راه‌حل‌هایی را برای اینگونه مشکلات در نظر گرفته‌ایم.
به گفته قاسمی، در این زمینه فرصت یابی، ارائه طرح و برنامه، مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی و غیره را انجام داده‌ایم.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی و بکارگیری روش‌های BOT و PPT را از روش‌های سرمایه‌گذاری دانست و افزود: البته با برخی از مشکلات نظیر عدم پوشش بیمه‌ای شرکت‌های بیمه اعتبار صادراتی در فاینانس مواجه هستیم، زیرا از آنجا که این شرکت‌ها دولتی هستند به آنها اعلام شده که از ارائه پوشش‌های بیمه‌ای به ایران خودداری کنند، اما ایران از روش‌های دیگری در این زمینه استفاده کرده است.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی همواره در صدد تشریح سود آوری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی هستند، ادامه داد: تحریم ها تاثیری در ورود سرمایه گذار خارجی نداشته و تنها نقل و انتقال پول و سرمایه را با مشکلاتی مواجه کرده که البته راهکارهای مناسب را برای رفع آن در نظر گرفته‌ایم.

** اجرای طرح مسکن مهر توسط شرکت‌های خارجی
وی همچنین از اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی در مسکن مهر توسط چهار شرکت خارجی با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی در شهرهای جدید پرند و هشتگرد خبر داد و افزود: این شرکت‌ها تحت پوشش و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفته‌اند.
قاسمی افزود: یک سرمایه‌گذار خارجی با آورده حدود 25 درصدی برای ساخت پنج هزار واحد مسکونی قراردادی با بخش داخلی منعقد کرده و مابقی نیز متعلق به منابع مسکن مهر است، این در حالی است که در بخش مسکن سرمایه‌گذارانی از کشورهای ترکیه، کره (با دیوارهای پیش ساخته) و مالزی با فناوری‌های نوین ورود پیدا کرده‌اند.

** ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای جدید با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی
وی از ارائه درخواست‌هایی برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سوی سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران فروشگاه 'هایپراستار' هم اکنون در حال بررسی و ایجاد چند فروشگاه در شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز هستند ضمن آنکه طرح ستاره خلیج فارس به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی نیز اجرایی خواهد شد.
به گفته قاسمی، برای سرمایه‌گذاران سوریه‌ای نیز یک همایش به منظور معرفی پروژه‌ها در این کشور برگزار خواهیم کرد.

** حساب ذخیره ارزی
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، فعال نبودن حساب ذخیره ارزی و عدم راه‌اندازی صندوق توسعه ملی را یکی از مشکلات موجود در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و افزود: پرداخت تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی هم اکنون متوقف شده که این امر به معنای آن است که سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت تسهیلات باید منتظر راه‌اندازی صندوق توسعه ملی باشند.
قاسمی گفت: هر زمان که صندوق توسعه ملی راه‌اندازی شد، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاران را برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی معرفی خواهد کرد، زیرا طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاران خارجی مجاز به استفاده از منابع آن هستند.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی باید بخشی از سرمایه را به عنوان آورده سرمایه گذاری و مابقی سهم را به صورت تسهیلات دریافت کنند، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های بزرگ بدون مشوق‌های مالی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، به عنوان مثال 30 درصد مبلغی که باید سرمایه‌گذاری شود را در قالب تسهیلات دریافت کرده و به همین دلیل باید مشخص شود که زمان راه‌اندازی صندوق توسعه ملی چه زمانی است، زیرا برخی از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری تقاضا کرده‌اند که بخشی از سرمایه از محل منابع داخلی به صورت وام باشد.

** فضای کسب و کار
وی در زمینه بهبود فضای کسب و کار کشور گفت: براساس آخرین گزارش‌های بانک جهانی درباره فضای کسب و کار، رتبه کسب و کار ایران از میان 183 کشور از 137 به 129 بهبود یافته، اما باید توجه داشت که هرچه رتبه ارتقاء یابد، رقابت شدیدتر و سخت تر می شود.
قاسمی یکی از مشکلات اصلی را حل کردن تمام مباحث مربوط به بهبود فضای کسب و کار در داخل مجموعه سازمان سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که روسای سه قوه باید برای افزایش رتبه کسب و کار درگیر این امر شده و در این راستا از مشاوران خارجی استفاده کنند.

** مرکز خدمات سرمایه‌گذاری
وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در 30 استان کشور که بزودی در سی و یکمین استان(البرز)نیز راه‌اندازی خواهد شد، اظهار داشت: این مرکز دارای چندین وظیفه است که بخشی از آن به قبل از صدور مجوز و بخشی به پس از صدور مجوز سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد، بخش دیگری از وظایف نیز مربوط به فرصت یابی، ارائه مشوق‌ها و... است.
قاسمی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های صادرکننده مجوز موظف هستند که نمایندگان خود را در این مراکز مستقر کنند، گفت: علاوه بر اینکه هم اکنون در 80 درصد استان‌ها نمایندگان دستگاه‌ها مستقر شده‌اند، در مرکز نیز نمایندگان دستگاه‌ها به صورت پاره وقت و براساس برنامه‌ها مستقر هستند و وظیفه آنها اطلاع رسانی به مراجعان و تسهیل صدور مجوزهایی است که باید به سرمایه‌گذاران ارائه شود.
وی از طراحی نرم افزار پنجره واحد خبر داد و گفت: این نرم‌افزار هم اکنون به صورت آزمایشی در تبریز فعال شده و پس از نهایی شدن در تمام استان‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: اگر این نرم افزار به طور کامل ایجاد شود، دیگر نیازی به حضور فیزیکی نمایندگان در مرکز خدمات نیست، در عین حال باعث کاهش فساد اداری، افزایش سرعت عمل در صدور مجوزها و بهبود فضای کسب و کار خواهد شد.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، اظهار داشت: از نمایندگان دستگاه‌های مستقر در مرکز درخواست کردهایم که مشکلات مربوط به حوزه‌های خود را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند. همچنین دستگاه‌ها باید چرخه عملکرد را ترسیم کنند.
وی با بیان آنکه پنجره واحد تا دو ماه آینده نهایی می‌شود؛ افزود: این نرم افزار توسط یک شرکت داخلی طراحی شده است.

** تبلیغات سوء علیه ایران از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی است
وی تبلیغات سوء علیه ایران را از مهمترین مشکلات در بخش سرمایه‌گذاری خارجی دانست و افزود: این در حالی است که مسئولان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاران هر کشوری که برای حضور در ایران مذاکره می کنند، با استقبال مواجه می‌شوند، به نحوی که در زمان حاضر چهار هیات از کشور پرتغال برای اجرای چند پروژه به ایران آمده‌اند.
قاسمی تاسیس بیمارستان ژنتیک در تهران، نیروگاه بادی، پروژه ساختمان سازی و پروژه های مخابراتی را از جمله این طرح ها دانست و گفت: همچنین با سرمایه گذاران ترکیه پروژه هایی در دست اجرا است، علاوه بر آن سرمایه گذارانی از سنگاپور، هند و برخی کشورهای دیگر برای حضور در طرح های ارایه شده از سوی ایران اعلام آمادگی کرده اند.