زمان : 07 Azar 1389 - 21:40
شناسه : 27880
بازدید : 5239
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در یزد گفت:هدفمند کردن یارانه ها، اصلاح نظام توزیع و پرداخت یارانه است معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در یزد گفت:هدفمند کردن یارانه ها، اصلاح نظام توزیع و پرداخت یارانه است

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در یزد گفت:

هدفمند کردن یارانه ها، اصلاح نظام توزیع و پرداخت یارانه است

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در یزد گفت: هدفمند کردن یارانه ها به معنای حذف یارانه ها نبوده و هدف اجرای این قانون، اصلاح نظام توزیع و پرداخت یارانه به مردم است.
به گزارش روابط عمومی استانداری یزد،\" ضیغمی \" در همایش بزرگ اجرای هدفمند کردن یارانه ها در جمع اصناف و بازاریان استان یزد با اشاره به ضرورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: بحث هدفمند کردن یارانه ها به عنوان یک ضرورت از برنامه های سوم توسعه اقتصادی کشور مطرح شد و در برنامه چهارم به منظور تغییر نظام پرداختی یارانه های کشور مورد اتفاق نظر صاحبنظران اقتصادی قرارگرفت که شجاعت دولت نهم و تصویب این قانون توسط مجلس زمینه های اجرایی شدن آن را فراهم ساخته است.
وی گفت: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به معنی حذف یارانه نیست بلکه اصلاح نظام پرداخت و قانونمند شدن آن است.
ضیغمی صرفه جویی در مصرف را لازمه اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها دانست.
وی نقش بازاریان، اصناف، هوشیاری و بصیرت اهالی بازار در راستای حمایت از اجرایی شدن این قانون را مهم و کنترل فضای سالم اجتماعی بازار را ضروری دانست.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی افزود: در منطق اقتصادی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هیچ نگرانی وجود نداشته و ایجاد فضای اجتماعی سالم و اطلاع رسانی دقیق و درست لازمه های اجرایی شدن این قانون است.
وي در ادامه از تدوين بسته حمايتي ويژه اصناف خبر داد و گفت: اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها يك تحول و انقلاب اقتصادي بزرگ در كشور است.
استاندار یزد نیز در این همایش اظهار داشت: افزایش بی رویه مصرف حامل های انرژی، عدم تعادل در برخورداری جامعه از یارانه ها، فراهم شدن زمینه قاچاق کالاهای یارانه ای به ویژه قاچاق سوخت و کاهش رقابت در تولیدات داخلی از نظر کیفیت و کمیت از مهم ترین مشکلات نظام فعلی توزیع یارانه ها در کشور است.
وی افزود: قانون هدفمند کردن یارانه ها یکی از شاخه های طرح تحول نظام اقتصادي كشور و مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ریاست جمهور است که همه مردم، مسئولین و اقشار مختلف جامعه در اجرای این قانون دخیل و تاثیر گذار هستند.
فلاح زاده با اشاره به طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها طی دومرحله از سال 87 تا کنون، از آغاز مرحله سوم این طرح خبر داد و افزود: خانوارهایی که تا کنون موفق به ثبت نام و تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی نشده و یا اطلاعات اقتصادی آنان تغییر کرده و نیاز به اصلاح دارد می توانند با مراجعه به سایت مرکز آمار ایران، فرم اطلاعات اقتصادی خانوار خود را تکمیل کنند.
وی افزود: تاکنون 70 درصد از اقشار مختلف جامعه از 30 درصد یارانه ها و 30 درصد از افراد جامعه از 70 یارانه ها استفاده می کنند.
استاندار یزد با بیان این مطلب که ایران نوزدهمین کشور پر مصرف دنیا در زمینه انرژی برق است، تصریح کرد: سرانه مصرف برق در ایران به صورت کلی 4 برابر میانگین دنیا و در حوزه برق خانگی سه برابر استاندارد جهانی است.
وی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی ،خاطرنشان ساخت: ایران بزرگترین تولید کننده برق خاورمیانه است، با این وجود 17 برابر ژاپن و 2 برابر کشور چین برق در ایران مصرف می شود.
فلاح زاده ادامه داد: یک سوم یارانه انرژی فسیلی در دنیا در ایران پرداخت می شود، این در حالی است که برخی از کشورها، حتی مالیات بر انرژی فسیلی اعمال می کنند.
وی رقابت بین تولید کنندگان داخلی و خارجی و افزایش بهره وری در بخش تولید را از تاثیرات مهم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها دانست.
استاندار یزد با بیان این مطلب که ایران نوزدهمین کشور پر مصرف دنیاست گفت: سرانه مصرف برق در ایران به صورت کلی 4 برابر میانگین دنیا و در حوزه برق خانگی سه برابر استاندارد جهانی است.
وی افزود: اگر در کشور لامپ های کم مصرف جایگزین لامپ های پر مصرف شود مقدار 6 هزار مگاوات برق صرفه جویی شده که هزینه آن برابر با 6 هزار میلیارد دلار می باشد.
استاندار یزد با تشریح بخش هایی از بسته های سیاستی وزارتخانه هاي صنایع، بازرگانی و نیرو در این همایش ذخیره، قیمت گذاری، نظارت و رسیدگی به تخلفات را در اجرایی شدن این قانون مهم و ضروری دانست.

یزدفردا