زمان : 07 Azar 1389 - 02:06
شناسه : 27866
بازدید : 3987
كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد ، قلب تپنده فرهنگي درهر محله كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد ، قلب تپنده فرهنگي درهر محله

كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد ، قلب تپنده فرهنگي درهر محله

امیرترقی نژاد

کانون های فرهنگی وهنری مساجد بعنوان یکی از پايگاه اصلي نشر معارف اسلامي و قرآني به شمار می روند و حضور جوانان در مساجد رشد و پيشرفت جامعه اسلامي را به دنبال خواهد داشت ،اما کارشناسان براین اعتقاد هستند که فعاليت‌هاي كانون‌ها ی فرهنگی وهنری مساجد نبايد تنها صرف فعاليت‌هاي مذهبي شود، بلكه استفاده از ابزار هنر در ترويج فرهنگ دين مبين اسلام مهم‌ترين وظيفه آنهاست وبرهمین اساس امروز كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد رسالت بسيار سنگيني را برعهده دارند.

محمود عاليشوندي مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد می گوید: به‌رغم فعاليت 324 كانون فرهنگي و هنري در مساجد استان يزد، اين تعداد نسبت به مساجد موجود در استان، ناكافي است.
وي با اشاره به اينكه كانون‌هاي فرهنگي مساجد بايد توسعه يابد و از رونق كافي نيز برخوردار باشد، خواستار همكاري و استقبال ائمه جماعت اين زمينه شد.
عاليشوندي خاطرنشان كرد: هر يك از كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد به عنوان قلب تپنده فرهنگي در محله به شمار مي‌روند.
وی ادامه داد: فعاليت‌هاي كانون‌ها نبايد تنها صرف فعاليت‌هاي مذهبي شود، بلكه استفاده از ابزار هنر در ترويج فرهنگ دين مبين اسلام مهم‌ترين وظيفه آنهاست.

به گزار ش خبرگزاری فارس،حجت‌الاسلام سيد‌علي موسوي مسئول دبيرخانه كانون‌هاي فرهنگي، هنري مساجد لرستان نیز با اشاره به اينكه 60 درصد كانون‌هاي فرهنگي هنري تاسيس شده در اين استان در مناطق روستايي و محروم فعاليت مي‌كنند، افزود: بيش از 50 كانون فرهنگي هنري جديد تا پايان سال‌جاري در اين استان ايجاد و راه‌اندازي مي‌شود.



مسئول دبيرخانه كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان فارس هم اجراي برنامه‌هاي مدون را براي جذب جوانان به مساجد و پيوند نسل جوان با اين مكان مقدس را ضروري دانست.

منصور روشن‌ضمير ظهر اظهار داشت: تاكنون با اجراي برنامه‌هاي مدون به سراغ جذب جوانان و ايجاد پيوند بين نسل جوان با مساجد نرفته‌ايم تا بتوانيم با شيوه‌هاي جديد و به روز زمينه جذب آنها را فراهم كنيم.

مسئول دبيرخانه كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان فارس از ائمه جماعات به عنوان محور فعاليت‌هاي مساجد ياد كرد و بيان داشت: به منظور ايجاد وحدت رويه در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي مساجد، دوره‌هاي آموزشي در جوار مسجد جمكران قم برگزار مي‌شود كه استان‌هاي فارس، يزد،‌ قم و هرمزگان در اين دوره‌ها شركت مي‌كنند.

روشن ضمير تربيت هنرمندان قرآن باور و مسجد محور را از اهداف اجرايي طرح «از مدرسه تا مسجد» ذكر كرد و به تشريح فعاليت‌هاي دبيرخانه كانون‌هاي مساجد فارس از سال 87 تا 89 پرداخت.

امام جمعه فاروجنیز براین اعتقاد است که هنر هنرمندان حوزه مساجد بايد منطبق بر اصول ديني و قرآني و در راستاي تکامل اخلاق اجتماعي باشد.

به گزارش ايسنا،حجت الاسلام شريعتي نژاد، در اين خصوص افزود: هنر ديني، هنري است که ايجاد خلاقيت کند و برگرفته از اعتقادات ديني و در چارچوب اصول وحي الهي باشد.

وي ادامه داد: هنرمند ديني بايد براي رشد و کمال مخاطب خود جذابيت داشته باشد و کسي که اين مقررات را رعايت کند هنرمند متعهد است و يک هنرمند متعهد بايد چنين خلاقيت‌هايي را در جامعه بروز دهد.

حجت‌الاسلام شريعتي‌ نژاد اظهارداشت: هنرمند وقتي تأثيرگذار است که علاوه بر اين خصوصيات بتواند مخاطب خودش را راضي کند و رضايت مخاطب زماني است که از هنر و هنرمند چيزي بياموزد که براي رشد و کمال او موثر باشد.

وي با بيان اينکه زماني هنرمند مي‌تواند موثر واقع شود که به هنر خود يقين و باور داشته باشد، افزود: اگر يک هنرمند به ارزش‌هاي ديني و اعتقادي باور قلبي نداشته باشد نمي‌تواند در انتقال اين مفاهيم موفق عمل کند.

امام جمعه فاروج با اشاره به نقش متوليان حوزه فرهنگ و هنر در اين راستا، اضافه کرد: متوليان حوزه هنر بايد راهنماي هنرمند و خط دهنده کارهاي هنري جامعه باشند تا اثرات اين حوزه در جامعه نمود داشته باشد.

حجت‌الاسلام شريعتي ‌نژاد با بيان اينکه متأسفانه متوليان اين حوزه تاکنون ضعيف عمل کرده اند، اظهارداشت: متوليان بايد هنرمندان را منطبق با اصول ارزشي اسلام سوژه‌يابي کنند تا هنري برجسته و ماندگار ارائه شود.

وي افزود: کانون‌هاي مساجد بايد ابتدا استعداديابي کنند چراکه اين اصل خود يک هنر است و اين مهم را در چارچوب اصول ديني رشد و تقويت کنند.

وي خاطرنشان کرد: هنرمند ايراني براي انتقال مفاهيم ارزشمند ديني بايد از سوژه‌هاي فاخر قرآني الهام بگيرد و از آن جايي که قرآن خود جاويدان و ماندگاراست موجب ماندگاري اين آثار مي شود. حجت‌الاسلام شريعتي‌نژاد افزود: هنرمندان به ويژه هنرمندان در حوزه مساجد بايد توجه داشته باشند که هنر آنها منطبق با اصول ديني، سوژه قرآني، بومي و ايراني و براي تکامل اخلاق اجتماعي در جامعه باشد.

اما مسئول دبيرخانه كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان غربي می گوید: در حال حاضر مساجد محور اصلي دين و قرآن هستند و نقش بسزايي در تقويت فكري و رواني جوانان و نوجوانان دارند.

حجة الاسلام محمد بابازاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مسجد پايگاه اصلي نشر معارف اسلامي و قرآني است و بر همين اساس حضور جوانان در مساجد رشد و پيشرفت جامعه اسلامي را به دنبال دارد.
وي مسجد را كانون معنويت و گسترش فرهنگ اسلامي و معرف ديني دانست و افزود: مردم مسلمان با گسترش ارزشهاي ديني و قرآني مي‌توانند از تهاجم فرهنگي دشمنان نظام اسلامي جلوگيري كنند.
بابازاده خاطرنشان كرد: براي گسترش فرهنگ كتابخواني در مساجد و ايجاد زمينه هاي لازم براي دسترسي اقشار مختلف مردم به ويژه جوانان به كتاب، كانون هاي مساجد استان اقدام به ايجاد 9 كتابخانه باز در مساجد كرده اند.

مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبي معتقد است: فعالان كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد بايد الگويي براي ساير جوانان باشند.

محمد مطهري‌فر اظهار داشت: امروز كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد رسالت بسيار سنگيني را برعهده دارند.
وي با بيان اينكه نقش كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگي انكار ناپذير است، افزود: يكي از مكان‌هايي كه دشمن در جنگ نرم مورد هدف قرار داده است، مساجد هستند.


مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبي با تاكيد بر ايجاد الگوسازي براي جوانان در مساجد گفت: مساجد نبايد تنها مكاني براي عبادت و انجام امور مذهبي باشند بلكه بايد كاركرد فرهنگي آن نيز مورد توجه قرار گيرد. مطهري‌فر نماز، مسجد، جوانان و فعاليت‌هايي كه در مساجد انجام مي‌گيرد را چهار ضلع مربع مسجد دانست كه اگر در كنار هم قرار گيرند تمام برنامه‌ها در مساجد با موفقيت همراه مي‌شوند. وي تصريح كرد: امروز بايد جوانان را با علوم نوين در مساجد آشنا سازيم و تلاش كنيم كه فرصت‌هاي پيش آمده به تهديد تبديل نشوند. مطهري‌فر ااظهار داشت: مقام امامت اوج بندگي و عبوديت است چرا كه حضرت ابراهيم (ع) پس از امتحان‌هاي سخت الهي به اين مقام رسيدند.