زمان : 05 Azar 1389 - 00:06
شناسه : 27804
بازدید : 5641
 سردار فرهنگدوست رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا : سرداران هادی، راهنما و فرمانده شهدا بودند اگر این فرماندهان نبودند بیشک آمار شهدا اضافه می شد سردار فرهنگدوست رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا : سرداران هادی، راهنما و فرمانده شهدا بودند اگر این فرماندهان نبودند بیشک آمار شهدا اضافه می شد

 سردار فرهنگدوست رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در گفتگوی اختصاصی با یزدفردا :

سرداران هادی، راهنما و فرمانده شهدا بودند اگر این فرماندهان نبودند بیشک آمار شهدا اضافه می شد


 محمد حسین تقوائی زحمتکش  خبرنگاریزدفردا:مراسم رونمايي از تمبر سرداران شهيد استان يزد با حضور استاندار، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران استان يزد، فرماندهان سپاه، امام جمعه موقت استان و جمعي از خانواده‌هاي معزز شهداء در در محل فرهنگسراي شهرداري يزد برگزار شد.

مراسمی معنوی و باشکوه با نام مردان بی ادعا همزمان با هفته بسیج برگزار شد و از تمبر یادبود چهل و دو سردار شهید استان یزد رونمایی شد همچنین سامانه پیام کوتاه پیامی از بهشت نیز معرفی و به صورت رسمی شروع به کار نمود.

در پایان مراسم،  سردار فرهنگدوست یکی از یادگاران سالهای دفاع مقدس در گفتگوئی اختصاصی   به سوالات  یزدفردا پاسخ داد .


سردار فرهنگدوست، شاید این سئوال پیش آید که چرا بیشتر از سرداران شهید تجلیل و یاد می شود؟

 

سردار فرهنگدوست: سرداران هادی، راهنما و فرمانده شهدا بودند اگر این فرماندهان نبودند بیشک آمار شهدا اضافه می شد و از نظر مجروحین و اسرا و مفقودین آمار بیشتری داشتیم، در اصل سرداران نقش هادی، مرشد و فرماندهی را برعهده داشتند ، از طرفی چون فرماندهان و سرداران سابقه بیشتری داشتند باید الگو باشند.گرچه شهدا نزد خداوند متعال برابر هستند شاید از نظر دنیایی فرقی احساس شود اما مقام و منزلت همگی پیش خداست بلند است، فرمانده اصلی در هشت سال دفاع مقدس حضرت امام ره و در حال حاضر مقام معظم رهبری هستند.


امروز از تمبر یادبود سرداران شهید استان یزد رونمایی شد، افق فکری سازمان در چنین حرکتی به چیست؟

سردار فرهنگدوست: یکی از برنامه هاو و ماموریت بنیاد شهید و امور ایثارگران حفظ و نشر فرهنگ ایثار و شهادت است که با چاپ و انتشار تمبر، یادشهدا در جامعه زنده می شود، در ابتدا، جراید، رسانه ها خبری و مطبوعات خبر آن را منعکس نموده و یادی از سرداران می شود، در طول سال یادواره و برنامه های متعدد برگزار می شود در مجموع مردم با اسم و هویت شهدا بیشتر آشنا می شوند و چنین حرکتی می تواند جرقه ای در دل مردم ایجاد کند تا با شهدا بیشتر آشنا شوند.


سامانه پیامی از بهشت هم دراین مراسم معرفی شد که با عضویت در آن شهروندان و علاقمندان می توانند وصیت نامه شهدا را دریافت کنند در این خصوص نگاه بنیاد چه بوده است.

کار این سامانه همزمان با هفته دفاع مقدس شروع کردیم و در حال حاضر وصیت نامه شهدا شهرستان یزد در سامانه درج شده است که به مرور تکمیل میشودوشهروندان علاقمند . برای عضویت در سامانه یک پیام کوتاه بدون متن به شماره ۳۰۰۰۲۵۲۶ ارسال نموده و یا ایمیل و مشخصات خود را در فرم زیر ثبت کنید تا گزیده ای از وصیٌـت نامه شهدا برای شما ارسال شود پس از عضویت در سامانه و تعیین جنسیت، به صورت دورره ای پیام کوتاهی حاوی قسمتی از وصیت نامه شهدا به فرد ارسال می شود.


سردار، از حفظ فرهنگ ایثار و شهادت گفتید، در خصوص حفظ این فرهنگ عظیم به عنوان امانتی بزرگ چه رویکردی داشته اید

انصافا بعد از دفاع مقدس تا چند سال بعد از آن کار نشده است به خصوص در حوزه نشر فرهنگ شهدا کاری انجام نشده و فرهنگ ایثار و شهادت به خوبی احیا و نشر نشده است گرچه کارهای خوبی صورت گرفته است اما محدود است، برادران همرزمم و خانواده شهدا در نشر خاطرات شهدا باید بیشتر تلاش کنند، در بخش خاطرات و داستان در میان 755 آزاده استان، تنها تعداد کمی خاطراتشان را ثبت کرده اند. خانواده شهدا که تعدادشان به انگشتان دست هم نرسیده، رزمندگان و جانبازان در رابطه با نشر خاطرات کوتاهی کرده اند


سردار در خصوص نگاه بنیاد به منظور نشر خاطرات و داستان حوادث هشت سال دفاع مقدس بیشتر توضیح دهید؟

به فرموده مقام معظم رهبری گنج است باید این گنج را استخراج کنیم خداناکرده اگر خاطرات آن روز را منتشر نکینم اتفاقی که در حادثه غدیر رخ داد در خصوص دفاع مقدسمان رخ می دهد در آن زمان خواص در نشر حادثه غدیر کوتاهی کردند باید مثل عاشورا عمل کنیم در مورد عاشورا روایت و گفته های زیادی است همه امامان معصوم وقایع عاشورا را متذکر می شدند در مورد دفاع مقدس هم باید کاری عاشورایی کرد و هر چه شنیده، دست نوشته، خاطرات و یا وصیت نامه شهدا در پیش همرزمان و خانواده ایشان است باید منتشر شود، از تمام طرحها و برنامه ها دوستان در این حوزه استقبال می کنیم.


در این خصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

 

تا آنجا که توانسته ایم آثار شهدا را جمع آوری کردیم و برای حفظ آن به موزه اسناد در تهران ارسال شده است تا در محل مناسب نگهداری شود تا کنون حدود 2 هزار شهید آثارشان ارسال شده است و بیش از 2 هزار شهید دیگر باقی مانده که پیگیری کردیم که با همکاری خانواده و همرزمانشان آثار، دست نوشته یا وصیت نامه اشان جمع آوری شود استان هم قرار است موزه اسناد راه اندازی شود که یکی از مدرنترین بایگانی با تجهیزات پیشرفته مهیا شده است تا محلی به نام موزه شهدا راه اندازی شود.


سخن آخر

یک جمله ای دیدم، که ما به عکس شهدا نگاه می کنیم و برعکس شهدا عمل می کنیم اما باید بگویم که به عکس شهدا نگاه کنیم و در همان مسیر شهدا حرکت کنیم.

توضیح یزدفردا :البته  مراسم فوق به بسیاری از رسانه ها اطلاع رسانی نشده بود و یزدفردا نیز یکی از این رسانه ها بود و طی تماس تلفنی مراتب از طریق آقای یغمائی پیگیری و تا کنون پاسخی داده نشده است وهمچنان منتظر پاسخ آقای یغمائی به عدم اطلاع رسانی روابط عمومی محترم بنیاد شهید به  بسیاری از رسانه ها در مراسم مذکور هستیم .وانشالله مشکلات و کوتاهی های صورت گرفته در خصوص اطلاع رسانی به همراه پاسخ بنیاد در مطلبی جداگانه منتشر خواهد شد .

یزدفردا