زمان : 04 Azar 1389 - 23:25
شناسه : 27800
بازدید : 5153
تحقق ایده انتقال آب دریا به کویر با امواج دریایی تحقق ایده انتقال آب دریا به کویر با امواج دریایی

تحقق ایده انتقال آب دریا به کویر با امواج دریایی

یزدفردا " دستگاه پمپ موجی با قابلیت انتقال آب دریا به کویر، با استفاده از انرژی موج دریا ساخته شد.
 به گزارش یزدفردا "سازنده این دستگاه گفت: دستگاه پمپ موجی به وسیله یک وزنه شناور در سطح آب دریا، انرژی حاصل از امواج دریا را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و با کمک این انرژی، آب دریا را به منطقه دیگر منتقل می کند.
محمود شعبانی افزود: بالا آمدن موج، وزنه را بالا می برد و باعث مکش در سوپاپ ورودی می شود و هنگام عبور موج، وزنه به سمت پایین می رود و متناسب با وزنش، آب را به خارج منتقل می کند.
وی استفاده از انرژی پاک و کم هزینه امواج دریا را از مهمترین مزیت های بکارگیری دستگاه پمپ موجی دانست وگفت: این دستگاه می تواند آب را تا400 متر بالاتر از سطح دریا منتقل کند که با توجه به بالا بودن وزن مخصوص آب شور،‌ با ذخیره سازی آب می توان از این دستگاه در تولید برق نیز بهره برد.
 سازنده این پمپ، افزایش رطوبت نسبی کویر و جلوگیری از حرکت شن های روان را از دیگر مزیت های آن برشمرد و افزود: خنک کردن برج های نیروگاه های حرارتی و فشار حاصل از آب شور برای خروج نفت از دیگر مزایای دستگاه پمپ موجی است. شعبانی گفت: از نمونه کوچک این دستگاه به صورت آزمایشی استفاده شده است که با ساخت نمونه بزرگتر می توان حجم زیادی از آب دریا را منتقل کرد. دستگاه پمپ موجی به شماره 53452 در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.


منبع :واحد مرکزی خبر

یزدفردا