زمان : 30 Aban 1389 - 15:42
شناسه : 27723
بازدید : 4631
کمبود سالن های نمایش، مهمترين مشکل حوزه تئاتر کمبود سالن های نمایش، مهمترين مشکل حوزه تئاتر

کمبود سالن های نمایش، مهمترين مشکل حوزه تئاتر

امیرترقی نژاد

کمبود صندلي و حتی سالن‌هاي نمايش امروزه بعنوان مهمترين مشکل حوزه تئاتر به خصوص در روزهای برگزاري جشنواره های تئاتر در استانها محسوب می شود.حتی به گفته بسیاری از کارشناسان و منتقدان همچنان به‌دلیل کمبود سالن‌های نمایش، این حوزه در سطح مطلوبی قرار نداردو اين کمبود اگرچه در سال‌هاي گذشته مطرح بوده، اما در حال حاضربا توجه به نیاز مخاطب ،شدیدا احساس می گردد.

به گفته بسياري از كارشناسان و اهل فن، براي توليد نمايش يا تئاتر در هر جامعه‌اي نياز به حمايت‌كننده هاي مالي مناسبي است. اين عده از كارشناسان كمبود سالن اجراي نمايش و اعتبارات لازم را از مهمترين مشكلات اين هنر در استانها مي‌دانند.پس بااین مقدمه باید گفت،کمبود سالن‌ها از جمله مشکلاتی است که تئاتر ایران به خصوص در استانها با آن دست به گریبان است.


به هرحال ، این مشکل عمیق و ریشه‌ای سال‌هاست تئاتر ایران را دچار خود کرده است، ولی متأسفانه مسئولان اراده جدی برای حل آن از خود نشان نمی‌دهند.حال آنکه کمبود امکانات تأسيساتي در روند برگزاري اين‌گونه جشنواره‌ها موجب افت کيفي اجراها، کم‌انگيزه شدن هنرمندان حوزه تئاتر و دست‌اندرکاران اين عرصه شده است ،به طوریکه محمد دشت‌گلي معاون مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ، تماشاگران را اصلي‌ترين سرمايه‌هاي تئاتر می داند و می گوید: مسئولان بايد به اين همه شعور و علاقه احترام گذاشته و فضاي مطلوب و در خور شأن و شايسته تماشاچيان براي اجراي نمايش در نظر بگيرند.


وی در مراسم اختتاميه بيستمين جشنواره تئاتر استاني يزد با اشاره به اينكه سالن‌هاي اجراي تئاتر مملو از تماشاگر بود و بسياري از تماشاچيان به خاطر نبود جاي كافي، نمايش‌ها را ايستاده و با لذت تمام تماشا مي‌كردند، اظهار داشت: اين علاقه خاص مردم استان يزد است.

وي خطاب به استاندار يزد بيان داشت: شما باشعورترين و فهيم‌ترين تماشاچيان تئاتر كشور را داريد.
دشت‌گلي، تماشاگران را اصلي‌ترين سرمايه‌هاي تئاتر استان يزد دانست و افزود: مسئولان بايد به اين همه شعور و علاقه احترام گذاشته و فضاي مطلوب و در خور شأن و شايسته تماشاچيان براي اجراي نمايش در نظر بگيرند.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد نیز با اشاره به كمبودهاي تئاتر در استان يزد عنوان كرد: به خاطر كمبود سالن مجبور شديم همه اجراها را در يك سانس برگزار كنيم و اين امر سبب شد بسياري از علاقمندان به تئاتر پشت درهاي بسته بمانند.
محمود عاليشوندي همچنين با اشاره به وضعيت تئاتر كودك در استان يزد بيان داشت: در يك سال گذشته فقط يك نمايش در حوزه كودك و نوجوان در اين استان اجرا شده، كه زيبنده استان نيست.
وي خاطرنشان كرد: استان يزد نيازمند جدي سالن تخصصي كودك است تا خانواده‌ها بتوانند كودكان خود را براي ديدن اين هنر اصيل تشويق كنند.

اما این گفته در حالی بیان می شود که حجه الاسلام محمدی قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي چندوقت پیش در جشنواره تئاتر استان زنجان گفت: در حال حاضر برنامه هايي براي توسعه سالن‌هاي تئاتر در کشور به طور ويژه در حال پيگيري است و در تلاشيم تا پايان کار دولت دهم، سالن هاي تئاتري در در برخي نقاط کشور ايجاد شود