زمان : 26 Aban 1389 - 02:34
شناسه : 27629
بازدید : 5358
تدوین سند توسعه فرهنگی - هنری استان یزد را جدی بگیریم!؟ تدوین سند توسعه فرهنگی - هنری استان یزد را جدی بگیریم!؟

تدوین سند توسعه فرهنگی - هنری استان یزد را جدی بگیریم!؟

آیین اختتامیه ی جشنواره بیستم تئاتر استان یزد در آغازین روز هفته ی پایانی آبان 1389 در سالن تغییر کاربری داده شده ی «فرهنگ» یزد! در حالی برگزار شد که به اعتراف اهل هنر یکی از کم نقص ترین جشنواره ها طی سالیان اخیر به ایستگاه پایانی رسید و برندگان خود را در بخش های مختلف شناخت.
قصد کنکاش در چند و چون برگزاری و کیفیت آثار این دوره از جشنواره را نداریم و نکته ی حائز اهمیت برای بخش فرهنگ دستور توأم با انتظار استاندار محترم بود که نگاه عمیق و بررسی دقیق را طلب می نماید. ایشان در بخشی از سخنرانی خود در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد ضمن برشمردن اهداف و کارکردهای هنر به ویژه تئاتر در پیشبرد برنامه های فرهنگی – هنری هر مملک و قومی تدوین سند توسعه فرهنگی هنری استان را خواستار شدند که در جای خود قابل پیگیری و به بار نشاندن است.
نگارنده در مراجعه به مسئولین امور برنامه ریزی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خواستار و جویای جامه ی عمل پوشاندن به دغدغه و خواست مهندس فلاح زاده استاندار محترم دیار دارالعباده و نیز بالاترین مقام اجرایی استان شدم که با پاسخ هایی دلگرم کننده رو برو گردیدم . این که سند توسعه فرهنگ و هنر استان مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، این که سیزده سند در راستای ارتقای اهداف و برنامه های فرهنگی در حال اجرا و تدوین است، این که به محض تأیید مدیر کل محترم این سند برای ارائه به استاندار محترم آماده و قابلیت اجرایی شدن را نیز دارا می باشد و در نهایت این که با تمام حواشی پیرامون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز با تمام نامهربانی های بودجه ای که گاه این اداره را تا حالت احتضار نیز پیش می برد! عزیزان در سطوح کارشناسی و تحت نظر مستقیم عالیشوندی به جد! پی گیر برنامه های میان مدت و بلند مدت خود می باشند.
در همین رابطه انتظار می رود دست اندر کارانی که مستقیما با این موضوع مرتبط هستند و نیز شخص مدیر کل در مراحل مختلف تدوین این سند و دیگر امور مربوط به فرهنگ و هنر استان با اطلاع رسانی به موقع پیشاپیش دو مورد را جلوگیری نمایند! نخست مظلومیت سازمانی اداره کل در تبیین کارهای انجام شده و دیگر به روز بودن داده های خبری و اطلاع همگانی از روند طی امور در بدنه ی ارشاد و فرهنگ استان یزد.
انتظار می رود حال که استاندار محترم و دست اندر کاران عرصه ی فرهنگ و هنر همدوش هم و در جهت ارائه ی راهکار مناسب به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری نظام در تکاپو و حرکت می باشند به حمایت های دو جانبه و تزریق بسته های مادی حمایتی و نیز ارائه ی گزارش ملموس از پیشرفت و توسعه ی امور فرهنگی و هنری دغدغه ی چندین ساله ی اصحاب هنر و فرهنگ را مرتفع سازند. خوشحالی ما وقتی دو چندان می شود که می شنویم انجمن مفاخر فرهنگی استان، خانه ی پژوهش ، انجمن نویسندگان، شورای سیاست گذاری شعر و دیگر امور معطل مانده در شرف راه اندازی و ختم بخیر شدن است و این گونه به ذهن متبادر می شود که در آینده ای نزدیک خبرهای خوشحال کننده ای از ساختمان فرسوده ی ارشاد استان (آنچه در افواه عموم معمول است!)عرض و طول شهر و استان را بپیماید و دل دوستداران فرهنگ و هنر را شاد و آرام سازد. کمترین فایده ی راه اندازی موارد فوق به روز شدن تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری است که دیگر برای کسانی که به این اداره به چشم سفره نانی برای گذران امور جاری زندگی در کنار دیگر فعالیت های خود می نگریسته اند لطف و کشش و جاذبه ای نداشته باشد و اصحاب واقعی فرهنگ و هنر استان به منزل و مأمن واقعی خود بازگردند.
کوتاه سخن این که در کنار سفارش و دستور استاندار محترم، کوشش و جوشش اداره ی کل فرهنگ و ارشاد نشینان محترم! باید که اصحاب هنر و فرهنگ نیز دست یاری خویش را پدیدارتر از همیشه برای به سرانجام خیر رسانیدن امور از آستین همت بیرون سازند و بی هیچ چشمداشت و بهانه جویی یار و یاوری راستین برای تمامی برنامه های آتی فرهنگی و هنری در این استان باشند.